Monday, December 13, 2010

Chickenpox

Baru2 ni Asha Zahra kena chickenpox.

Selasa, 7 dec. cuti awal muharram. mmg perasan ada 1 bintat kat kaki. bintat berair. aku dan ABANG berkata kata...chickenpox ke ni? tapi, aku kata, mungkin bekas gigitan semut ke apa ke.. tgh hari tu, kami biarkan je Asha Zahra berendam dlm "kolam" plastik dgn abang2 nye. mlm tu, lepas balik jalan2 dgn family ABANG kat i-city, aku rasa badan Asha Zahra dah mula panas. mlm tu dia tak tido lena. ngamuk2 aje.

Rabu, 8 dec. aku nampak ada keluar lagi bintat2 berair kat dahi. 1 belah kiri, 1 belah kanan dahi dia. kat dada pun dah ada. badan pun panas. aku tak sedap hati nak p keje dan biarkan dia p neseri. aku kata kat ABANG, biar aku bawak Asha Zahra p klinik dulu. kalo confirm chickenpox, aku amik cuti hari tu utk jaga Asha Zahra kat umah. kebetulan Iman pun sakit mata. kat bahagian bwh mata kiri dia bengkak. p klinik...amik ubat utk Asha Zahra dan Iman. aku minta ubat khas utk chcikenpox...yg macam aku pernah dpt masa Afiq Khair kena chickenpox dulu. ubat tu, mujarab kalo diambil segera dlm sehari atau 2 hari lepas terkena chickenpox. ubat ni macam antibiotik gitu. supaya chickenpox cepat sembuh, cepat kering. tak amik masa yg lama la utk sembuh. kat klinik Famili yg kami pegi tu, ubat nye dah abis. aku cuba pegi klinik NoorHajar. alhamdulillah ubat Zorax Suspension tu ada. RM40 sebotol.

Khamis, 9 dec. ABANG jaga Asha Zahra dan Iman. aku p keje. tapi Iman ikut sepupu2 dan acik2 nye p tgk Rapunzel kat Sunway Pyramid. Asha Zahra je la dgn ABANG. setiap 4,5 jam kena kasi ubat demam...ubat tahan gatal/selsema..dan ubat Zorax. aku balik keje ptg tu, terkejut tgk muka Asha Zahra. merah semacam. mungkin sbb suhu badan yg panas kot. yg aku perasan, kaki dan tgn dia naik macam ruam. merah2 dan nampak jadi bengkak le tgn dan kaki dia. Asha Zahra pun asyik menggaru garu je. kesian tgk. aku agak, dia mungkin alah pada Zorax.

Jumaat, 10 dec. aku punya turn jaga Asha Zahra kat umah. Iman pun dok umah. ok la. ada peneman aku nak jaga Asha Zahra. Afiq Khair kat neseri. Asha Zahra takmo diam sgt. nak meragam...nak berdukong sokmo. asal celik mata je, dia ngamuk2. pagi dlm kol 4 am, ABANG dah kasi ubat demam lalu b*nt*t. sejak tu, alhamdulillah panas badannye reda. sampai ke siang dah tak panas. cuma, dia sibuk gatal le kot. nak ngamuk aje. lepas zuhor, bawak p klinik Famili. sah le kut yg Asha Zahra alah pada ubat Zorax. doktor kata jgn kasi mkn zorax dah. dpt le satu lagi ubat utk legakan alahan dia tu. rm15 sebotol. kena kasi mkn sekali dgn ubat selsema/tahan gatal yg dpt hari tu. ptg tu, alhamdulillah..ruam nye dah berkurang. mood pun agak OK lepas ABANG dan Afiq Khair balik ke umah. aku pun dah siap2 packing apa yg patut utk balik kg mlm tu. dlm kol 11pm, bertolak balik kg. sampai kg aku...sekinchan ...dlm kol 1am. Asha Zahra ngamuk2. sampai kol 4am still takmo tido. aku baru teringat yg sejak ptg tu aku tak kasi dia mkn ubat. maka nye, terus aku kasi dia mkn ubat. emmm...ngamuk jugak. jenuh aku usap2, urut2 kaki/ badan/ tgn dia...kejap dia lena...kejap dia ngamuk2. aku tak tahan sungguh. mmg rasa macam nak pecah kepala. dari siang dukong Asha Zahra...mlm tak tido lagi. tension pun ada. tapi, aku kuatkan hati le...sambil berzikir tak henti2...alhamdulillah dlm kol 5am baru dia mau tido.

mamai sungguh aku dibuatnye. lepas solat subuh, aku bantai tido!!! kesian mak...aku tak tolong apa2 pun kat dapur. alhamdulillah adik2 ku ada...Baya, Diba, Dikyah... bangun pagi tu, depa semua tgh breakfast. ada donut yg mak buat. sedapnye!!! donut mak buat mmg aku suka. tapi aku tak pernah belajar men-donut dari mak. huhuhu... Sabtu, 11 dec. Asha Zahra dah ok kot. chickenpox dah kering. actually sejak jumaat tu dah kering. doktor pun kata dia dah OK. cuma tinggal sakit alahan dia tu je le. still kena mkn ubat. Ahad pun nampak macam semua dah OK. ruam dia pun dah surut. dia pun dah tak garu2...alhamdulillah.

pagi ni, kami hantar Asha Zahra ke neseri. sampai sana...kata nye ada la juga 2,3 org budak kena chickenpox. pastu ada sorg penjaga kat neseri tu pun kena chickenpox. kesian....dah tua-tua baru nak kena chickenpox. anyway....moga semua nye ok. moga semua tak melarat teruk. sekrg ni musim org kena chickenpox kata doktor. betul la kot. masing2 sana sini kena penyakit tu.

tak sabar nak abis keje hari ni. nak balik. nak amik anak2. rindu nye kat diorg!! harap2 semua nye sihat ceria. moga Asha Zahra kembali sihat dan seronok duduk kat neseri...

Labels: , , ,

3 Comments:

At Mon Dec 13, 06:31:00 PM, Blogger hanny said...

alahai..kesiannya kena cengkering.. itulah kan.. menjadi seorang ibu bukannya mudah...akak faham...gambarou ne..

 
At Mon Dec 13, 08:49:00 PM, Blogger aNIe said...

Alhamdulillah... asha Zahra dah sembuh... memang hati risau bila anak2 meragam...

Umeboshi... belajarlah dari mak tu camaner nak mendonut...hehehe

 
At Tue Dec 14, 01:39:00 PM, Blogger umeboshi said...

k.hanny,
mmg kesian sungguh time tgk dia tergaru garu, merengek sbb gatal. mmg tak bleh tdo lena tau...huhu. alhamdulillah dia dah ok. tu le, ganbarou ne!

k.anie,
alhamdulillah..ok dah Asha Zahra. tu le, tak tanya2 lagi kat mak resepi donut nye tu. mmg sedap dimakan! eheheh..

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home