Tuesday, July 03, 2007

Cekodok Pisang & Soba

CEKODOK PISANG cikpuan ume
Bahan-bahan:-
10-13 biji pisang abu ditumbuk2, dilecek2 hancur
1 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 sudu gula
1 sudu susu segar dutch lady

Cara-cara:-
tepung yg dah diayak, dituang ke dlm bekas yg berisi pisang yg sudah dihancurkan. masukkan juga bahan2 lain dan dikacau rata. dah nampak semua bercampur rata, gorengkan dlm minyak panas. elok mkn masa panas2...sedap!


SOBA cikpuan ume
Bahan-bahan sup:-
segenggam bilis yg dah dibersihkan kepala dan perut
1.5 liter air
1 senduk kicap jalen lemak manis
1/2 senduk sos tiram
3 ulas bawang putih dipotong halus
1 biji bawang besar dipotong halus
sikit halia diketuk
1 ketul bunga lawang
1/3 ketul kiub perisa ikan bilis maggi
beberapa ketul fish ball
sikit serbuk black pepper (kalo suka)
garam dan gula kalo perlu.cikpuan ume tak boh pun!

Bahan-bahan sampingan:-
telur rebus
daun bawang/daun sup
bawang goreng
wasabi
carrot dipotong memanjang dan direbus
koshou / tougarashi powder

Bahan utama: mee soba yg kering, beli kat pasaraya. mee direbus sampai lembut.

Cara-cara:-
bilis direbus dgn air sampai mendidih. tapiskan air rebusan. keluarkan bilis. tumiskan bawang besar, bawang putih, bunga lawang kat dlm kuali. bila dah naik bau, masukkan bahan2 tumis ke dlm air rebusan bilis tadi. bukak api, kemudian masukkan le kicap manis jalen, sos tiram, halia, kiub ikan bilis dan black pepper. rasa2 kan la. kalo dah ok, tutupkan api.

cara-cara nak mkn:- mee soba boh ke dlm bowl. boh la jugak bahan2 sampingan yg digemari. kemudian tuangkan sup nye. emm...sedap!!

Labels:

5 Comments:

At Wed Jul 04, 03:53:00 PM, Blogger Kak Lady said...

Umeboshi...

Camaner rupa mee soba tu...tak pernah kak lady dengar...nampak resepi cam sedap je....

 
At Fri Jul 06, 08:10:00 AM, Blogger umeboshi said...

K.Lady.. kalo kat pasaraya cam giant/Jusco tu, mee soba yg kering ni ada terletak kat bahagian mee/bihun/mee laksa/maggi gituk. kang bebila kiter tempek gambo nye kalo ada. ehhee...

 
At Wed Jul 18, 06:38:00 PM, Blogger izan said...

Oishi sou nyer resepi soba nihh.. izan pon tak pernah buat. Ari tu kebetulan ofis mate nak mintak resepi makanyer resepi cik ume le jadikk mangsa..heheheh. Mintak halal yerrr.. btw, lain kali snap la gambo kalau buat nihon shoku!

 
At Wed Jul 18, 06:39:00 PM, Blogger izan said...

Oishi sou nyer resepi soba nihh.. izan pon tak pernah buat. Ari tu kebetulan ofis mate nak mintak resepi makanyer resepi cik ume le jadikk mangsa..heheheh. Mintak halal yerrr.. btw, lain kali snap la gambo kalau buat nihon shoku!

 
At Thu Jul 19, 10:24:00 AM, Blogger umeboshi said...

oishii no yo izan. bebila cuba lah buat. tapi,resepi cikpuan ume ni dah mix sket dgn malay-fu. hahaha.. ok, dihalalkan. insya-ALLAH next time kiter usahakan utk tempek gambo. kekeke..

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home