Monday, February 12, 2007

Iman lagi..

Sabtu mlm baru2 ni, sedang tengok TV, ada keluar iklan kat TV pasal ubat gigi Darlie. Aku tak pasti sgt iklan nye, tapi dgn pembelian ubat gigi Darlie akan dpt hadiah pinggan comel gambo Mickey Mouse. Iman cepat2 jerit..
Iman: Eeee..nak lah pinggan mickey.
ABANG: Pinggan Iman dah ada, tanak mkn sgt pun.
Iman: nak jugak pinggan mickey..
ABANG: mana duit nye.
Iman: nanti..nanti. (sambil angkat2 tgn)
ABANG: mana nak dpt duit tu?
Iman: Abah ada.
ABANG: amboi...pandai nye dia.
Aku ketawa mengekeh dgn keletah Iman yg makin bijak berkata-kata ni.

++++

Ada satu hari tu, ABANG nak keluar umah. tinggal aku dgn Iman kat umah. Iman sambil lambai2 babai kat ABANG, dok jerit kat ABANG, "ki cekete abah..." ABANG yg tak paham dok tanya kat aku, "apa dia cakap tu.." aku kata lah, "Iman kata , ki wo tsukete..". ahhahaa.. ni pun, gara2 mungkin Iman selalu dgr aku kata ki wo tsukete (take care) kat ABANG tiap kali ABANG nak keluar ke mana2. Good boy Iman.

++++

Sekarang Iman dah berani naik keta berdua aje dgn aku. (of course lah aku yg drive). " mama, lock! lock!" dia selalu ingatkan aku agar terus lock keta bila naik keta tu. mungkin dia selalu dgr aku mintak ABANG lock keta bila naik keta bersama dgn ABANG. (ABANG yg drive keta). then, kalo balik dari amik Iman kat school, time nak parking keta kat depan umah, Iman yg sibuk2 tengok2 kan belakang time aku reverse nak adjust parking. "mama, stop!stop. ada batu. ok dah." batu yg Iman kata tu, adalah simen penghadang yg ada kat tepi longkang depan umah aku. Dia dok teringat kot, aku pernah langgar batu besar (actually batu penghadang) yg ada kat tempat parking kat depan opis aku. masa tu aku tgh practise bawak keta sampai opis dgn ABANG dan Iman. sejak tu, Iman kalo naik keta dgn aku yg drive, berkali kali Iman cakap, "mama, jgn langgar batu tau. batu besar.."


Labels:

9 Comments:

At Mon Feb 12, 02:57:00 PM, Anonymous Anonymous said...

nak tempah kek pudina tuh. boleh? koki g bangkok sampai bila? chubby nyer dia la ni.. ekekek

 
At Mon Feb 12, 03:04:00 PM, Anonymous Anonymous said...

iman dah besar mana ek skrg? boleh nanti main ngan hiro. jgn dibuli iman udah. ada gambar?

 
At Mon Feb 12, 03:32:00 PM, Blogger umeboshi said...

bluehikari...pasal kek pudina tu, kena tempah kat ryuhana le. ni mesti tersilap boh komen ni.ekekke.. Iman, next month akan masuk 3 thn. dah tinggi dia. gambo? nanti ek.

 
At Mon Feb 12, 05:11:00 PM, Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At Mon Feb 12, 05:43:00 PM, Anonymous Anonymous said...

kah kah kah...aku mula2 baca komen si bluehikari nie pun nak gelak..cam salah org jek..kekeke..
Kita baru masuk 30 tau..kekeke..jgn marah Bluehikari..

Anyway Cik Ume...Si Iman tu dah mengontrol mama dia..sure koweiii gila dia masa Mama dia langgar batu tu...lepas nie makin ramai le yg jadi pengkritik..kekeke..menambahkan sebab aku taknak belajo drive..:)

 
At Thu Feb 15, 12:57:00 AM, Blogger Diana Ishak said...

ala kiutnya anak u..umur berapa ek? could be same age as my boy?

 
At Thu Feb 15, 08:48:00 AM, Blogger umeboshi said...

diana..Iman ni next month masuk umur 3 thn. anak u bape umur? ada fotopages/blog? bleh saya lawat! ehehe..

 
At Thu Feb 22, 03:20:00 PM, Blogger Love Sweet Recipes said...

encik ludi ni salah blog ni...
koki gi bangkok 3d2n jerk...(jawab je la kat sini, tapi rasanye dia tak baca pun)

cik ume, lain kali "ki cekete ne"...jangan langgar batu...dan jangan langgar kereta orang jugak..(teringat kisah lama selepas baru dapat Kembara)

 
At Thu Feb 22, 04:01:00 PM, Blogger umeboshi said...

cik ryu...itu lah. kena slalu hati2. jgn langgar batu lagi...jgn langgar keta org, dan yg utama, jgn langgar org!! kiter masa memula bawak keta hari tu, slalu tingat case kita2 naik kembara tu. mmg gabrah gak la mlm tu kan..

 

Post a Comment

<< Home