Thursday, February 08, 2007

Gara gara kamera

dah masuk 3 minggu, company aku ni pasang kamera kat production area. I mean, CCTV la. ada 4 kamera. kitorg monitor dgn tv yg diletak kat opis. tv tu kat meja depan aku ni je.

ok, apa sbb lak bos kitorg, Mr TM tu sibuk2 nak letak CCTV ni ? ni semua sbb selalu sgt scrap material macam wire dan tungsten carbide yg kitorg stok kat belakang tu hilang. kitorg slalu nye akan simpan byk2 dulu. bila harga pasaran bagus, so baru lah kitorg jual kat company yg amik bhn2 scrap ni. semua staff production tau siapa punya keje, yg curik brg2 tu semua. aku pun dpt tau dari diorg ni jugak. one of our staff gak la yg amik brg2 ni tanpa kebenaran. (mencuri la tu nama nye kan?). biarlah aku namakan dia H. seorg lelaki melayu dan agama dlm kad pengenalan nye Islam. Tapi, zahirnye aku tak pernah nampak dia solat, aku nampak dia mkn dan minum dgn selamba nye dlm bulan Ramadhan, dan kwn2 yg non-muslim pun ada bg tau aku yg H ni pun 'kaki minum'. H ni org kepercayaan Mr TM. H ni, adalah org terawal yg keje dgn company aku ni sejak company ni bertapak kat Malaysia. dulu2, dia siap dihantar training ke jepun. keje dia mmg bagus. cuma dia suka bermuka muka dan membodek Mr TM aje. kalo Mr TM tau yg H lah si pencuri nye, mau lemah jantung dia. Kwn2 lain mmg ada yg nampak H yg 'amik' brg2 tu. tapi, diorg takmo ceritakan hal sebenar kat Mr TM. entah la..

Sampai ke 1 masa, Mr TM amik keputusan utk pasang CCTV. Tujuan nye adalah utk mengelakkan kecurian lagi. Perkara yg dah berlaku sebelum2 ini, biar je lah. Siapa yg lakukan tu pun, takmau tau. Mr TM kata macam tu. Tapi, org lain, staff lain pulak rasa tak selesa. diorg kata, dgn ada nye CCTV, rasa macam asyik diperhatikan aje. dlm hati aku kata, tu lah....kenapa takmo bg tahu kat Mr TM hal sebenar nye selama ni? sekang...semua org kena bahana nye. tapi, itu kata2 aku dlm hati aje. kalo aku luahkan, lagi sakit hati diorg tu kan.. Tujuan asal nye utk elakkan kecurian. tapi disebabkan byk projek delay, Mr TM try check CCTV apa yg diorg buat, sampai semua boleh jadi delay. then, nampak la kalo night shift tu, ada yg lepak2, ada yg tertido. ish ish...bengang jadi nye Mr TM. setiap pagi aku masuk opis, Mr TM dok komplen perangai diorg yg lepak2 tu. aku pun, hari2 setiap pagi mendengarkan leteran Mr TM tu pun jadi bosan dan geram. kerana CCTV....aku terpaksa dgr Mr TM bising2. dan akhir nye... awal minggu ini...3 org staff hantar resign letter. reason berhenti kat letter, depa kata got better offer. tapi kat kitorg2 ni, diorg kata bengang dgn CCTV! bengang kena control dgn Mr TM! ish ish.

Lagi..gara2 CCTV, lepas on CCTV dan register online utk membolehkan kitorg tgk CCTV ni lalu internet walau di mana pun berada, internet connection kat opis aku ni problem. semua website yg japanese version tak bleh open. then, internet jadi begitu lembappp! 2,3 kali panggil contractor yg pasang CCTV utk settle the problem. depa dok salahkan laptop aku la pulak. sbb komputer Ms S ok, depa kata. OK apa kebenda nye..? aku try open website tu semua kat komputer Ms S pun sama jugak. error. at last aku dgn Mr TM dok godek2 sendiri sana sini. dan kami found that their router yg depa psg utk network connection kitorg tu mmg got problem. ye lah, bila cabut router dan kami connect directly to the internet, boleh lak access website2 tu. internet pun speed ok. diorg pun check router dan terbukti lah yg depa ada silap setting kat router tu. nah!! nak salahkan laptop aku gak? hhheee..geramnye aku.

utk CCTV ni... company berhabis hampir rm10 ribu tu!!

++++
Mr TM akan pencen tahun depan. so, dia akan balik ke Japan dan akan ada someone from Japan HQ akan dtg ke sini utk gantikan tempat Mr TM kat sini. tapi, tak pasti lagi bila dia akan dtg.

Mr TM sudah plan utk pergi scuba diving kat Costa Rica (betul ke eja nye ni?), sempena meraikan hari pencen dia tu. 12 hari pakej percutian ke sana, bil nye USD4800/ person. lebih kurang RM18 ribu! ma, lebih kurang sethn lagi punya plan tu. tapi agensi pelancongan dah keluarkan schedule sampai year 2009. advance sungguh.

akhirnye, Mr TM kata kitorg takyah ada company dinner. ni, gara2 Ms S la ni. byk sgt songeh nye. aku tak kisah sgt. kalo ada pun, nanti aku sorang2 kena arrange itu ini.

Labels:

4 Comments:

At Thu Feb 08, 08:49:00 PM, Blogger Leyla Shuri said...

Ume-chan dah tahu kan? Kalau dapat management baru selalunya lebih ketat dari yg lama. Sedia maklum aje le...prepare for the worst.

 
At Fri Feb 09, 11:47:00 AM, Blogger umeboshi said...

K.Lela, betul ke macam tu? cikume pun slalu pikir, dan risau dgn new management nanti. moga dipermudahkan semua nye. TQ ye atas peringatan K.Lela.

 
At Fri Feb 09, 05:39:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Cik Ume..
Kerana CCTV la kami dpt menangkap culprit yg mencurik laptop di opis.Dan kerana dia CCTV ada 2 kat belakang aku nie ha..Lantak le..kome nak tgk aku buat apa..tgk le..aku tak kisah..kakakakka..

 
At Mon Feb 12, 01:42:00 PM, Blogger umeboshi said...

ujen.. woh mmg CCTV betul2 berguna ek dlm kes kecurian laptop opis ujen tu.my ABANG kata, tu baru CCTV yg staff2 cikume jadi x selesa tu. belum lagi dgn "TV" ALLAH yg sentiasa "on"...kita2 mmg sentiasa dlm pemerhatian-NYA.

 

Post a Comment

<< Home