Friday, February 02, 2007

Cuti Thaipusm

Semlm public holiday sempena thaipusm. ABANG lak, kebetulan cuti sempena Hari Wilayah. (org KL tak cuti thaipusm). so..kitorg lepak kat umah aje le. ABANG lak, dari pagi, ke ptg dok bz p workshop. service moto, pastu ptg service keta kancil aku lak. Ptg2 lepas asar, Iman ajak p main taman. ala...main kat play-ground yg dekat2 ngan umah tu je. Iman suka main gelongsor. Aku dok umah aje sbb syok layan citer tv. citer indon...tajuk mutiara hati! so,Iman p taman dgn ABANG je le. ehehhe..

aku dah lama tingin nak mkn mee grg, pastu tingin nak mkn lontong. nak beli aje kat pasar mlm atau mkn aje kat mana2 restoran/kedai mkn...boleh aje. tapi aku tau, mee grg aku dan juga lontong yg aku masak, lagi sedaaaaap dari mkn kat luar tu. dgn itu, rabu 31 jan, mlm nye tu aku ajak ABANG keluar p beli bhn2 utk masak, di samping beli keperluan lain kat TESCO shah alam. sebelum tu p klinik sat sbb aku nak amik ubat. pastu p atm dulu...bayo hutang.ehhehe..pastu p dinner kat restotan D'Circle, yg dekat RHB service bank...area belakang Concorde Hotel. Dekat2 situ ada restoran Sup Utara Ani ke apa ntah nama nye...pastu ada restoran cili merah (kalo tak silap). sebenar nye kitorg nak cari restoran Big Portion yg digembar gemburkan oleh member2 MDC (melayu dot com) tak lama dulu. tapi, tak jumpa pun. at last, kami mkn je la kat D'Circle tu. nasi putih 2 pinggan, lauk paprik daging, sup ayam, sayur kailan masak ikan masin, air jus tembikai, air jus oren. semua2 tu berapa korang ingat? RM22!!! mahal tu!! baik mkn kat KFC!! mencekik darah betul. rasa sup ayam tu mmg sedapp! yg lain2 tu...biasa jek. tapi, restoran D'Circle ni punya menu utama, mungkin bubur nasi. sbb aku & ABANG perasan...org2 lain tu dtg situ dok order bubur nasi jek. pastu kat dpn kaunter tu...mmg tersusun lauk2 utk bubur nasi la. seperti telur masin rebus, ikan masin pelbagai jenis, sayur2 pelbagai jenis, kcg tanah grg etc. pilih aje nak lauk mana utk bubur.

adus...melalut citer apa2 ntah aku ni ek. ok..lepas mkn, kitorg pun p shopping kat tesco. on d'way balik umah dari tesco, Iman dah terlena kat dlm keta.

so..pagi2 khamis tu..(tak lah pagi mana pun. lepas subuh aku bommmm tido semula. kol 9am gitu baru bgn lagi...hehhe). aku siap2 nak masak mee grg. Iman pun mau mkn. tapi tak abis mkn sbb kepedasan! cian nye...

sambil cuci2 kain berpusing kat dlm mesin basuh, aku prepare utk masak lontong pulak. rebus nasi impit segera tu dulu. ABANG lak p service moto kat workshop. masak kuah lontong kali ni, guna bhn ala kadar je. tanpa kcg pjg, tanpa tempe, tanpa udang basah. santan pun guna santan kotak jenama "kara". abih kena kutuk dek ABANG sbb tak guna santan fresh punya. ish...saja je aku nak try masak lemak/ kuah lontong gitu guna santan kotak. hehehe... lunch kitorg semlm nak dekat kol 4pm kot. sebenar nye dah siap masak awal utk lunch, tapi aku & ABANG masing2 masih kekenyangan lagi gara2 melahap mee grg masa breakfast tu. ehhehe... ABANG pun, lepas zuhor p kuar lagi utk service keta kancil tu. balik dari tu la, baru kitorg mkn lontong! nyum nyum nyum...sedap!!

Mlm tadi..dinner kitorg, lontong lagi. aku betul2 rasa nak kuar air mata mlm tadi. tengok Iman mkn lontong tu, oishi sou je. tgh hari, time aku & ABANG lunch... Iman tgh tido. so, mlm tadi baru le Iman merasa lontong mama nye masak tu. Iman mkn lontong siap menambah tu. susah nak tengok dia mkn betul2 gitu. berselera sungguh. siap hirup bersih kuah nye. hohoho.. terharu yo! bagus la Iman..

Puas hati aku. dlm 1 hari semlm...aku dpt mkn mkanan yg aku teringin sgt tu. ekkeke... alhamdulillah!

++++
esok aku & ABANG balik kg. yey!! actually, ada kenduri kawin kat umah besan nye mak aku. (mak mentua Baya-my sister yg montel gebu tuh..). on d'way esok, singgah Klang jap, amik nenek ABANG utk kami bawak balik ke kg. nenek akan duduk dgn mak ABANG kat kg tu. moga semua nye selamat. insya-ALLAH. have a nice weekend kpd semua!

Labels: ,

3 Comments:

At Sun Feb 04, 08:55:00 AM, Blogger Leyla Shuri said...

k lela pun tingin nak makan lontong tapi tingat pulak sekarang musim winter, semua minyak tepu naik dan berkental sana-sini huhuhu.

 
At Tue Feb 06, 09:50:00 AM, Blogger Love Sweet Recipes said...

cik abang kita penah makan bubur nasi kat kedai. Selalukan lauk yang kita pilih, diorang akan masak masukkan sekali dalam bubur kan. Tapi kedai tu, semua lauk tu dia masakkan satu persatu. So jadi la berpinggan2 lauk atas meja kitorang. Masin2 semuanye

 
At Tue Feb 06, 10:57:00 AM, Blogger umeboshi said...

K.Lela...woh,musim sejuk2 ni kena elakkan mkn lemak2 la ek? nanti membeku lak dlm bdn!! kekke..

Ryu..lauk2 utk bubur ni, mostly masin2 ek. wah, nampak macam mkn sakan la tu. penuh pinggan kat meja!

 

Post a Comment

<< Home