Tuesday, December 14, 2010

Iman Bertanya

Ahad, 12 dec...lepas berhujung minggu di kampung, kami bertolak balik ke putra heights macam biasa...waktu malam lepas solat Isya' dan lepas dinner. dlm pukul 10 setgh baru keluar dari umah mak abah ku.

aku cuma nak berkongsi pertanyaan Iman kpd aku dan ABANG...
1) "mama, kenapa kita tak boleh mkn makanan yg tak halal?"
2) "abah, kenapa bulan tu ikut kita? tadi, masa kat sana...bulan ni ada kat sana. sekrg, dia ada kat sini ikut kita jugak..."

aku jawab:-
1) makanan yg tak halal tu, kita tak tau ia bersih ke tidak. kalau kita makanan yg tak bersih, nanti hati pun jadi kotor. makanan yg masuk dlm badan kita kalo kotor, nanti badan pun tak bersih. senang syaitan nak kacau kita. nak solat pun susah. nak belajar pun susah. nak jadi org baik pun susah.. sebab tu kena mkn yg halal2 aje. dah tentu bersih. insya-ALLAH. hati, kepala senang nak ingat ALLAH.

2) bumi yg bergerak sebenarnye. berpusing pusing. bulan pun ada 1 je. kat mana2 kita ada, kita pegi, bulan tu cuma 1 tu je yg kita nampak.

.............aduhh..soalan spontan...jawapan pun spontan la kan. tapi ntah apa2 yg mama jwb... tak reti nak jwb ikut tahap pemahaman anak2 ku...

4 Comments:

At Wed Dec 15, 01:05:00 PM, Blogger Fith said...

wahhh kellasss soalan iman,bijak sungguh!mmg kdg2 rasa susah nak explain kan,rasa mcm diorg tak faham.tp rasa mcm cantik dah jwpn akak tu,hehe.as long as kita tak merepek n menipu,jawapan apa pun diorg boleh terima,insyaAllah.betul tak?

 
At Wed Dec 15, 04:48:00 PM, Blogger umeboshi said...

Fith,
tu la..kekadang tak terlintas di pikiran kita ni yg anak2 akan keluarkan soalan2 menguji minda kita tu. mencabar "daya terror" kita utk menjawab nye.. walhal mama/ abah nye tak terror mana pun..

 
At Wed Dec 15, 10:39:00 PM, Blogger ambrynaa said...

bijaknya soalan Iman. Jawapan Noora pun mantap!!

 
At Thu Dec 16, 09:17:00 AM, Blogger umeboshi said...

zali...arigatou...idok le mantap mana..just cuba jwb dgn cool aje. ahahha...

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home