Tuesday, July 04, 2006

Kek Tak Menjadik!

Ptg nanti ada sambutan birthday utk anak2 yg lahir pada bln 3,4,5,6(hamboi..sambutan sekali reramai, bleh jimat belanja na) kat school Iman. So, sbb Iman pun lahir dlm bln 3 (23/03), maka Iman pun jadik b'day boy la hari ni. ehhehe..ingatkan mlm tadi nak buat kek coklat kukus yg sedap tuh! tapi, mlm tadi...p jumpa siti(citibank), balik umah pun dah lewat...ngantuk pulak tu.maka nye, niat nak buat kek mlm tadi ditunda ke pagi ini. mlm tadi tido je le.

aku kunci alarm utk bgn pagi tadi dlm kol 4.01am. (aku, slalu kalo psg alarm mesti time nye tak tepat2. contohnye...kalo nak bgn kol 6am, aku kunci kol 6.01am atau 6.02am. pastu kalo nak bgn kol 5.45 ke..aku kunci kol 5.46 atau 5.47. kenapa ye? entah la...mungkin nak puaskan hati..konon nye, aku betul2 tido cukup masa sampai kol 6.00 atau kol 5.45. terlebih 1,2 minit ok la. jgn terkurang!!! amalan ni, dah terbiasa sejak bila ntah...aku pun tak pasti. mungkin sejak aku p nihon kot).

tapi,pagi tadi...tak sedar pun bunyi alarm! bila tersedar je..dah kol 5.07am. terus aku bangun dan mula projek buat kek coklat kukus tuh. bhn2 nye aku dah siap2 susun kat dapur. cuma, sbb susu pekat manis aku dah abis, aku gantikan dgn setin susu krimer. masa dah siap bhn2 dituang ke dlm loyang, dan nak angkat ke dlm pengukus, aku tersenget pegang loyang tu.maka nye...tertumpah la sikit cairan kek coklat tu. ada tertumpah ke dlm bekas pengukus..ada kat atas dapur, ada kat lantai! aduh...hati aku dah mula tak sedap.tapi..biar je la. kukus selama sejam. sambil tu aku p kemas2 dapur, p mandi, p solat subuh dan bersiap2. sambil2 tu...ada gak tercium bau hangit dan diselang seli dgn bau wangi kek coklat. aku tau, bau hangit tu sbb cairan kek yg tertumpah ke dlm bekas pengukus tu la kot kan. aku biarkan je la. ABANG pun terjaga awal dari slalu pagi tadi.gara2 bau hangit menyucuk hidung. betul2 bau hangit semerbak kat dlm rumah tu!! ahahahhaha..dlm kol 6 setgh gitu, cukup sejam mengukus kek. maka nye..aku pun p la tutup api dapur dan jenguk kek tu kat dlm pengukus.

Tau apa jadi?!! Kek coklat kukus ku tak jadik wo! Keadaan nye tak byk berubah macam sebelum dikukus. Betul2 berair.Cair. Haiya!! Pastu..aku ingatkan tadi yg tertumpah tu sikit je...rerupa nya byk jugak la yg tertumpah ke dlm bekas pengukus tu!! mmg kuyashi jugak la.maklum la..aku tak pernah shippai bila buat kek coklat kukus ni. sokmo menjadik dan sedap!! emm..pengajaran berguna ni.

So, kpd cik puan umeboshi...sbb belum terror lagi nak ubah2 resepi tu, maka nye harus lah follow je the original resepi. kalo resepi kata susu pekat manis, jgn pandai2 tukau kpd susu krimer! ahahhaa...Maka nye, tak jadik la aku nak nyumbang kek sedap tu ke majlis ptg nanti. uhuk!! Aku cadang, nak kuar opis awal hari ni sbb nak join majlis b'day tu. tapi..tengokla macam mana nanti.ok, have a nice day!

Labels:

2 Comments:

At Tue Jul 11, 01:31:00 PM, Blogger lynn said...

kalau x de susu cair selalunya gantikan dgn susu segar. tp klu x de susu pekat manis... apa nak ganti erk ... susu segar juga dan lebihkan gula la kot. memandai je ni ... hehehe

 
At Tue Jul 11, 03:20:00 PM, Blogger umeboshi said...

yah, betol!! kalo susu cair tu, bleh la digantikan dgn susu segar. susu pekat manis? tak tau la...ahhahaha..

 

Post a Comment

<< Home