Friday, September 28, 2007

Esok Nuzul Quran

pejam celik pejam celik...dah masuk hari 16 Ramadhan. kejap je masa berlalu. moga2 amalan puasa dan ibadat aku diterima ALLAH. bukan aku saja, tapi seluruh umat Islam. insya-ALLAH.

semlm ABANG bawak balik bubur lambuk 3 bekas. dpt dari company. alhamdulillah. murah rezeqi. aku beli kuih cara berlauk seringgit dgn kuih gulung/ketayap seringgit. pastu beli kari ayam. balik umah dok follow resepi roti jala yg Ujen tepekkan kat web Periuk Belanga dia. terima kasih Ujen. entah apa angin nye, rajin lak aku nak masak2 utk buka posa semlm. elok je resepi tu, Ujen. tapi aku idakle ada acuan utk tebar roti jala tu. aku just buat ala2 lempeng gituk. ehhehe.. bulat cantik. pastu aku lipat 4. mkn dgn kari ayam yg aku dah beli . tu pun, separuh jek aku buatkan 'lempeng' nye. lagi separuh adunan aku simpan dlm peti sejuk. ptg kang aku buat lagi, dan mkn dgn kari ayam semlm juga...masih ada balance. bubur lambuk pun ada balance lagi sebekas. balik keje kang, panaskan je dan bleh dimkn sekali masa buka puasa. Iman pun laju jugak mkn bubur tu.

Iman, sekarang ni suka pulak mkn kuih lapis. sbb kuih tu boleh dibuka selapis demi selapis. Iman suka mkn , dgn buka selapis demi selapis. lebih kpd nak main le tu. tapi, alhamdulillah masuk gak ke perut nye. karipap dgn donut mmg favourite dia sejak dulu...

ABANG pulak, kalo bulan puasa ni,suka cari kuih manis2. terutama kuih badak berendam, kuih lopes dan apa lagi ntah. tapi thn ni, kami belum terjumpa lagi kuih badak berendam tu. aku, suka kuih 'telur katak' (kuih sagu) yg kaler merah dan disalut dgn parutan kelapa. paling suka, puding caramel le. tapi, sejak aku tau nak buat puding caramel ni tak seleceh mana, aku lebih rela buat sendiri aje. puas hati mkn nye. kalo beli kat bazaar ramadhan tu, sepotong dah rm1.

aduh, citer pasal mkn le pulak hari ni ek. emmm... esok insya-ALLAH kami balik kg. nak bersahur dan buka puasa kat kg pulak. dgn mak abah, dgn adik beradik. sure lagi meriah. insya-ALLAH.

sekarang aku sibuk sikit keje . byk nak kena settle sebelum masuk coti pjg nanti. nak kena buat note pelbagai. moga my boss...Mr TM tu tak kelam kabut masa aku bercoti nanti. harap2 semua nye akan ok2 aje.

aku dok berdebar...menunggu hari kemunculan 'org baru' dlm family kami. Iman bakal jadi abang!! kalo ikut due nye...lagi 3 minggu dari sekarang. doa2kan la moga semua nye selamat dan ok2 selalu. amin!
nak penuhi request k.sri diah yg nak tengok
gambar aku yg dgn peyut yg besau nih!

Labels:

10 Comments:

At Fri Sep 28, 07:56:00 PM, Anonymous Anonymous said...

uiks dah besar perut hang nora.. bestnya puding karamel, ada resepi dak? :D WAWA

 
At Fri Sep 28, 10:27:00 PM, Blogger KakNi said...

Lagi 3 minggu? Kalau macam tu kira anytime dah la... so take care ok.

 
At Fri Sep 28, 11:50:00 PM, Anonymous Anonymous said...

k noora.. kuit miut jerk nmpak walaupun perut bsr (bsr ker tuh :D)

 
At Sat Sep 29, 11:35:00 PM, Anonymous Anonymous said...

wah...tak sangka plak roti jala boleh magic menjadi lempeng...ini ilmu baru perlu dipelajari nih...

bila due tu? Selamat menyambut org baru...

 
At Sun Sep 30, 01:13:00 PM, Blogger Love Sweet Recipes said...

cikume...besarnye peyutttt...semoga selamat melahirkan ye :)

 
At Mon Oct 01, 09:18:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Cik Ume...
tak nampak besar la...jeles tul..korang nie kalu nishin pun maintain jek...hehehe
Gambare ne...Ktorang doakan cik Ume selamat...Insya Allah

 
At Mon Oct 01, 10:04:00 AM, Blogger umeboshi said...

WAWA,
mmg dah besar perut kiter. nunggu masa je nih. hehe.. resepi puding caramel? ada! nak ke?

k.ahni,
terima kasih. ye, anytime aje ni. moga selamat semua..

tini,
besar la ni perut k.noora. dah terasa berat betul.ehehe.. nampak kiut miut eh? kekeke.. mmg kiut tau! ahaks!

HE,
alahai..resepi follow aje resepi buat roti jala kat blog Ujen tu. pastu, takyah guna acuan roti jala..just tebar buat lempeng. siapp! ehhe.. insya-ALLAH due nye 19 oct ni.

cik Ryuhana,
arigatou. deshou..?besar, kan peyut kiter. jauh berbeza masa ngandungkan Iman dulu.

Ujen,
arigatou. moga selamat je le hendaknye. ish, besar la peyut kiter... tak perasan ke..?! hiks..

 
At Mon Oct 01, 11:38:00 AM, Anonymous Anonymous said...

wah noora lagi 3 minggu ek.. moga selamat semuanya... ameenn

 
At Tue Oct 02, 09:32:00 AM, Blogger aNIe said...

Umeboshi...sedang menanti hari ke? Agak2nya sempat tak beraya?

Kreatif juga umeboshi ye...buat resepi roti jala tapi main tempek macam lempeng...akak ni dah ade resepi tu berbulan dah...tapi nak cari acuan tak jumpa2...dan sampak lah ni pun tak buat2 lagik roti jala tu...

 
At Tue Oct 02, 10:49:00 AM, Blogger umeboshi said...

fireflies,
ye nani...lagi dlm 3 minggu je lagi ni. dok menunggu hari. dokidoki shiteru yo. terima kasih. mg selamat2 aje. insya-ALLAH.

kak lady,
betul! sdg menunggu hari je ni. tak tau la sempat raya ke idak. ehhee.. masuk ramadhan kali ni, suka sgt nak mkn roti jala. kalo beli, tak puas mkn le. buat sendiri je le. tu pun takde acuan. tebarkan jadik le lempeng. orait gak! hehehe...

 

Post a Comment

<< Home