Tuesday, September 25, 2007

Berdua dgn Iman

Ahad, 23/09/2007 hari tu... dlm kol 11 pagi ABANG dah berangkat ke airport. Peah dgn kwn nye p anto ABANG ke sana. flight ABANG (air asia) dlm kol 2pm. around 4 setgh ptg gitu ABANG dah sms aku, bagi tau yg ABANG dah selamat sampai kat Kota Kinabalu.

so...sejak ahad tgh hari tu sampai hari ni...aku dgn Iman aje le kat umah. alhamdulillah Iman dah besar. dah paham apa yg aku cakap dan arahkan. tak byk ragam. just ulang kali nak uruskan dia ke toilet, buat susu, prepare kan apa2 yg Iman nak mkn, bacakan buku yg Iman suka, layan Iman main etc. sambil tu, aku settle kan basuh baju2 kotor kat mesin basuh. Iman pun rajin nak tolong aku. tolong angkut bawak masuk baju2 bersih yg aku amik dari ampai. tolong masukkan baju2 kotor dia ke dlm mesin basuh. tolong aku kemas meja mkn....dgn bawak pinggan/cawan dia sendiri yg kotor lepas mkn ke sinki. mlm tadi pulak, aku buat choco-milk jelly. Iman tolong susun2 jelly tu semua yg dah aku isikan ke dlm bekas comel2, ke dlm peti sejuk. pastu, bila aku kata, "mama penat lah. mama sakit kepala lah.." nanti Iman dtg picit2 kepala, picit2 badan, picit2 kaki dan tgn aku. best nye...

tapi, tiap kali bunyi pintu pagar dibuka, Iman sibuk2 berlari ke sliding door cermin tu, utk mengintai sapa yg dtg/balik. "abah ke, mama". tapi, bukan! "bukan abah la mama. uncle sebelah la...". hampa je Iman. 2 mlm yg ABANG takde ni, sebelum tido je, kalo tak aku yg tepon ABANG, ABANG akan tepon ke umah. biar Iman borak2 dgn ABANG...lepaskan rindu dia.

mlm tadi, sebelum tido...Iman buat perangai. dimain main kan pampers dia. getah pelekat pampers tu, Iman bukak2. sekang, Iman tak pakai pampers. tapi, time tido....aku still pakaikan gak pampers sbb takut bocor. then, bila aku perasan yg Iman main2kan pampers tu macamtu, terus aku marah Iman. bebel2 kat Iman. Iman pun terus le mencebik dan buat muka sayu. terus nangis kesedihan. aku ni, sebenarnye....kalo marah Iman, dlm hati pun rasa sedih dan kesian jugak kat Iman. tapi... nak buat macam mana? sekali sekala marah kat anak, ok kan? nak ajar dia. ye lah, sebelum2 ni byk kali dah warning Iman, jgn buat main pampers tu macam tu. so, sbb mlm tadi Iman degil jugak...hah, 'kena' la dgn mama dia ni. bukan bebel aje, siap aku pukul sket kaki Iman tu. tersedu sedan anak aku tu. ish ish ish. terus aku kasi susu...suruh Iman baring. tutup lampu, tutup tv. (cam biasa la, kalo ABANG takde....kitorg dok berhampar tilam toto kat bwh, kat depan tv tu. tido situ je. aku pun baring kat sebelah Iman sambil tepuk2 punggung Iman. aku tanya Iman, "sayang mama tak?". terus Iman rapat2 kan badan dia kat aku dan hug & kiss aku. huhuhu... "mama pun sayang sgt kat Iman tau. lain kali jgn nakal2. mesti dgr cakap mama...cakap abah tau!" tiap kali lepas marah Iman, dan keadaan reda...aku mesti cakap camtu kat Iman.

pagi pulak....alhamdulillah senang je nak kejutkan Iman bangun ,semlm dgn pagi tadi. terus je dia p bilik air...nak mandi. bagus! oh ye, hari ahad mlm dgn mlm tadi...punya lah Iman berselera mkn nasi. aku, buka puasa just mkn kuih muih. tapi, sbb Iman kekadang tu pandai nak mintak mkn nasi...aku masak gak la nasi. 2 mlm ni...Iman just mkn nasi berlaukkan serunding daging yg aku beli kat petronas. Iman mmg suka serunding daging. bila tinggal sket je serunding tu kat dlm bekas tu, Iman akan siap2 pesan soh belikan lagi. pedas pun, Iman bantai mkn gak. siap bertambah tambah lak tu nasi nye. aku offer mkn dgn lauk ayam grg dan sayur tumis pun...Iman tanak. mlm tadi, lepas mkn...aku terkejut gak la sbb Iman baca doa lepas mkn. Aku dgn ABANG belum pernah lagi ajar Iman baca doa lepas mkn tu. selama ni, Iman just hafal doa nak mkn, doa nak tido, doa nak mulakan belajar/ngaji quran. taklah betul sgt pun sebutan nye. tapi, boleh la difahami. then, bila aku tanya sapa yg ajar Iman baca doa lepas mkn...Iman kata, makcik kat school yg ajar. alhamdulillah! aku sms kasi tau sama ABANG. then, ABANG kata... berkat baca doa tu le...selera mkn Iman bertambah! syukur syukur!

mlm ni ABANG balik! moga ABANG selamat kembali ke rumah.

Labels:

4 Comments:

At Wed Sep 26, 12:38:00 PM, Blogger Mrs.A said...

salam kak ume...

sihat ke ari ni...

Semoga abah iman selamat sampai...

 
At Wed Sep 26, 02:11:00 PM, Blogger umeboshi said...

salam minnie,
alhamdulillah. hari ni pun k.ume sihat2 je. abah Iman dah selamat sampai umah mlm tadi..kat2 kol 12 gitu. :D

 
At Thu Sep 27, 12:44:00 PM, Blogger *∽ IZAN ∽* said...

Good boy Iman. Pandai jaga diri Abahnyer takde. Maknyer dah tak laratttt yekk... Abahnyer dah balik. Lepas le rindu dendam kat abahnyer tuhhh :)

 
At Fri Sep 28, 10:16:00 AM, Blogger umeboshi said...

izan,
iman kalo 'angin nye baik', mmg good boy sgt2. bleh diharap le. lagi2 time abah dia takde, mmg mau dgr kata, selalu nye. lepas rindu? ehhee.. hari2 jumpa pun, tetap bleh jadi rindu. ni kan pulak berhari hari tak jumpa.hoho..

 

Post a Comment

<< Home