Friday, December 17, 2010

Soba



Aku suka sgt dgn Soba. (Sejenis mi Jepun..)




Mi dia aku mudah dpt kat ESG ni. kalo pegi Giant pun sekrg ni dah ada dijual kat sana. Mlm tadi kami dinner dgn soba. aku gorengkan juga la nugget ikan ...nugget kegemaran Iman. soba yg aku beli tu, ada 3 ikat/ pack. aku rebus kesemua 3 ikat. itu pun mkn 5 beranak tak abis. yg baki nye tu, aku buat "bento" (bekal) aku hari ni ke opis. Lunch hari ni dgn soba!! I like!!!


My bento for today!

UPDATED!!! 20/ 12/ 2010 (Isnin)

Untuk resepi mi Soba, aku ada pernah buat entry kat sini. masa entry tu dulu, k.anie ada request utk tengok macam mana rupa mi soba nye tu, kan...hehhee.. setelah berapa lama, ni le baru nak tunjuk kat k.anie gambo nye..gambo2 terkini.

tapi, utk kuah nye tu..sekrg ni aku suka buat simple aje. takyah tumis2 dah. just rebuskan air dgn ikan bilis. lepas mendidih, tapis kasi buang ikan bilis. (ikan bilis tu bebila nanti boleh tumbuk2 utk dimasukkan dlm cekodok, atau nasi goreng). kalo malas nak rebus ikan bilis, masak je air dan masukkan kiub ikan bilis jenama maggi ke, knor ke. ikut suka le... utk gantikan ikan bilis tu. kemudian, air rebusan bilis tu boleh tambahkan air sikit lagi, masukkan kicap manis, sos tiram dan 2,3 titik minyak bijan. 2,3 ulas bwg putih kasi ketuk2 dan masukkan dlm kuah tu. masukkan gula, garam dan rasakan masin, manisnye. dah siap!! ringkas aje. time nak mkn, parutkan halia. boleh makan dgn wasabi, sayur2 rebus, fish cake/ball ..atau apa je le yg kita suka. takyah bahan2 sampingan pun ok. aku suka jek! sekian...

Labels: , ,

4 Comments:

At Fri Dec 17, 08:46:00 PM, Blogger *∽ IZAN ∽* said...

oishisou..........!!!

 
At Fri Dec 17, 09:18:00 PM, Blogger Leyla Shuri said...

pertama sekali terlihat "bersama kita hapuskan rasuah"..terkejut.
Ingatkan susah betul nak dapatkan soba sampai kena buat rasuah...terkejut sangat2!

 
At Sat Dec 18, 01:21:00 AM, Anonymous Kak Anie said...

Umeboshi... mee tu masak camaner...?

 
At Mon Dec 20, 02:12:00 PM, Blogger umeboshi said...

Izan, hontou ni oishii yo!! anak2 pun suka.

K.Lela...ahahahah!! takyah rasuah2 utk mkn soba. buleh buat sendri punya. beg "bersama kita hapuskan rasuah" tu, buat isi bento dan sebagai alas mkn atas meja kat opis :-)

K.Anie, ume dah update pasal macam mana nak buat kuah soba ni. mi dia buleh dibeli kat giant/ tesco/ jusco...etc..

 

Post a Comment

<< Home