Thursday, June 07, 2007

Cerita Aku Hari Ini..

masuk minggu ni, kalo ikut kiraan, kandungan aku sudah 20 minggu. 5 bulan!! perut pun makin membesar. memberat. dan aku cepat beno rasa mengah. jln sikit, rasa penat. rasa lenguh kaki dan badan. naik turun tangga sikit pun, aduh mak...tercungap cungap jek. tapi, aku masih larat lagi membawak diri sendiri ni. dan kekadang kalo terpaksa, masih larat lagi mendukong Iman yg berat nye 13kg tu. pakaian2 yg biasa aku pakai pun, dah byk yg tak muat di pinggang. kena la aku sedar2kan diri...pakai baju yg sesuai utk org pregnant, dan baju2 yg saiz agak besar gitu.

masa ngandungkan Iman dulu, masuk bulan ke-7 gitu yg aku sedar, segala pakaian biasa2 yg aku pakai dah tak muat utk aku pakai. pernah aku menangis sbb baju dan seluar yg aku suka pakai, dah tak muat kat badan. dah la pakaian aku bleh dikira dgn jari sbb aku mmg kurang gemar membeli pakaian. sudahnye...aku & ABANG pegi shopping baju,seluar dan dress yg sesuai utk aku yg tgh pregnant tu. tapi, ye la kan...byk baju utk org pregnant ni, mmg ada yg lawo. tapi, ada aje yg tak berkenan dan rasa aku tak sesuai nak dipakai. lengan pendek le...dress nye tak pjg sampai buku lali le..macam2 le. saiz beso sgt le. aduh...susah gak nak cari yg betul2 sesuai dan selesa dipakai. aku pun masa tu, rasa malu je nak pakai pakaian macam tu. lagi, malu dgn perut yg makin memboyot. nape ntah. ABANG slalu tenangkan aku..."biasa la tu. org ninshin(ngandung) mmg camni la. " aku tak membeli byk pun baju2 utk pregnant woman ni. mak aku pun sempat gak belikan aku sepasang dress pjg kaler coklat , dan menempah jubah kaler hijau utk aku. yg pasti nye...aku hanya sempat pakai semua2 koleksi baju2 tu sekali aje sbb Iman lahir cepat beno dari tarikh yg dijangka. hampir sebulan beza nye... aku & ABANG pun belum ready sesgt.

kali ni, aku dpt byk koleksi baju2 ngandung. ehhehe... K.Ayu (kakak ABANG yg ke-2) bermurah hati sedekahkan baju2 dia kat aku. ok la tu.

ni, cerita pasal coti pjg aku baru2 ni...
Sabtu, 2/06/2007. pegi kenduri sepupu aku kat Sg buloh. semua adik beradik aku (kecuali Misa sbb masih kat Melaka buat praktikal), mak abah aku berkumpul kat sana. jumpa le ramai sedara mara. nasi dan lauk pauk nye sedap sgt. semua nye catering. ada rendang daging, ayam masak merah, nasi briyani, sayur masak kari dalca, acar buah, kopok papedom(betul ke eja nye..?), buah tembikai dan air sirap limau. pastu tetamu semua dpt bunga telur dan muffin. telur nye pulak, telur pindang. sedap, tapi agak masin sket le telur tu. anak2 kecik dpt bungkusan gula2. pastu, kat atas setiap meja hidangan ada kek warna warni dan kepek bawang. puas hati le mkn kenduri hari tu. sedap! alhamdulillah. tema majlis hari tu, hijau. pasangan pengantin pun lawo jek. balik dari kenduri, lepak2 sat kat umah. then, ABANG dgn Iman p bawak keta kancil utk servis. aku rehat je kat umah sambil tgk tv dan lelap2 mata sat. mlm, aku ajak ABANG p mkn Mc D. hehehe... Iman syok dpt patung 'baby Shrek' dgn Happy Meal nye tu.

Ahad, 3/06/2007. kenduri kawin sepupu ABANG lak. kat Klang. umah ciknah. kat sini, segala gala nye diuruskan gotong royong...bersama sama dgn org kg dan sedara mara. pepagi lagi sedara mara dah mula berkumpul kat sana. semua sedara mara diberatkan pakai baju tema kaler biru. aku dah tak muat nak pakai baju kurung kaler biru aku tu. atlast, aku pakai je le dress pjg kaler krim. heheh... ABANG jadik ketua khemah 'G'. kat sana ada byk khemah, dari khemah 'A' sampai khemah apa ntah. setiap khemah tu, ada ketua dan ajk2 nye le yg terdiri dari sedara mara kitorg gak. tugas depa, kena jaga kebersihan, susun atur pinggan2, cawan2, lauk2 kat khemah masing2, dan pastikan lauk2 dan air minuman, air basuh tgn sentiasa ada. kalo abis, kena la p angkut isi kasi penuh. layan tetamu kat khemah masing2. aku & Iman dok kat dlm umah je. pengantin berarak dlm kol 1 gitu kot. time tu gak, aku & Iman p jamu selera. ada rendang daging hitam, kari daging lembu, kari daging kambing, ayam goreng rempah, rojak sayur, buah oren, air sirap, kuih koci. hari tu, 4 kali kot, Iman mintak mkn nasi. sedap sgt kot. nak mkn lauk ayam, lauk daging hitam tu. ptg2 gitu, time org dah beransur kurang dan sesi kemas mengemas pun bermula...rerupa nye ada acara penyampaian hadiah. aku pun tak pasti ada anugerah apa aje...tapi yg pasti, team ABANG yg jaga khemah 'G' tu..menang khemah paling bersih. tapi, nomo 2 le. dpt hadiah gelas minuman dgn pot pouri. ok la tu. kami stay situ sampai acara buka hadiah, lepas maghrib gitu. siap mandi manda dan tukar baju le memasing kat umah tu. hehee.. Iman pun bukan main suka dia berkawan dgn ramai org. bebudak kan ramai. syok la Iman dok kejar sana sini, guling2 kat lantai, bergusti, main otromen le... aduih. riuh!!

Isnin, 4/06/2007. Aku awal2 mmg amik coti hari Isnin tu. ABANG keje. Iman kat school. Aku janji dah dgn adik aku, Ida..nak jln2 ke SOGO. lama dah tak ke sana. baca citer kak pb yg b'jln sampai Sogo hari tu, aku jadi makin teruja la nak ke sogo. masa aku cakap kat ABANG yg aku nak p jln2 ke sogo, ABANG kata kang aku pengsan. tak larat jln kang. hehhee.. anyway, dpt gak green light dari ABANG. janji dgn Ida utk jumpa kat KL sentral. asalnye aku nak mkn japanese food kat restoran yg kat sogo tu. tapi, sbb Ida tak berapa suka nak mkn japanese food, maka cancel je le. kami lunch mkn spagety je le. ehhehe... then, jln2 kat sogo tu. aku takde le nak beli apa2 pun. just kalo ada yg sesuai utk ABANG dan Iman ke, bleh le aku sambar. tapi, just belikan something je le utk ABANG. utk Iman ..takde. lepas solat zuhor, kami pun kuar dari sogo. masa tu, hujan baru nak reda. kalo takde Ida, dan aku jln sendiri kat KL tu...mau sesat agaknye. byk jln dah lupa nak nuju mana. Ida temankan aku naik lrt dari masjid jamek dan turun kat kl sentral. kat situ kami pun berpisah. aku naik komuter balik ke shah alam. pagi tu, aku park keta kat shah alam komuter station. kena bayo gak le kalo park keta kat situ tu. rm2 sekali park. ada pakcik guard tu yg akan kutip duit nye. tak pasti lak, kalo hari coti tu...kena bayo gak ke ntah. amik Iman kat school...dan balik umah. kol 5pm aku kat umah dah. emmm...Iman biasa la. pantang kalo balik keje tu, aku dok bawak beg2 plastik gitu, mesti dia tanya macam polis. "mama beli kat mana ni?" "mama shopping ke?" "nape tinggal Iman? Iman nak ikut. nanti Iman nangis kang.." sama la, hari tu pun dia sibuk2 tanya. nape tak bawak dia sekali p shopping. ehhehe... "ni sapa punya?" bila dia nampak 1 beg plastik yg isi nye aku belikan utk ABANG. "Iman punya mana...?" sibuk la dia, bila tau utk abah dia ada, tapi dia punya takde. baru aku t'ingat yg aku ada beli sikat kecik kat kedai buku kat kl sentral tu. bila aku kasi Iman sikat tu, baikle dia ok. even comel jek sikat tu, kira penyelamat gak la tu.

Selasa, 5/06/2007. ABANG pun coti. hari ni kami ada temujanji utk buat ultra sound Iman dgn test air kencing lagi utk Iman kat DEMC. tapi tu...kol 5.30 ptg punya citer. pagi tu..kami rehat2 je dulu kat umah. cuci pakaian, kemas umah, sapu umah. aku balut2 hadiah utk WMC nyer aktiviti tukar2 hadiah b'day, konon2 nye nak dipos lajukan hari tu. hampir kol 12 gitu, baru kami kuar umah. ABANG p kl dulu. nak p ambank utk amik geran keta setelah ABANG settle payment nye. perut aku dah lapo. masa tu dah kol 2 setgh ptg. ABANG bawak aku &Iman lunch kat restoran HASLAM. ni...Yusof haslam nyer restoran le. kami amik nasi campur. aku amik nasi putih, kacang pjg tumis, ulam raja, sambal cencalok sket , sotong masak sambal, air jus oren. ABANG lak amik kentang masak sambal goreng, sambal belacan, nasi putih, ikan paten masak tempoyak, sayur campur tumis, air limau ais. emm...bil nye semua2 tu..rm17!!! komen utk makanan nye, emmm...aku &ABANG sepakat kata, rasa nye tak le sedap sgt. ABANG kata, hampeh! hhehhehe... ikan paten tu macam dah lama jek. dah tak fresh. rasa nye kureng. sotong tu pun! air minuman yg kami order pun, mmg tak sedap. anyway, alhamdulillah. kenyang masuk perut dah pun. and...dah di'labur'kan pun ke toilet. ehhehe... kuar dari restoran dah kol 3 setgh. solat zuhor kat petronas yg kat highway...on d'way nak balik shah alam. sampai kat depan post office shah alam dlm kol 5pm. aiseh...post office tutup kol 4 setgh le. tak sempat aku nak post hadiah2 tu. kecewa sgt2 aku...sbb sungguh2 aku balut hadiah2 tu sejak pagi. separuh nye, aku dah siap balut masa pagi Isnin sebelum keluar jumpa Ida. lepas tu, kami singgah solat asar kat masjid besar shah alam. lepas tu baru pegi DEMC. kasi sample air kencing Iman. kemudian buat ultra sound Iman. nak tengok keadaan buah pinggang dia. anyway, result nye akan kami dpt bila jumpa doctor Fadzilah pada next appointment...16 june ni. huhuhu...so, hari ni nyer medical kat DEMC...kena bayo rm 208.

Rabu, 6/06/2007. ABANG keje. Aku keje. Iman ke school. tgh hari waktu lunch, aku keluar kejap ke post office utk pos hadiah2 yg tak sempat aku pos semlm nye tu. amik kesempatan gak utk bayo bil api, bil air.

Labels: , , ,

3 Comments:

At Thu Jun 07, 05:02:00 PM, Anonymous Anonymous said...

org mengandung...bila berjalan banyak...mudah la agaknya bersalin..heheh

 
At Thu Jun 07, 05:08:00 PM, Blogger HE said...

HE rasa..org mengandung, kalau jln banyak ...senang bersalin kan... hehehe,

 
At Fri Jun 08, 08:53:00 AM, Blogger umeboshi said...

he, slalu juga org kata macam tu, dan ada juga baca dlm buku/majalah, kalo pregnant ni byk jln dan exercise insya-ALLAH mudah utk bersalin. mungkin betul ek. doa2kan la moga mudah segala nye.

 

Post a Comment

<< Home