Wednesday, September 19, 2007

Di Bulan Ramadhan ini

hari ni... masuk hari ke-7 dah bln yg penuh barakah ini ek. (Ramadhan). alhamdulillah, aku masih diberi kekuatan utk meneruskan ibadah puasa ni. cuma, tarawikh, tak dpt buat penuh sebulan le. mlm tadi je aku dah 'ponteng'. sbb kepala rasa sgt2 pening. masa mlm pertama hari tu, macam thn2 sebelum ni juga la, aku ikut ABANG solat jamaah kat masjid. cuma, thn lepas dgn thn ni, Iman ada join sekali ke masjid. Iman yg bersemangat! hehhee... thn lepas pun, dah akhir2 Ramadhan baru aku boleh join puasa dan tarawikh sbb thn lepas kan ke aku keguguran... byk hari gak la aku kena ganti puasa. alhamdulillah, aku sejak kecik dah terikut cara mak aku...buat ganti puasa ni, awal2. dlm bln syawal gitu selalu nye kitorg adik badik dah mula ganti puasa. so, tak le kelam kabut.....dah nak Ramadhan thn berikutnye baru nak sibuk2 qada' puasa.


thn ni, mlm pertama je aku ikut ke masjid. tu pun, aku rasa semput je...sbb perut aku yg memboyot ni, perlukan ruang yg agak luas sket utk selesa bersolat. masa tu, biasa la kan...mlm pertama ramai sungguh manusia kat masjid. penuh ruang solat. sampai ke corridor. sempit. tu yg membuatkan aku jadi senak jek. mlm2 berikutnye aku amik keputusan, buat tarawikh kat umah aje le.


buka puasa kitorg, mmg tak mkn nasi dan lauk pauk. kalo aku, sekadar kuih muih aje. utk ABANG ada mee/mihun sup ke...murtabak ke. tapi aku akan join mkn jugak le . ehhehe.. semlm, ABANG dpt bubur lambuk free dari company. kata nye , kat HQ yg letaknye kat Glenmarie tu, tetiap minggu ada le setiap hari apa ntah, (seminggu 2 kali) , dlm bln puasa ni semua staff akan dpt free bubur lambuk. best nye... macam thn lps juga, staff company ABANG tu semua nye akan dpt buah kurma dgn jus kordial juga. kurma pun, kurma yg best tau! besar2 gitu buahnye. fresh jek. aku thn ni, mmg mostly akan beli aje le juadah utk buka puasa dan lauk2 utk sahur kat pasar ramadhan. so, ada le lebih masa utk berehat sambil layan Iman, beribadat dan settle kan cucian baju2 kotor dgn mesin basuh tu. ehhehe...




Iman yg giler suka otromen. ada 1 mlm tu, kitorg tgh lepak2, Iman dok ikat kat tgn aku, kat tgn ABANG, kat tgn dia...sorang sekeping kad otromen. ikat dgn getah. kekononnye... tu 'power' le utk memasing berlawan lawan. ish ish...

Iman... dia belum paham lagi apa itu puasa. so, Iman belum berpuasa.



Iman pun, dah 3 minggu lebih kena selsema dan batuk2. on off gituk. belum sembuh sempurna. risau gak aku. harap2 dia tak apa2. aku pun, sejak beberapa hari ni dah mula sakit2 tekak, dada rasa sejuk dan batuk2 sket. so, sekang ni aku elakkan dari minum air sejuk2. gerun rasa nye kalo kena batuk2 teruk, di saat perut yg sdg memboyot gini ni. huh...na'uzhubillah.



weekend baru2 ni, (hari sabtu..), aku dgn ABANG dan of course dgn Iman sekali dah pegi bershopping beli baju raya. thn ni kami beli siap aje. thn ni kami beraya kat kg ABANG, insya-ALLAH. tema nye kaler kuning. so, kami dok pusing2 le kat kompleks PKNS shah alam tu...cari baju melayu utk ABANG & Iman kaler kuning. aku just cari baju blouse utk pregnant woman je le. kaler kuning juga. nak pakai baju kurung sure tak bleh dah. tu pun, ABANG asyik dok ulang2 kata, sempat ke aku pakai baju baru tu. takut aku terbersalin awal...so, tak sempat le aku nak melawa dgn blouse tu raya kang. maklum le, sejarah melahirkan Iman dulu, dia kuar awal 4 minggu dari tarikh due. kelam kabut kitorg. aku pun panik. hari nak jumpa doctor kat SALAM Medical Centre dan baru nak book katil, hari tu gak aku kena admit sbb air dlm rahim dah nak kering. darah pun dah turun. huhuhu..



pasal baju raya yg aku beli tu, aku kata, takpe....aku akan belasah je pakai blouse tu sebelum raya ni. ekkeke... dah tak jadi baju raya le gamaknye nanti. sempat sambar 2 helai blouse... kaler kuning satu, hijau satu. penat gak meronda 1 kompleks pkns tu. org punya la ramai. memasing pun macam kitorg gak. cari baju raya. huhuhu... sesak! kalo hari ahad, lagi la kot kan? Iman lak, cam biasa le, asal aje kitorg kuar p shopping, dia mesti mintak dibelikan CD otromen le, power rangers le, time rangers le...memacam lor... hari tu, dia nak CD Time Rangers. selagi tak dibelikan, muka nye monyok semacam. tak syok sungguh.


Kat bwh ni, aku tepek gambo langsir yg baru kubeli sebelum Ramadhan hari tu. atas memenuhi request k.ahni dan HE juga.

Ni, langsir yg dipasang kat ruang depan bahagian tingkat bwh umah. kira, kat ruang tamu le.


Ni, sehelai ni aje, pasang kat family hall kat tingkat atas umah.

anyway, lega dah aku. baju raya dah siap beli. langsir pun dah ready sebelum Ramadhan hari tu. kad raya, hari tu cari2 juga, tapi tak byk lagi yg org jual. tak byk pilihan gituk. so, tunggu dulu la. ish ish ish... teringat lak ceramah agama masa sambutan Nur Ramadhan kat surau yg dekat2 umah aku tu... ustaz kata, kita ni sepatutnye melebihkan sambutan dan kemeriahan utk Ramadhan, bukan nye asyik dok prepare dan pikir pasal raya aje. elok kita jauhkan diri dari tv, sbb tv tu sana sini dok cerita pasal raya aje. dok cerita program dan persiapan serta hiburan utk raya aje. utk ramadhan? kurang. tu yg kita2 ni dok leka dgn raya aje nih. huhuhu...


Ahad pagi, aku dgn ABANG dan si tukang sibuk Iman gotong royong bersih dan kemaskan rumah. sapu sawang2, lap habuk2, sapu sampah, susun apa yg patut, buang mana yg tak perlu dan macam2 le. dari tingkat atas, sampai ke tingkat bwh rumah... tu pun belum semua settle aku rasa. akan disambung bebila nanti. insya-ALLAH.



ok la, di samping kita dok buat persiapan utk raya... sama2 la kita mengimarahkan bulan Ramadhan yg penuh barakah ini dgn pelbagai ibadah dan aktiviti yg berfaedah. moga kita sama2 m'dpt barakah dan rahmah NYA...serta sentiasa dlm keampunan dan perlindungan Yang Maha Esa. insya-ALLAH.

Labels: ,

3 Comments:

At Fri Sep 21, 10:55:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Assalammualaikum kak nora,
Selamat berpuasa!
InsyaAllah tahun ni ninja&fith blk beraya di Msia.4nen buri bg fith,9nen buri bg ninja,hehe...
take care ye kak.
salam

 
At Fri Sep 21, 04:08:00 PM, Blogger rudy bluehikari said...

salam. nora, aku baru pindah umah smggu b4 puasa. dulu umah kecik jer. skrg 2tgkat 4 bilik. pening woo.. nak isi dekorasi. thn ni mungkin masih close house lagik..ekekekeke.

 
At Sat Sep 22, 10:08:00 AM, Blogger umeboshi said...

wa'alaikumussalam fith.
selamat berpuasa. salam ramadhan juga buat fith &ninja. dari bila dan sampai bila akan ada kat m'sia nanti? sure tanoshimi sgt2 nak beraya dgn family,kan? contact2 la k.noora kalo balik sini. ntah2 time tu k.noora dah terbersalin 2nd baby.ekkeke..

salam rudy.
tahniah le baru masuk umah baru yg jauh lebih selesa kot,kan? syukur. takpe, slow2. kitorg pun dah sethn masuk umah sendiri, tak terdekorasi lagik. dan sbb tu le sampai sekang tak jemput2 pun kwn2 bertandang. tapi,kalo ada yg sudi menjengah kami, amat dialu-alukan. sila lah! ichio masuk umah dulu, buat doa selamat dgn family saja. kem salam kat Hidayah ne.

 

Post a Comment

<< Home