Monday, February 26, 2007

Penceroboh!

Jumaat, 23/02/2007. pagi tu, aku rasa tak sedap badan. kepala pun pening semacam. ingat nak rehat aje kat umah. tapi, aku gagahkan jugak la pegi keje sbb byk keje kat opis tu.

ptg nye..macam biasa, lepas keje terus p amik Iman kat school. sampai umah...terus kami lepak tengok tv citer Mutiara Hati (drama Indonesia), kat ruang tamu bahagian bawah umah. dlm kol 7pm gitu, aku ajak Iman naik ke tingkat atas, sbb nak mandi dan siap2 utk solat. sambil naik tangga tu, aku tersepak kotak henpon ABANG. koyak2 gakla kotak tu, tergolek kat tangga. heran gak sbb kotak tu ABANG letak kat atas almari kat family hall tingkat atas. camno lak bleh tergolek ke tangga...kan... then, bila sampai atas, aku pelik lagi sbb pintu bilik aku dan 2 lagi bilik kat atas tu ternganga luas. walhal, kitorg selalu nye tutup rapat dan kunci semua pintu bilik tiap kali nak kuar umah. time tu gak aku ternampak plastik sampah yg slalu aku gantungkan kat tombol pintu bilik aku, dah tercampak kat lantai. dan......tombol pintu bilik dah tercabut dan tergolek kat lantai gak. aku toleh sana ....toleh sini... aku nampak daun tingkap dan grill kat family hall tingkat atas tu dah ternganga! terus aku rasa seluruh tubuh menggeletar. "ya ALLAH"..terjerit gakla aku. bilik tidur kitorg abis bersepah. baju2 kat rak baju, bantal, tilam, selimut kat katil serta brg2 lain dah beralih tempat dan bersepah! aku terus check cincin emas aku yg ABANG hadiahkan sempena majlis tunang dan b'day aku yg ke-26...hilang dari tempat simpanan nye! aduh!! sahh...umah kitorg kena masuk perompak.

aku cakap kat Iman..."Iman, umah kita dah kena masuk org jahat.." Iman pun macam paham aje sbb dia nampak tombol pintu yg tercabut dan tingkap grill yg terkepak tu. Aku terus call ABANG. ABANG kata dia nak balik terus, then mintak aku dgn Iman jgn dok kat dlm umah. ABANG soh kitorg lepak kat mana2 je dulu. Iman pun sibuk2 nak cakap dgn abah dia kat tepon. " abah, kena patah.pintu..tingkap.. cian mama. cian mama..org jahat masuk!!". pandai nye Iman berkata kata. aku terus siap2, ajak Iman dok kat luar umah aje. tanya Iman kot2 dia nak susu. "susu takyah la mama. jom kuar mama..". Iman betul2 macam memahami situasi masa tu. so, kitorg pun duduk2 aje kat luar umah tu, sementara tunggu ABANG balik.

Sambil tu, kebetulan kakak jiran sebelah umah ni..kuar umah. aku terus tanya dia kot2 ada dgr apa2 tak sepjg hari tu dia dok kat umah. aku citer la umah aku kena masuk orang. then, kakak tu yg kebetulan bercuti kat umah aje, kata nye siang tu ada dgr org dok ketuk2 macam bertukang. dia ingat kontraktor mana ke dok buat keje. maklum le, kawasan umah kitorg tu, umah baru naik. tak ramai org duduk. then, byk umah tgh dok buat renovation. dia pun, takde lah syak apa2.

tak lama tu, nak dekat kol 8pm gitu, ABANG sampai. kitorg masuk umah dulu...mandi2 dan solat maghrib. pastu...kuar p kedai hardware utk beli set tombol pintu.then, p beli makanan kat psr mlm. lepas tu lah baru pegi buat report kat balai polis. hampir kol 10pm gak la siap report. polis tu mintak kitorg p balai polis usj pulak utk jumpa inspektor bertugas kat sana dan juru-foto. tapi, sbb dah lapo sgt...dan Iman pun ulang kali kata "lapar lah.. nak mkn lah..". maka nye kami balik umah sat, utk mkn. lepas tu kuar balik nak pegi balai polis usj. on d'way ke sana, polis dok tepon kata kitorg takyah p usj. tunggu kat umah aje. so...kitorg pun patah balik. dok umah sambil tengok tv. dlm kol 12 lebey..3-4 org polis dgn juru-foto sampai. lepas amik gambo, lepas soal2 sikit kitorg dan depa buat report sket, dekat kol 1 am depa pun blah. lepas tu, ABANG tungkus lumus pasang tombol pintu. ikat dulu grill tingkap dgn tali. mlm tu...mmg letih. kol 2 setgh pagi baru la kitorg bleh baring utk tido.

Mlm tu pun...aku sebenarnye tak leh nak tido lena. kejap2 terjaga. dok mimpi2 macam dgr bunyi org jln2 kat tangga dan dpn bilik kitorg tu. satu masa, siap aku terasa rasa ada org masuk bilik dan sepak2 badan aku. aduih...letih nye. mmg trauma sungguh!

sampai ke saat ini pun, aku rasa takut je kalo dok kat umah tu sendiri dgn Iman.

bersyukur sgt sbb masa kejadian org masuk umah tu, kitorg memasing takde kat umah. yg penting adalah nyawa!! dan lagi..umah kitorg tu pun, takde lah simpan byk brg2 kemas atau duit. yg kitorg perasan, setakat ni yg dicuri ialah 2 cincin emas aku... kamera canon ABANG 1 set yg dibeli kat Nihon, serta henpon lama ABANG yg digunakan masa kat Nihon dulu. henpon ni pun..bukannye boleh dipakai pun kat malaysia ni. tapi...semua2 tu, mmg brg kenangan. tapi, nak buat macam mana. benda dah jadi. Geram bercampur marah tu, mmg ada! ABANG kata, sabar je lah byk2. mungkin selama ni, ada yg 'tak kena' dgn kitorg atau rezeqi kitorg. so...anggap aje lah semua ini sebagai dugaan dan ujian dari-NYA.

moga diberi pengajaran juga lah kpd si 'perompak/pencuri' tu...

Labels: ,

4 Comments:

At Mon Feb 26, 11:12:00 AM, Blogger Love Sweet Recipes said...

ish ish...jaga2 ye ciknoora...kena buat double protection ni...hati2 yerk...

 
At Mon Feb 26, 11:58:00 AM, Blogger Naa said...

takutnye.. risau nye ..dia masuk kot atap ke kot tingkap? umah kakak saya kat gombak dia masuk kot atap. jahat betul la manusia ni. Apa dia ingat dia takkan mati ke? apa dia ingat kalau dia mintak map ngan tuhan je tak mintak maap ngan manusia tak pe ke? take care noora.

 
At Tue Feb 27, 02:34:00 PM, Anonymous Anonymous said...

iskk.. kowaii.take care k noora,kawasan umah lama pun byk perompak nie plak kwasan baru.aduhh sebaik gagah gak g opis dlm tak sihat2 tuh.

 
At Wed Feb 28, 03:26:00 PM, Blogger umeboshi said...

ryuhana, TQ.mmg kena jaga2 sungguh ni.

naa,TQ.mmg takut.kitorg rasa, dia masuk kot tingkap. sbb ada kesan calar2, macam dia jolok2 nak bukak selak tingkap dari luar.

tini,TQ.kowaii yo! alhamdulillah pegi gak keje hari tu.kalo idak?!

 

Post a Comment

<< Home