Wednesday, June 07, 2006

Tsukareta!!

Pagi2 lagi aku dah sibuk turun genba*. Aku dah sibuk2 call customer sana sini. Nak update kat diorg status of their order. Byk item tgh dok tunggu giliran kat Grinding area. Grinding mmg lembap. Section tu gakla yg byk record ponteng, dtg lambat, MC. Tak bagus betul. Slalu membebel kat diorg pun tak guna.

Ptg ni..panas betul telinga aku dengar ceramah dgn Ms S dari P*****l tu. Dia tak puas hati la tu. Aku siap2 dah kasik tau kat depa..utk next order ni,schedule utk end of June baru bleh masuk. Yg Ms S ni..tak puas hati. Aku tau la dia kena push ngan diorg nyer production. Tapi, Aku tak bleh buat apa. Lagipun...schedule semua mmg aku dah bajet betul2. Follow capacity yg ada. Ikut byk mana mesin, per hour, wire size, dan macam2 lagi la. Kerja dgn mesin, kena la ikut rentak mesin tu. Manusia ni..just setting dan control mesin tu jek. Aku dah nak termuntah...sakit kepala dok pk macam mana nak settle semua ni. Mintak advise ngan Mr TM pun...dia tak bleh membantu sgt. Hai...poning.

Masa jwb ngan Ms S tu...cool aje aku. aku kan bab2 customer care ni, mmg bagus. hehhee..aku confident sgt. Ye lah..aku hari2 follow up kat genba*. kalo ada delay ke, ada mistake sket pun, cepat2 aku inform customer. Say sorry byk2 kali. Kena marah pun, aku cool aje,walaupun ada rasa macam nak nangis. Kena tahan je dulu. Kalo ikutkan my bos...Mr TM tu, dia soh diam2kan je dulu. kalo customer tak call...takyah la susah2 update kat diorg.. Aku,tak bleh camtu. Sbb aku tak suka kalo vendor ke,supplier ke delay keje diorg kat aku. Ataupun, depa tipu2 aku.Aku kalo dgn vendor, mmg strict. Mmg garang. Hehehhe... so, berbaloi la ek...aku kena lak ngan customer.timbal balik gituk?!

Tingat aku masa keje kat V*****E..dok angkat2 tepon keje customer care. Japanese customer ni..lagi gila. Siap maki hamun. Siap kata nak dtg bunuh la..nak pukul la..mencarut2 pun ada. Hati aku , sakit tak bleh kata la. Kepala pun jadik tingtong. hari2 balik keje, teramatla bahagia. rasa takmo keje esoknye. hari2 pk camtu. tak bahagia langsung masa tu aku. jwb tepon..mmg la...cool je. tapi lepas tu, kalo dah geram dan rasa taerarenai* , p la lari ke toilet. nangis puas2. lepas tu, rasa lega sket.

Berbalik kpd hal aku dgn Ms S (bukan Ms S yg kaf+lam+ya+nga budak opis aku ni...tapi P*****l punya Ms S). Dia ni...ntah apa2 la. Aku dah sakit hati tadi. Lepas je letak tepon...aku p toilet la..nangis la keje nye. hehehhe..puas hati. Aduh...ciwek (kuat nangis) ke aku? taklah camtu... cuma, itu adalah cara aku utk lepaskan geram, lepaskan kesedihan, lepaskan tension! Aku p nangis nyorok2 tau.heheh.

Bagi aku...kalo sedih sgt..kalo sakit hati..kalo geram...mmg best dpt lepaskan semua tu dgn MENANGIS. rasa lega gituk. Rasa ringan sket kepala ni. Dulu2, masa zaman sekolah2... aku nak lepaskan geram,marah semua tu, slalu nye aku conteng2 kertas. siap tekan kuat2 pen/pensil tu. kalo sampai patah pen tu..agaknye mmg puas hati.tapi,aku tak pernah la sampai mematahkan pen2 tu semua.hehehe.. kertas jadik berlobang lobang tu...mmg ada!

emmm..okla. aku harap..cepatla settle semua keje ni. bulan ni,berlambak2 lak order dtg. semua customer byk project ke? haiya...kalo order kurang,susah hati aku sbb sales kurang. kalo order byk, mmg la suka sbb sales byk. tapi...tu lah. not enough capacity ma...kalo manyak2 gini. macam nak pengsan aku dok pk semua ni. ish...pk aje pun, tak bleh settle semua tu kan...

GANBARE....GANBARE!!

genba* =production area
taerarenai* =tak bleh tahan
tsukareta* =letih/penat

Labels:

2 Comments:

At Mon Jun 12, 02:50:00 PM, Blogger Love Sweet Recipes said...

kalau kita geram, barang pun kena campak...kalau geram terover sangat nangis jugak

 
At Mon Jun 12, 05:04:00 PM, Blogger umeboshi said...

woh...kiter,dlm hati je ada rasa nak campak2 brg,tapi tak tercampak pun...hehehe...

 

Post a Comment

<< Home