Wednesday, November 15, 2006

What Colour


Iman belum lagi pandai mengenal warna. cuma, dia tau nama2 utk warna. merah/red, biru/blue, hitam, hijau, oren. tapi, dia tak tau lagi mana satu merah, mana satu, biru etc. kalau tanya Iman, "ni warna apa?" atau "what colour?"... jawapan dia "bilu (biru)" atau "bulu (blue)".


Malam semlm, sambil kitorg nonton tv dan ABANG lipat kain, Iman terpandang t-shirt dia yg baru dibeli last week kat Tesco. Cepat2 dia amik nak pakai baju baru tu. Aku & ABANG tanya Iman, "baju ni what colour?" macam biasa, Iman jawab "bilu(biru)"... ulang2 kali kitorang ajar baju tu colour ORANGE!! Aku tanya ABANG, nape Iman ni asyik2 BIRU je yg dijawab kalo org tanya warna apa? ABANG kata, dulu2 masa mula2 ajar Iman "what colour" tu, masa tu colour biru yg aku ajar. so...mungkin bagi Iman, kalo soalan "what colour" je..jawapan nye mesti lah "biru/blue". macam skima jawapan la. ye lah...macam jugak kalo ditanya "siapa nama?", nanti jawapan nye "Iman". kalo tanya " siapa nama mama?" Iman jawab la nama aku. ohoho... mungkin la kot ek.


Aku teringat dulu2 masa zaman sekolah2. lebih2 masa zaman form 1 sampai form3, aku sekolah kat sekolah agama (JAIS punya) yg pendidikan nye sama macam sekolah menengah biasa, cuma kami ada tambahan pelajaran Fiqah, Tauhid, Sirah, Quran&Hadith dan lain2 yg diajar dlm bahasa Arab. Buku teks dan nota juga dlm bahasa arab. kalo periksa/ ujian of course la dlm bahasa arab. masa form 1 tu, aku tak berapa reti/faham bahasa arab. so, selalu hafal soalan2 ujian atau soalan2 latihan bersama jawapan. bila periksa je..kalo ustaz/ustazah dah putar balikkan soalan2 tu, aku jadi pening. dah tak tau jawapan nye mana satu. even, soalan yg sama cuma susunan je jadik lain. itu lah...gara2 m'hafal tanpa pemahaman yg mendalam!!


Iman, aku harap jgn lah sampai bila2, dia akan anggap utk soalan "what colour" tu jawapan nye mesti "biru/blue". moga 1 hari nanti dia akan faham dan tahu kenal warna.

Labels:

4 Comments:

At Thu Nov 16, 05:43:00 PM, Blogger Leyla Shuri said...

うめーちゃん

なん だか、 いマン かわいい よ!

 
At Fri Nov 17, 09:52:00 AM, Blogger umeboshi said...

ありがとうね、K.Lela..

 
At Tue Nov 21, 03:49:00 PM, Blogger Love Sweet Recipes said...

Bile sampai waktunye, Iman akan paham segala benda

 
At Tue Nov 21, 04:03:00 PM, Blogger umeboshi said...

ye la kot,kan...cik Ryu.pagi tadi, kat depan pintu school ada kucing berbulu hitam. Iman, turun2 dari keta, terus kata "ei, cat. colour itam!". ahhaha.. sudah kenal warna HITAM anak mama tu.

 

Post a Comment

<< Home