Tuesday, July 03, 2007

Lepak2 Hujung Minggu

Jumaat, 29/06/2007.
ABANG hari ni out-station ke Batu Pahat. Plan nak p jumpa doctor utk monthly check up aku mlm ni ditangguh ke esok pagi aje le. ABANG keje sampai ke Batu Pahat, sure balik lewat mlm. So, mlm ni aku dgn Iman aje le kat umah. layan Iman main, baca buku,tengok tv sampai le sama2 terlena kat depan tv tu. Dlm kol 12mlm lebey gitu ABANG baru sampai umah. then, sbb aku pun dah sakit2 badan kalo tido kat bawah yg hanya beralaskan toto tu, maka kitorg pun berpindah tido ke dlm bilik kat atas.

Sabtu, 30/06/2007.
Pagi ni aku buat cekodok pisang abu utk sarapan. pisang ni dpt bekalan masa balik kg sendirian dgn Iman last week. sbb pisang2 tu dah masak sgt2, maka aku tumbuk2, lecek2 je le utk buat cekodok. sedap! utk Iman, sarapan nye cuma mkn roti dgn cheese aje le. lepas sarapan, kami siap2 utk pegi klinik Famili kat sec 27 shah alam nu. lepas tu, p beli susu Iman kat kedai kat alam megah, then kami balik umah.

pagi ni sebenarnye, ABANG ada gotong royong membersihkan tapak utk binaan surau baru kat sec 9 putra heights. kol 9am . tapi...kitorg balik dari klinik pun dah nak kol 11, maka nye... ABANG terus je la balik umah. lepak2 kat umah sambil baca akhbar dan nonton tv. tak pegi la gotong royong tu. hehe... Lunch hari ni, aku buat soba (sejenis japanese mee). mee soba ni, kitorg beli kat Giant, masa aku sibuk2 nak buat kimchi nabe beberapa minggu lepas. ada balance byk lagi mee soba tu. so, sbb takut mee tu rosak, maka aku usahakan la nak masak soba utk lunch hari ni. tak reti nak buat kuah nye. tapi macam simple. dlm kepala dok ingat2 resepi kuah udon kak maisya. tambah tolak resepi tu, aku ubah suai ikut citarasa aku. ehhee.. hasil nye, mmg sedap!! Iman pun kata oishii! yeay! bila aku tanya ABANG, "sedap ke bang?" ABANG angguk2. "sedapp!". aku tanya lagi.."lepas ni bila2 boleh lah buat lagi ek?" ABANG kata buat lah lagi nanti. ehhehe... yatta!

dlm kol 3pm, mak abah aku dtg umah aku. diorg dari kg, then ke KL, nak anto Misa dan brg2 nye ke umah sewa baru Misa kat Sentul. sempat gak mak abah singgah ke umah sewa Ida kat Ampang. on d'way nak balik ke kg, mak abah dtg nyinggah umah aku lak. actually, macam biasa lah...kalo nak jln sampai KL dan jauh2 punya journey, mesti abah upah pakcik Uhud (org kg aku yg keje drive teksi) utk ke sana sini. sejak dulu2 kitorg nak masuk asrama ke, p interview jauh2 ke, mesti dgn pakcik uhud. byk jugak jasa pakcik ni kat family aku. mak abah masa sampai umah aku, diorg dah kenyang. dah lunch kat2 area umah sewa misa tu. so, aku hidangkan air sejuk perisa mango, balance cekodok pisang pagi tadi punya dgn biskut kering aje. ehhehe.. nak dekat kol 4pm gitu, mak abah dgn pakcik uhud kuar dari umah aku dan bertolak balik ke kg.
Misa, start keje 2hb julai, isnin ni. selamat memulakan kerjaya ek misa. moga semua nye baik2 aje.

Dinner, aku masak nasi. lauk2 nye just panaskan aje le balance lauk yg aku beli ptg jumaat tuh.

Ahad, 1/07/2007.
lepas solat subuh je....aku&ABANG usik2 Iman...soh bangun. senang je Iman bangun. kami siap2 utk p jln2 kat area dekat2 umah tu. ABANG jogging. aku dgn Iman just jln kaki, pusing2 kat taman depan umah kami. then layan Iman main kat taman mainan tu. sedap betul rasa nye bila exercise gini pepagi. segar jek. lepas tu, aku siap2 utk buat mihun grg. mihun nye aku dah rendam siap2 dgn air sejak mlm tadi. so, pagi ni mihun tu dah agak lembut. terus aje le menggoreng. dah lama aku nak buat mihun grg. baru hari ni sempat dan rajin nak memasaknye. ehhee.. lepas sarapan, ABANG p join meeting ajk utk pembinaan surau baru sec 9 putra heights tu. aku dgn Iman lepak2 kat umah je le. hampir kol 1 tgh hari ABANG baru balik. tgh hari ni, aku malas nak masak. memasing masih kenyang. dlm kol 3pm, aku ajak ABANG kuar. p mkn nasi briani kat tesco shah alam. emm...ok la jugak rasa nye. hehe.. kami amik nasi briani 2 pinggan (utk aku, utk ABANG), ayam briani, kambing briani, acar buah, air teh ais dgn sirap limau sejuk. Iman langsung takmo mkn. lepas mkn, kitorg p shopping sket kat tesco. Iman sempat la sambar permainan robot 2 in 1. robot ni, kalo dipusing2 bleh jadik jet terbang. tu yg Iman syok tu. rege dlm rm12.

on d'way balik umah dari shopping tu, kami singgah umah sewa kami dulu2 . nak amik surat2 yg ada sampai ke sana sejak kami pindah umah. sempat le berkenalan dgn org yg dok menyewa umah tu sekang... mlm, dah tak dinner. memasing masih kenyang. just sorg segelas susu segar dutch lady dgn sepotong roti blueberry. kepala aku pening2 sejak mkn nasi briani tu. mungkin gara2 aku dok mkn daging kambing kot. hari tu, masa kenduri umah ciknah pun, aku jamah daging kambing gak....kemudian jadi camni gakla. pening2 gituk. wallahua'lam..

mlm ni aku tak leh nak tido lena. gara2 senak betul perut dan aku payah nak bernapas bila berbaring. so, memacam gaya aku nak tido. kejap tu, duduk bersandar kat atas katil. kejap tu, baring mengiring ke kanan, ke kiri. baring telentang dgn kepala kat atas bantal2 yg aku susun tinggi2. kejap2 tu, terlena gak la aku. tapi, kejap2 tu...terjaga balik. atlast....sampai la ke pagi.

Isnin, 2/07/2007.
pagi ni malas je rasa nye nak bangun pagi. ngantuk sgt2.... tapi keje berlambak nak kena settle. tgh hari gitu, time lunch, aku tak mkn. aku layan tido. best nye.... lepas tu baru le aku rasa segar. hehe...

Selasa, 3/07/2007.
pagi ni bangun agak awal. sempat la aku masak nasi guna beras jepun SUMO. niat di hati nak buat onigiri (nasi kepal jepun). filling dgn tuna+mayo jek. aku tak kepal sendiri dgn tgn aku ni.aku guna alat acuan yg bentuk bear.... Nao-chan yg kasik. woh, so...hari ni bento (bekalan) aku dan ABANG ialah tuna+mayo onigiri!! sorg 4 ketul. hehe...

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home