Monday, June 25, 2007

Drive sendiri..

Jumaat, 22/06/2007.
pagi ni, pegi keje, ABANG siap2 bawak 1 beg besar..keperluan selama 3 hari 2 mlm kat hostel UIA. bermula tgh hari ni, ABANG akan berkumpul kat UIA sempena hari sukan utk Puspakom dan DRB Hicom gitu. (seluruh malaysia). bermakna, ujung minggu aku hanya bertemankan Iman. sbb boring dan rasa rindu yg amat kat kg, aku mintak izin kat ABANG utk balik kg pagi sabtu dgn Iman. ABANG mungkin risau...maklum lah aku tak pernah drive sendiri jauh2 macam tu. ABANG tanya, berani ke aku? tau ke jln? huhuhu...

Mlm, aku dgn Iman kat umah. segala brg keperluan, aku siap2 bawak turun. so, kami dok lepak aje kat bawah. takyah naik2 atas dah. tido mlm pun kat bawah. ada setgh org, kalo tinggal sendiri, sure nak dok dlm bilik yg tertutup dan kunci . kalo jadi apa2, fikirnye bleh nyorok dok diam2 dlm bilik berkunci tu. kalo aku plak, better dok kat ruang yg lapang. contohnye kat ruang tamu.. dekat dgn pintu, tingkap. kalo ada apa2...aku p bukak pintu/tingkap dan jerit. semua remote/kunci keta, kunci umah, henset, aku letak kat tepi bantal. ehehe.. Mlm ni, Iman kejap2 tanya abah mana. byk kali aku dah kata abah nye keje..kang kejap lagi dia tanya lagik. lepas Iman bercakap dgn ABANG kat tepon, dgr suara ABANG, baru lah Iman ok.

Oh a ah.. ptg ni aku terima bungkusan dari emylia WMDC. bantal embroidery gambo doremon 1 bijik, gambo spiderman 1 bijik. pastu beg gambo spiderman 1. bila tunjuk kat Iman..suka betul dia. pastu, bila kabo esok pagi kita nak balik kg, Iman siap2 packing mainan kegemaran dia ke dlm beg spiderman tu utk bawak balik kg esok. excited je Iman bila aku bg tau nak balik kg.

Sabtu, 23/06/2007.
mlm tadi aku tido tak lena. biasa la tu...kalo tinggal berdua je dgn Iman...mmg tak leh nak lena tido aku. kejap2 terjaga. kol 4 lebih dah terjaga. tak leh lelap mata. tapi, aku baring je lagi. then, nak dekat kol 5am...Iman bangun dan duduk sambil toleh sana toleh sini dlm kegelapan tu. aku tanya, kenapa. "beg spiderman mana mama? nak tunjuk kat abah.." lor... "abah mana mama?" aku kata lah, abah tak balik. abah keje. mengeluh Iman. pastu, Iman soh bukak lampu, soh bukak tv. dah tak leh tido la tu. nak dekat kol 6am...aku ajak Iman mandi. mau lak dia. kesejukan mandi. lepas solat subuh, aku kemas2 angkat brg ke kereta. Iman dok termenung kat tepi pintu dgn beg spiderman nye. dlm kol 6 setgh, ABANG tepon. Iman bila cakap2 dgn ABANG, lepas tu terus ceria. Iman rindu kat abah nye la tu. kesian.. nak dekat kol 7am, kami keluar dari rumah. singgah petronas isi minyak dan terus aje bertolak ke kg.

jln pepagi gitu, sedap sket. jln pun lengang. cuma kat kapar tu je le...mmg sentiasa jem dan byk keta. lepas dari tu, terus je lengang jln. abah aku dok tepon masa aku kat Kapar. nak kompomkan sama ada aku mmg jadi balik kg ke. memasing tak caya yg aku akan balik drive sendiri. dari kapar, Iman dah mula terlena. sampai la ke pekan sekinchan. kami turun sat nak kuarkan duit kat atm dan beli majalah kat kedai apekYee mun (kalo tak silap nama nye gitu), tempat abah aku lepak2 cari buku, majalah, akhbar sejak zaman bujang2 dulu. tapi sekang kedai nye dah pindah ke tempat baru le. tauke nye masih sama. alhamdulillah...nak dekat kol 9 setgh pagi, kami sampai ke rumah mak abah aku. huhuhu...lega. Diba pun ada. balik bercuti ujung minggu dari asrama. tgh hari gitu, dikyah lak sampai.

pegi ziarah nenek aku yg umah nye depan umah aku jek. nenek semakin tua... pendengaran nye makin teruk. kalo dulu, aku takyah jerit2 utk bercakap dgn nenek. tapi kali ni, 3,4 kali aku kuatkan suara utk jwb segala pertanyaan nenek...namun, ada jugak yg nenek tak dengar. lelama, telinga aku la pulak rasa panas. huhuhu... kesian nenek. last2, kalo dah 4 kali aku jwb tapi nenek masih tak dgr, aku terus diam aje lah...sedih nye...

ptg2 gitu...tetiba aje Iman ajak balik. balik umah kitorg kat putra heights tu le. aduih... ni mesti tgh dok teringat kat abah dia. aku pujuk2...pastu pasang lagi seround cd otromen. (tgh hari tadi dah abis seround). baru le dia senyap.

lepas asar, aku beserta Iman, dikyah,diba dgn abah pegi pasar mlm kat pasir pjg. aku nak mkn pecal. then, sempat gak kami beli ayam percik, kuih pau, pop corn, kuih masa lodeh. (kuih pau dgn ayam percik, separuh kami kasik nenek dgn busu ipah). Iman lak, sempat la mintak dibelikan keta mainan. ok la...aku belikan je la. murah jek..rm5 seketul.

mlm, seround lagik cd otromen. emmm...layan je le. dlm kol 10pm, Iman terlena. sebelum tu, Iman sempat gak borak2 dgn ABANG kat tepon. hilangkan rindu la tu.

Ahad, 24/06/2007.
mlm tadi...byk kali Iman terjaga. tiap kali jaga, dia dok gelisah dan aku pujuk2 dia. pastu Iman mintak dipasangkan tv...tengok citer kartun kat astro. bila Iman terlena...aku off je le tv tu. beberapa kali camtu.sampai le kol 4 setgh pagi, Iman terjaga mintak susu. bila p ke dapur, nak buat susu...Iman mintak pasang cd otromen. (tv kat dapur aje yg bleh tengok cd. kat ruang depan sana tu...utk nonton tv +astro aje...). geram la aku. terus aku pujuk, baring aje kat ruang depan dan tengok kartun astro. terus Iman senyap. lelama terlena jugak dia. sampai le nak dekat kol 7am. Iman terjaga nangis2 sbb bila bangun...aku dah takde kat sebelah dia. dok sibuk tolong mak dan adik2 kat dapur utk sarapan.

sarapan grg pisang dgn roti canai(abah beli). Iman mmg suka roti canai. so, pagi ni byk gak dia mkn roti canai. dgn air teh. then, kami mandi dan siap2. dikyah join aku balik sekali. nak dekat kol 9 gitu, kami bertolak keluar dari kg. jln masih lengang pagi2 gitu. singgah petronas kuala selangor. nak isi minyak dan beli kopok ikan dgn air ribena utk Iman. sampai kat tempat dikyah, kat jeram dlm kol 10. pastu, sampai umah kat putra heights...dlm kol 11 suku. alhamdulillah. lauk utk lunch...aku dah beli siap2 kat restoran tepi masjid sec 28 tu. masak nasi je kat umah. pastu aku dan Iman sesama bommm...baring dan lelap mata kepenatan. huhuhu..

ABANG balik dari sukan..dlm kol 3 gitu. kami lunch sesama. Iman seronok betul bila nampak abah dia balik. amboi...rindu sesgt la tu. mlm tadi memasing tido awal gak la...

Labels: ,

8 Comments:

At Wed Jun 27, 01:24:00 PM, Blogger HAPPYIRFA said...

hai umeboshi..
salam kunjung balas dr saya.wah beraninya balik kg sorang diri.
kalau saya mmg tak merasalah.
almaklumlah kg jauh nun di kelate mana cik abg nak bagi balik sendiri..awak org perak ker?samalah dgn cik abg kita.

sedihkan bila nenek dah tua dan tak dengar atau cam kita.saya penah menangis sbb nenek x kenal saya.dia ingat saya ni anak jiran sblh.nenek saya mmg dah uzur benar..

 
At Wed Jun 27, 01:51:00 PM, Blogger umeboshi said...

irfa..welcome..welcome!!hehe.. dlm 2 jam je perjalanan balik kg. so, ok la kan? kg kat sabak bernam selangor jek.

balik baru2 ni,mmg sedih dgn keadaan nenek yg makin uzur tu. mata pun langsung tak nampak dah. syukur aje sbb dia tak nyanyuk.

 
At Thu Jun 28, 10:14:00 AM, Anonymous Anonymous said...

jelesnye....bila la kau bleh drive nie..ahahahahah...kalau boring2 zaman gi mancing bleg gak aku melencong balik kg kan....Azam last year nak dapat lesen telah dibawa ke tahun nie..tapi dah hujung tahun amsih tak berjaya...errr..bring forward tahun depan la jawabnya...akakakakak

 
At Thu Jun 28, 10:45:00 AM, Blogger umeboshi said...

betul tu ujen. bila reti drive ni, pjg la pulak langkah kaki ni. ehhehe.. yg penting kuat semangat, yakin, berani. insya-ALLAH boleh. ganbare ujen. ciknoora sendiri pun, takut2 gak lagi. terutama bab nak parking. hohoho..

 
At Thu Jun 28, 11:43:00 AM, Blogger Mrs.A said...

Umeboshi..
Salam.. Wah seronok Iman balik kampung tak mampu nak cover rindu Iman kat ayahnya kan???

Sedih rasa bila nenek dah macam tu kan.. Rasa sanggup buat apa je asalkan nenek boleh dgr... Hm... sedihnya!11 uwa!!!!

 
At Thu Jun 28, 02:51:00 PM, Blogger umeboshi said...

salam, minnie.
memula mmg Iman excited balik kg. tapi, tu lah... kalo lama tak nampak muka abah/mama nye...jadi macam tak keruan lak dia.

mmg sedih minnie. nenek dah uzur. moga dipermudahkan lah segala urusan nenek tu. kesian.

 
At Sat Jun 30, 03:50:00 PM, Anonymous Anonymous said...

ellop...
dah drive sampai ke kampung rupenye.bagus le tu.perkembangan menarik. sesekali le kan, bila boring sgt bole le blk kpg. memerap je kat rmh tension jgk.
apapun hati2 lah yek.

//wah

 
At Mon Jul 02, 09:02:00 AM, Blogger umeboshi said...

ello wah.
a ah, dah drive sampai kg! alhamdulillah selamat. hehe.. TQ. doa2kan la moga sentiasa selamat2 aje.

 

Post a Comment

<< Home