Wednesday, September 12, 2007

Kucing Jiran

Jiran sebelah umah aku...melayu. terdiri dari mak, ayah, 2 anak bujang. seorg anak pompuan diorg tak tinggal bersama sbb study kat IPT gituk. depa ada bela kucing. ntah dah berapa ekor dah kesemua kucing2 depa ni. banyak! masa memula depa pindah dok umah tu, hanya ada dlm 3,4 ekor je kucing nye. diletak kat dlm 'rumah kurungan' khas. kadang2 je dilepaskan bermain kat halaman umah depa. tapi, lelama....mungkin sbb dah byk bilangan nye, semua nye dilepas bebas. dgn itu, bergerak bebas le kucing2 tu ke mana aje depa nak p. panjat2 tembok /dinding perantara halaman umah kami. so, selalu lah ada bekas tapak kaki kucing2 tu kat tembok umah aku, kat atas keta aku/ABANG. kotor! comot! sabo je.

kadang2 kucing2 tu memanjat2 kat grill pintu umah aku. bising! sabo lagi. ada dulu, beberapa kali pernah kucing2 tu memanjat bumbung umah dan masuk ikut tingkap kecik ke bilik air master bed room aku. tgh2 mlm...time org tgh lena tido. terkejut aku! sbb dlm gelap2 mlm tu, aku nak ke bilik air, bila pintu bilik air dibuka je, kucing tu melompat meluru ke dlm bilik. mana tak panik nye aku! geram dan sabo aku jadi tipis.

kadang2, kalo pintu umah atau tingkap umah terbuka sikit, kucing2 tu berani sungguh menyelinap masuk ke rumah aku. geram aku dibuatnye. masih ada sabo lagi.

tapi akhir2 ni, kucing2 tu selalu lepak kat belakang dapur aku. kat situ kami dah pasang grill+tembok... tempat utk menyidai pakaian. lantai nye, kami tak simen pun. biar tanah gitu aje. so, kucing2 tu pandai menyelinap masuk lalu celah2 longkang kat bawah tembok tu. kalo lepak gitu2 aje ok lagi. tapi, siap berak2 kat kawasan tanah ,kat bawah ampaian baju2 tu. bila dah sekali berak kat situ, maka nye berkali kali la kucing2 tu akan dtg utk membuang hajat. dah jadi jamban depa dah kat situ. ada pernah aku terjumpa, najis kucing2 tu kat tepi mesin basuh yg diletak kat belakang dapur tu. geramnye aku!! so,berlambak lambak najis depa kat belakang tu!! bau nye jgn cakap la. asal buka tingkap/pintu belakang tu aje, menerpa masuk bau najis kucing tu. menusuk nusuk lobang hidung. 1 rumah boleh tercium bau nye. gerrrram! memula ABANG just timbus2 dan tanam gitu aje najis2 tu kat situ. tapi, sbb bau najis tu masih ada, kucing2 tu masih dtg membuang kat situ. aku merayu mintak ABANG buang najis2 tu dan siram kawasan tanah tu dgn minyak agas/minyak tanah. ye lah, petua mak abah aku kat kg ....dgn menyiram minyak agas tu, bau najis akan hilang dan kucing tu tak kenal dah 'jamban' depa dan tak akan dtg lagi utk membuang kat situ. aku percaya gituk. so, last weekend, mlm2 buta ABANG membersihkan kawasan belakang tu. sodok semua najis kucing,masukkan ke dlm plastik dan buang kat tempat sampah. lepas tu, tanah kat belakang tu ABANG siram dgn minyak petrol. kuat jugak bau minyak petrol tu. sampai ke hari ni masih berbau. tapi nye..... mlm tadi masa aku nak cuci pakaian kat mesin basuh tu, aku jenguk kat tanah belakang tu....dah ada 2 longgok najis kucing. tak mkn saman la kucing2 tu. baaanyak pulak tu. memula aku dah amik cangkul nak angkut najis2 tu ke dlm plastik. tapi, aku teringat lak, apa yg aku pernah baca kat majalah... org yg mengandung ni better hindarkan diri dari membersihkan najis kucing/tikus dan binatang2, sbb dikhuatiri dgn jangkitan kuman atau virus dari najis2 tu. aku dah capai cangkul dah masa tu. tapi, aku cancel... aduh...nak nangis aku tension dek kucing2 tu.

apa perlu aku buat? nak cakap aje kat jiran aku tu. tapi takut depa kecik hati lak. tapi, mana tahan wei. kita tak bela kucing, tapi hari2 mencium, dan menengok najis kucing tu. nak aje aku kutip dan buang kucing2 tu. tapi, bukan hak aku utk suka2 hati membuang 'harta' org... ish, tolonggggggg!!!!

Labels: ,

5 Comments:

At Wed Sep 12, 07:45:00 PM, Blogger Leyla Shuri said...

salam ume chan,
dalam tension dgn kucing2 itu, ucapan selamat menunaikan ibadah ramadhan dilayangkan.

 
At Thu Sep 13, 10:24:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Cik Puan Ume..
Lama2 tension pun tak elok jugak..cakap je baik2 dgn jiran sebelah tu...Kalau kita cakap baik2 dia tak nak dengar tu terpulang le...takkan kita nak makan hati sepanjang masa...kita pun dah tak seronok macam tu...

 
At Thu Sep 13, 03:14:00 PM, Blogger umeboshi said...

salam k.jahrera,
terima kasih. salam Ramadhan juga , dan selamat menjalani ibadah di bulan yg mulia ini buat akak sekeluarga.

ujen,
tenkiu. betul kan? tak bagus kalo kita asyik dok tension dgn hal yg sama , dlm jangka masa yg pjg. ish ish.... kena cakap jugak la ek dgn depa tu? huhuhu...

 
At Thu Sep 13, 06:40:00 PM, Blogger Maisya said...

akak pun kurang gemar dgn kucing lagi-lagi part barang buangan depa tu. Maybe boleh bagi reason yg ume tgh pregnant sebab kucing ni memang tak bagus utk org pregnant kan. Ha..lagi satu biasa tengok tak kat nihon depa selalu letak botol air/ pet bottle berisi air atas kereta or kat tangga apartment....akak pernah tanya kat sorang nihonjin ni pasaipa depa bubuh benda tu. Dia kata nak halau kucing...tak tau le berkesan ke idak...buleh le try.

 
At Fri Sep 14, 09:24:00 AM, Blogger umeboshi said...

k.maisya,
ume pun, kalo kucing tu comel,bersih ke...mmg suka tengok. sekadar tengok je la. paling kurang pun, usap2 sket kepala dia. tapi, kucing jiran tu...sbb dah byk sakitkan hati ume.... jadi gerram nak marah aje le pulak. okeh, nanti ume bleh try boh pet botol yg berisi air tu. tenkiu k.maisya.

 

Post a Comment

<< Home