Friday, June 29, 2007

Good Boy Iman



Iman dgn kek.ni gambo masa b'day Iman 3thn, pada 23/03/2007 yg lalu. adik2 ipar aku dtg bawak kek dan kfc. Iman sengeh lebar sbb ada patung spiderman atas kek tu. :D

dah seminggu lebih ni, Iman rajin bangun awal pagi. selalu nye, liat sungguh nak bangun pagi. kalo hari coti, dlm kol 9am baru bangun. kalo hari biasa tu, time ABANG angkat ke kereta dan sampai ke school pun, Iman masih tak sedar lagik. sejak last week gitu, bila aku atau ABANG dok usik2 dan kejutkan Iman, soh bangun pagi..terus aje dia bangun. p buang air dan mandi. bagus nye anak mama nih. good boy! aku dan ABANG mesti puji2 gitu...moga Iman sejuk hati mau rajin bangun pagi. ye lah kan...nak latih dia bangun awal sbb ingatkan, kami nak antar Iman ke sekolah taska/ tadika la dah next year ni. kalo dah terbiasa bangun awal2 gini, mudah la nanti bila masuk sekolah. insya-ALLAH.


kalo time mood baik, takyah disuruh pun, bila sampai waktu solat dan tengok aku dah solat, elok aje Iman p bilik air...basuh muka, basuh tgn dan kaki. pastu amik sejadah dan bentangkan sejadah. amik songkok, kemudian solat sendiri. selalu nye 1 rakaat aje Iman buat. kekee... ok la tu.


sejak akhir2 ni...Iman selalu tinggal berdua aje dgn aku sbb ABANG sibuk dgn kerja. so, mungkin kesunyian dan boring...kalo aku sibuk2 masak kat dapur, Iman pun sibuk dtg ke dapur. dok berdiri tepi aku sambil memerhati apa yg aku buat. sambil tu mulutnye dok sibuk tanya2... "buat apa tu mama?", "masak apa tu mama?", "tu apa mama?", dan macam2 lagi. kalo aku sibuk uruskan baju2 kotor kat mesin basuh, Iman pun sibuk2 berdiri dekat situ. kalo time aku angkat baju bersih dari ampaian, Iman pun sibuk nak tolong angkut bawak masuk baju2 ke dlm rumah.


bila nampak aku lepak2 tengok tv ke...nanti Iman dtg bawak buku cerita ALADIN MELAWAN RAKSASA dgn buku SEHARI DALAM HIDUPKU(beli kat adikbijak.com), mintak aku bacakan. "mama, cakapkan mama...cakapkan.." apa lah Iman. patutnye, BACAKAN MAMA, BACAKAN.. ehhehe... tiap2 mlm Iman mintak aku bacakan buku2 tu. kalo tak pun, asal nampak gambo menarik atau gambo katun2 ke kat majalah atau surat khabar, mula lah Iman kata, "mama, cakaplah mama..."


sekarang ni, Iman susah beno kalo diajak mkn nasi. kalo kena paksa soh mkn tu, Iman mkn 2,3 suap je nasi nye (Iman mkn suap sendiri). pastu dok ratah lauk sikit. pastu dah. tapi, kalo time Iman tgh leka tengok tv ke... aku dtg suapkan nasi, mau lak Iman mkn byk. amboi amboi... dah besar, takkan lah nak mkn bersuap lagi.. tapi sekarang Iman suka mkn roti dgn cheese. kadang2 Iman dok ratah aje cheese tu gitu jek.


anyway, Iman sekarang dah 3thn 3 bulan. sudah semakin besar, semakin tinggi dan semakin bijak. mama dgn abah pun, dari dulu sampai sekarang dan sampai bila2 pun sayang sgt2 kat Iman.

Labels:

2 Comments:

At Mon Jul 02, 10:01:00 AM, Blogger Maisya said...

wah! birthday Iman sama dengan kak Mai la....baru 3 tahun tu ok le lagik suap...anak kak mai dah 5 tahun masih makan bersuap lagik...adeh...kalau makan sendirik sikit jerlah yg dimakannya...dah le dia tu under weight, kenalah jugak suap. Yang kecik pun dah mula makan nasik so skrg ada 3 mulut nak kena suap...hu..hu..hu..

 
At Mon Jul 02, 11:22:00 AM, Blogger umeboshi said...

ye la.sama b'day dgn kak Mai. ehehe.. anak2 ni, ingat nak main aje. kalo dah main tu, takyah mkn pun takpe ek bagi diorg. ish ish..

 

Post a Comment

<< Home