Wednesday, July 05, 2006

Rambut putih

semlm, aku kuar opis awal.dlm kol 4pm gitu, sbb nak join b'day party kat school Iman. Bersama-sama kat bus stand tu, ada sorg aunty india,dan sorg lagi an Indonesian lady. Aku slalu jumpa aunty india tu, sama2 nunggu bas. So..slalu jumpa,kira dah jadi macam kwn la. slalu borak2 gitu. semlm..akak dari Indon tu pun join kami beborak. Sambil tu, si aunty ni, dok cuit2 dan selak2 rambut akak Indon tuh.

"berapa umur?" tanya aunty tu kpd akak indon tuh. "46" jwb akak Indon. "hah? tua 2 thn dari saya. saya 44thn tapi rambut sudah byk putih.awak masih hitam.tarak satu pun putih ya. " Aku pun perhatikan la rambut diorg berdua tu. mmg betul...aunty tu kepala nye dah hampir penuh dgn rambut putih. so, dia mmg nampak berusia, sbb tu lah aku dok panggil dia aunty. yg akak indon tu, mmg tak nampak pun rambut putih nye. tu yg nampak mudo, dan aku pun panggil dia kakak! "adik dah ada rambut putih ke..?" tiba2 aunty tu tanya kat aku. logikla dia nak tanya sbb dia tak bleh nampak rambut aku yg ditutup dgn tudung ni.belum sempat aku jwb...akak indon tu kata.."adik ni baru umur 22 kan..mana ada rambut putih!" . hahhahah? aku disangka 22thn? alhamdulillah, nampak muda gituk aku ni ek. ish ish..prasan plak dah! aisey, cepat2 aku nyampuk, "tidaklah.saya dah 29thn. rambut blom ada yg putih kot?"

So..korang dah ada rambut putih/ uban tak? ala...kekadang, org muda pun dah ada rambut putih kan? sepupu aku kat kg tu, umur baru nak masuk 4 thn, budak nye comel sgt, tapi rambut kat bahagian belakang kepala dia ada beberapa helai warna putih. takkan la itu tanda dia dah tua kan? baru nak masuk 4 thn yo! ada org kata, kalo muda2 lagi dah ada rambut putih..kira tu penyakit, tak pun sbb keturunan.. bukan sbb penuaan! Ada lagi yg kata, rambut putih tu menandakan org tu byk berfikir. Lagi, kalo pompuan...salah satu sbb nye mungkin dia pernah bersalin/melahirkan anak, tu yg mempercepatkan juga keluarnya rambut putih. lagi, ada pula yg kata, kalo slalu tukar2 penggunaan jenis/brand syampu pun bleh sbbkan rambut putih kuar awal. emm.wallahua'lam.

apa2 pun...ni, aku jumpa kat website wikipedia.
Rambut beruban
Rambut boleh kehilangan
warna kerana kekurangan melanin iaitu bahan pewarna semulajadi yang terdapat di dalam badan yang juga dikenali sebagai pigmen.
Apabila usia semakin meningkat, penghasilan pigmen dalam folikel rambut semakin menurun dan mungkin akan berhenti membekalkan bahan perwarna dan menyebabkan rambut menjadi putih atau beruban.
Bagaimanapun seluruh rambut tidak akan beruban dalam masa yang singkat kerana ia mengambil masa 10 hingga 20 tahun. Waktu seluruh rambut akan beruban bergantung kepada tempoh jam biologi masing-masing.

Labels:

7 Comments:

At Thu Jul 06, 10:25:00 AM, Blogger Love Sweet Recipes said...

macamana birthday party school iman? Ramai yang datang?
22 tahun? Amboi cik ume awet muda keee? hehehehe...
kita pun kadang2 terjumpa jugak uban. Orang kata rambut perang memang cepat beruban? Errr, rambut kita perang ke? Hahahahaha

 
At Thu Jul 06, 11:27:00 AM, Blogger umeboshi said...

party kat school Iman, ok la. depa start dlm kol 5pm gitu. masa tu, takla ramai lagi parents yg join. bila ptg2 gitu...baru ramai. yg best nye, food la.hehehe..semua sedap2. a ah la, cik ryu berambut perang. tapi,tak pasti lak, kalo rambut perang tu cepat kuar uban..

 
At Thu Jul 06, 01:35:00 PM, Blogger ujen said...

Rasa macam pernah zaman jumpa rambut putih sehelai kat kepala kita...hehehe...tapi so far nampak amsih anggun...budak2 baru opis selalu tanya umur berapa..akakaka..tak percaya kita dah ada anak dua....petuanye..senyum seindah suria...hehehe

 
At Thu Jul 06, 05:00:00 PM, Blogger umeboshi said...

ujen..ye lah kan.senyuman tu kan suatu sedekah, senyuman juga penawar duka, senyum juga utk awet muda gituk! insya-ALLAH.

 
At Mon Jul 10, 01:12:00 PM, Blogger Watima said...

Yg makcik perasan... rambut uban suami makcik selalu tumbuh balik kat tempat yg sama... so, bila lepas cabut rambut yg selai tu...2-3 bulan tgk balik tempat yg sama, ada pulak yg baru tumbuh...

 
At Tue Jul 11, 01:27:00 PM, Blogger lynn said...

hehe klu kat jepun rambut beruban dye je dgn kaler biru ke cokelat ke pink ke :)) hahahaha... naik meluat tenguk :p

 
At Tue Jul 11, 01:41:00 PM, Blogger umeboshi said...

rosecactus.. bleh pasan lak awak ek, uban tu tumbuh kat tpt yg sama tu.hehehe..

cik lynn...ala, style gitu, bukan kat japan aje. org m'sia pun kekdg nak tutup uban, kaler la rambut tu dgn memacam warna..mmg meluat kan!

 

Post a Comment

<< Home