Thursday, October 21, 2010

Beg Shopping

Sekrg, aku ke mana2 pun dok bubuh 1 beg spare dlm handbag. kot2 tetiba nak beli brg, so, guna la beg spare tu utk isi brg2 yg aku beli. takde le guna beg plastik dari kedai dah. jimat plastik.

hari tu, time opis hour, aku ada hal nak kena p bank. balik dari bank, singgah kedai Speedmart. nak beli satu brg saja. dah byr tu, macam biasa aku kata kat cashier tu, "tanak plastik ye dik." terus aku amik brg yg dibeli tu, dan masukkan ke dlm beg aku. nampak le beg tu agak besar, nak bandingkan dgn brg yg dibeli tak sebesar mana dan seketul aje pulak tu.

then, adik cashier tu tetiba kata.."besar nye beg! brg kecik je..". duihhh....shock aku. apa lu kisah? aku yg nak angkut beg dan brg tu. aku yg membeli...suka hati ku lah nak beli brg besar mana, byk mana dan guna beg besar mana pun. atleast, aku dah tolong jimatkan penggunaan beg plastik kedai kamu, dik! dan aku tolong menyelamatkan muka bumi ni drpd sampah plastik. dan tu gak aku kata kat cik adik cashier tu, "takpe le. lepas ni nak p shopping lain lagi..."
terus aku blah...

eh? ker...adik cashier tu dok perli aku? beg besar, tapi beli brg seketul je. patutnye kena shopping lebih byk lagi ek kat kedai dia tu? pehhhh!

ps: selangor dah mula amalkan kempen kurangkan penggunaan beg plastik. setiap sabtu kat shopping mall/ kedai2 tertentu lancarkan kempen shopping tanpa beg plastik. so, kalo nak shopping, kena bawak beg sendiri dari rumah. especially p giant, tesco, jusco, seven eleven, kalo nak bershopping hari sabtu, jgn lupa bwk beg sendiri ok. kalo tak bawak, nak kena guna plastik diorg, kena charge 20 sen utk setiap helai plastik... tapi, staff giant dan sewaktu dgn nye ini, depa sendri pun tak sedar. apa maksud di sebalik kempen ini. depa ingat just kempen suruh guna beg sendiri aje ke hari sabtu tu? tak tau ke maksud sebenarnye...? yg kita mahu menyelamatkan bumi kita ini dari sampah sarap dan bahan buangan? ada tu, bila kami p shopping hari selain sabtu, bawak beg sendiri dari umah, staff cashier tu siap kata...hari ni bukan hari sabtu. takyah bawak beg sendiri pun OK. aiyo...this kind of person aaaa...mmg tak paham simbolik kpd kempen shopping tanpa beg plastik tu!!!

Labels: ,

5 Comments:

At Thu Oct 21, 05:20:00 PM, Blogger produk ococ said...

cayalah cik ume...kami belum berkesedaran lagi, bila time kat umah lupa, tp bila dah smpi shopping kompleks, baru tingat..laa napela tak bwk beg sendiri...

 
At Thu Oct 21, 11:51:00 PM, Blogger *∽ IZAN ∽* said...

aha haa...! same la kita.. sentiasa ada spare beg guna semula tu dlm hand bag just in case nak pakai bila perlu.

 
At Fri Oct 22, 06:57:00 AM, Blogger Fith said...

Kak noora,
agaknya sbb kat msia kempen ecologi ni tak cukup bagus lg kot,sbb tu kesedaran org kurang.kat nihong bermula last year dah berkuatkuasa no more beg plastic supa stp hari.klau nak plastik kena bayar certain amount(ikut supa).semua org dah pakai eco bag,rumah kitorg ada 8ketul,hahaha.dlm kereta stand by 1,dlm handbag pun ada,mcm kak noora.hopefully kerajaan dan pihak2 tertentu tu buatlah kempen ni byk2,kat tv,kat media,kat supa tu sndr,pastu takyah laa buat certain day je sbb org susah nak ingat,buat laa stp hari terus,apa salahnya,dah alang2 nak buat kan,apsal sekerat2 je,yer dak?hehe,panjang plak komen...

 
At Fri Oct 22, 09:39:00 AM, Blogger umeboshi said...

Ju, supaya tak lupa, letak le beg spare utk shopping tu 1 dlm handbag, 1 dlm kereta, 1 dlm laci kat opis..insya-ALLAH bebila boleh guna beg tu :-)

Izan, yeayy!! mari kita bershopping dgn bawa beg sendiri eh.

Fith, k.noora masa dok yamaguchi dulu, shopping dah mula bawak beg dari umah. dulu dok kat apato yg dekat2 marukyu (skrg ada lagi ke marukyu..dkt dgn yama-dai)..tiap kali shopping dgn beg sendiri, nanti ada dpt "chop" kat buku khas. pastu dpt kumpul berapa byk chop ntah, akan dpt redeem brg/ voucher kut. k.noora pun setuju cam kata Fith tu...amalkan kempen bershopping dgn beg sendiri ni setiap hari, takyah buat hari2 tertentu saja. so, org akan sentiasa ingat utk bwk beg sendri tiap kali nak shopping. bagus gituk!

 
At Fri Oct 22, 01:03:00 PM, Blogger produk ococ said...

ok, insyaallah kami cuba

 

Post a Comment

<< Home