Thursday, December 14, 2006

Berhujung minggu dgn family

Weekend baru2 ni, 9&10 DEC..aku bahagia sesgt. mak abah dan semua adik2 aku dtg berkumpul kat umah baru aku tu. bukan depa saja, tapi bikNiah (adik kpd mak) sekeluarga pun ada. Ye lah...sejak aku pindah masuk rumah ni, dah hampir 4 bulan...ni le 1st time diorg dtg jejak kaki ke sini. Mak dgn abah actually nak p kenduri sedara kat Klang. So, depa akan singgah umah Baya dulu (kat Klang jugak), dan depa sama2 mai umah aku. Baya pun mmg dah tau umah aku kat mana. Senang sikit.

Sabtu 9hb tu. Adik bongsu aku. satu2 nye adik lelaki aku, Ajer. Pagi2 dah tepon kata nak tumpang tido umah aku mlm tu sbb dia dan kwn2 nak p jln ke JomHeboh kat stadium Shah Alam. Dari kampung tu! Aku sangka 2 org je kwn dia. rerupa nye...ada 4 org kwn dia yg akan join. Risau aku dibuatnye. Takut ABANG tak suka. Takut nyusahkan ABANG je. Lagi pun, dok pikir camne depa yg ramai2 tu nak masuk ke Putra Heights ni dari Alam Megah tu? Mintak tolong ABANG jemput? emmm.. Apa la yg dicari kat pesta2 cam JomHeboh tu? Buat penat aje. Berpanas, penuh dgn org lak tu.

Adik aku, Misa dgn Ida lak ptg dlm kol 4 gitu sampai Alam Megah. Depa naik bas dari KL. Misa dari kg naik bas. Ida mmg kat KL. so, depa machiawase(temu janji) kat KL dan sama2 naik bas ke tpt aku. Misa kata, ingat nak join mak abah je dtg umah aku hari Ahad. Tapi tak muat keta la sbb Diba dgn DikYah pun akan ikut jugak. So, Misa beralah. Dtg awal dgn Ida ke rumah aku. So, mlm tu Ida dgn Misa akan tido umah aku. Aku senang hati. Sbb depa boleh tolong apa2 yg patut. Ptg tu kebetulan aku&ABANG p beli brg sat kat Tesco, then on d'way balik umah tu, p amik Ida dgn Misa kat Alam Megah.

Aku risau dgn Ajer. Dari kol 3 setgh ptg dia dah sampai kat PKNS Shah Alam. tapi sampai kol 6 masih kat situ lagi. depa tak tau nak p stadium camne. Aku terus je suruh diorg dtg umah aku. dah senja gitu. takyah p stadium dah. pastu, dok nunggu bas mini nomo 1 yg pegi Alam Megah pun, tak sampai2. Ish ish. Tapi, dlm kol 6 setgh gitu, Ajer sms kata diorg dah naik bas mini nomo 1 tu. lega aku! dlm kol 7 gitu, dah sampai Alam Megah. Dan, alhamdulillah ABANG bleh p jemput diorg tu. Risau gak kitorg. ye lah, depa semua ada 5 org. muat ke semua2 tu naik keta, sekali gus. Kalo semua nye besar2 Ajer je, ok kot. Anyway... selamat! semua selamat naik keta sekali gus aje. ala, kecik2 je depa tu.hehehe..

Mlm tu, aku bersama-sama dgn Misa dan Ida masak yg ringkas2 je utk dinner. Tumis sardin tin+ potato, sambal cencaluk,sambal budu, ulam daun silom, sayur tumis (tgh hari punya balance), macaroni+vege salad, ikan kering goreng. Tgh mkn2 tu, kat meja mkn tu baru aku sempat tenung muka sorang2 kwn2 nye Ajer tu. ada 1 muka ni, mmg familiar jek. kat mana ntah aku pernah jumpa. Ops!! Rerupa nye Syafik(sepupu aku) anak nye busu Ipah. Ahahhaa.. Dia tua sethn je tua dari Ajer.

Mlm tu, memasing dah tido awal. tinggal aku dgn ABANG dan Iman je kat bwh tengok TV. Sambil tu aku prepare potong2 sayur utk masak kuah lontong esok pagi. Rebuskan juga nasi impit.

Ahad, 10hb. Lepas solat Subuh, aku dgn Misa &Ida terus ke dapur. Sarapan pagi ni buat sandwich sardin (lauk mlm tadi punya balance), goreng nugget cheeze+potato. ABANG lak p beli roti canai. Sambil tu aku siapkan kuah lontong utk menjamu mak abah yg akan dtg tgh hari nanti. Lepas sarapan, before 9am gitu, ABANG p hantar adik2 bujang (Ajer & kwn2) ke stadium. Wah...senang hati la diorg ek. ehhehe.. Tengok Ajer dgn kwn2 dia tu, teringat aku dgn kenangan masa cuti sekolah form 2(kebetulan Ajer pun form 2 gak sekang ni), nak naik form 3 tu. Aku dan kwn2 yg dok asrama, sedorm dgn aku dok buat plan utk jln2 ke KL dan dok homestay kat umah kwn2 yg umah nye kat area KL,Kepong gitu. Atlast, cuma beberapa org je yg bleh join. gara2 ada parents depa yg tak izinkan, dan ada tu ada nak p bercuti dgn family. Yg aku ingat..dari kampung cuma aku, Fai dgn Yati aje. Then, aku dgn Yati dok umah Mala kat Selayang, Fai lak kat umah Amy kat Kepong. Kitorg jln2 ronda KL. Reramai.Ditemani dgn mak Mala dan adik2 Mala. Naik turun bas sesama. yg aku ingat, kitorg p Taman Orkid. Yg lelain tempat aku tak ingat dah pegi mana. ehehh...Tapi, mmg syok sgt. P bercuti dgn kwn2 camtu. Pastu, family Mala baik sgt. mmg baik betul layanan depa kat aku dgn Yati. Ada sekali tu, tgh hari kot, mak abah Mala kena p ziarah sedara kot. Then aku ,Mala dgn Yati la yg masak utk lunch tu. Utk hidangan kitorg dan adik2 Mala. Adik2 Mala kata sedap!! walhal cincai je masak nye. Dan..lepas dari tu, setiap thn aku tak lupa utk kasi kad raya utk family Mala bila tiba Ramadhan . Even aku dah kat Jepun. Dan Ramadhan yg baru b'lalu ni pun aku masih utuskan kad raya. Dulu2 masa aku belum keje, masih sekolah dan belajar lagi, mak abah Mala mesti selitkan duit raya setiap kali depa balas kad raya kat aku. Emmm..indah nye kenangan tu.

Ok, Tgh hari before Zuhor gitu...mak abah, Diba, DikYah, BikNiah sekeluarga, Baya sekeluarga sampai umah aku. Macam biasa, kalo nak p jln jauh sampai ke KL/ Shah Alam ni abah aku slalu akan mintak tolong Pakcik Uhud, jiran sekg yg bawak teksi utk drive ke sana ke sini. Abah dah penat memandu kalo jauh2 gitu. Lagi 1 reason, abah pun tak berapa reti jln kalo area KL/Shah Alam ni. Aku dgn ABANG, amik kesempatan dgn kedatangan depa reramai gitu, mintak abah tolong bacakan doa selamat. Moga kami hidup selesa, hidup selamat di rumah baru tu. Aku pulak, mintak tambah.. "moga kami murah rezeqi selalu!!" ahhhaa.. dan semua org gelak2kan aku.

Berdebar gak aku. ni 1st time aku cuba buat kuah lontong. tapi, alhamdulillah. semua org kata sedap. ABANG pun kata sedap. yatta!!

Ptg tu lepas Asar...dlm kehujanan, kami p anto Misa dgn Ida ke stesen komuter Shah Alam. Misa p lepak umah Ida lak kat KL. Thanks Ida, Thanks Misa sbb tolong masak2. Hehhe... Otsukaresama dan arigatou jugak kat ABANG ne. Iro-iro...doumo!

Gitu lah hujung minggu aku baru2 ni. Letih tapi membahagiakan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home