Tuesday, December 12, 2006

Berjalan Kaki

Masuk bulan ni, sejak ABANG keje kat KL, aku balik keje naik bas dari tempat keje. Kemudian amik teksi (bayo RM5 sekali naik) kat Alam Megah. Naik teksi tu, terus p amik Iman kat school dan kemudian balik ke rumah kat Putra Heights. Cuma...kalo dah sampai lewat senja kat Alam Megah tu, teksi pun takde..maka nye aku tunggu je ABANG sampai. So...sama2 p amik Iman sebelum balik rumah.

Hari tu...Rabu, 6/12/2006. Aku sampai kat Alam Megah around 6.41pm gitu. banyak lagi teksi kat situ. pakcik2 driver pun tgh lepak2. depa pun, mostly dah tau aku punya destinasi sbb dah biasa amik teksi dgn diorg tu. Tapi hari tu, bila aku kata, nak teksi...memasing byk sgt alasan. "nak tunggu bini lah." "nak tunggu anak lah." "nak p tempat lain lah.." mmg memacam alasan. Depa takmau bawak aku masuk Putra Heights tuh.. Ada tu, buat muka selamba, buat tak tau je. Sakit hati aku dibuatnye. Apa salahnye p anto aku . Kejap aje pun. Aku bayar lah. Bukan tak bayar!! Geram aku.Hari tu, takkan aku nak tunggu ABANG. sbb ABANG ada dinner. Ntah kol bape baliknye. Malas dah nak tunggu teksi. Sbb masa tu awal lagi, so aku pun decided jln kaki aje lah masuk ke Putra Heights tu.

Dulu2...masa belum pindah rumah, aku beberapa kali gak masuk ke Putra Heights tu dgn jln kaki aje. p school amik Iman, dan sama2 jln kaki balik umah. Masa tu, ok lagi. tak la jauh sgt dan yg penting Iman ok aje jln kaki.

La ni, rumah aku dah jauh sikit ke dlm kat Putra Heights tu. So, hari Rabu tu, aku p amik Iman dan kami sama2 jln kaki balik umah. Byk kali tanya Iman.."Iman OK?" Iman angguk2 kepala. Kejap2 tu, aku tanya gak, "mama dukong ke?" Pastu Iman jwb "tanak dukong. nak jln!" Tiap kali tanya, itu je la yg dia jwb. Iman suka hati je jln kaki. sambil nyanyi2...joget2..lari2..lompat2..Hampir setgh jam jugak jln kaki, aku tengok Iman dah berpeluh peluh. pastu tgn nye asyik dok pegang seluar dia. Takut pampers nye jatuh kot!! maka nye, rasa kesian sgt kat Iman, aku pun dukong la dia. Terus Iman peluk aku dan lentokkan kepala kat bahu. Kesian anak mama. Penat ek!

Masa tu.. dah pukul 7.40pm... yg tiba2 ada 1 kereta ni, berenti kat tepi jln. Pemandu nye seorg pompuan...yg amat baik hati sbb dia sudi numpangkan aku. Tapi masa tu...mmg dah dekat sgt dgn rumah aku. Anyway, aku pun dah letih. Terus je aku sudi menumpang kereta dia!! Masa tu, aku terfikir juga...kalau2 dia tu org jahat ke..apa ke. Tapi, berserah aje lah. Alhamdulillah selamat sampai umah. Aku ulang2 kali ucap terima kasih kat dia yg baik hati. Aku tanya nama dia.. "Ris"kata nye. Ok la...aku betul2 terhutang budi. moga dimurahkan rezeqi Ris yg baik hati itu. Moga dipjgkan umur, diberi keberkatan dan kebahagiaan ke atas Ris yg baik hati itu.. amin!

Mlm tu, awal jugak aku dan Iman terlena... Sebelum tido, Iman mintak aku sapu minyak kat kaki sambil "nyet nyet" (urut2) kaki dia. woh... kesian anak mama! sambil tu Iman minum susu dan terus terlena.. Aku, lena selepas itu!

Labels:

2 Comments:

At Tue Dec 12, 05:26:00 PM, Anonymous Anonymous said...

alahai..kesiannyer iman..kalu macam tu baik sambar ler kete kancil satu...sbb korekara mmg cik ume kena balik asing ngan hubby kan...

 
At Thu Dec 14, 11:27:00 AM, Blogger umeboshi said...

doa2kan la moga cikpuan ume ni sentiasa murah rezeqi! hehehe

 

Post a Comment

<< Home