Wednesday, September 29, 2010

Thalessemia

member opis dok tanya aku apa itu penyakit Thalessemia. aku dok terkedu. perah2 otak dok ingatkan kalo2 ada pengetahuan pasal penyakit tu dlm otak aku. tapi, yg aku tau, itu berkaitan sel darah dan sejenis penyakit keturunan.

Then, dek kerana tak puas hati, aku pun google kat yahoo. terjumpa la website ni..
1) http://www.tam.org.my/thalassemia-symptoms.html
2) http://www.tam.org.my/thalassemia-minor.html
3) http://www.myhealth.gov.my/myhealth/eng/kanak_content.jsp?lang=kanak&sub=0&bhs=eng&storyid=1196053629231

secara simple utk diterangkan, ia berkaitan dgn sel darah merah. kalo org normal dan sihat ni, usia sel darah merah ialah 120 hari. tapi pengidap thalessemia, sel darah merah nye agak singkat usia nye. si pengidap thalessemia selalu nye akan nampak pucat, cepat letih dan tak boleh beraktiviti lasak macam org normal yg lain. cepat sesak napas gitu.

penyakit thalessemia bukan penyakit berjangkit melalui darah/ udara etc. ia adalah penyakit keturunan. kalo kedua ibubapa adalah pembawa thalessemia, anak2 mereka kemungkinan besar akan mengidap thalessemia juga. sbb tu kerajaan kita menggalakkan rakyatnye buat ujian darah sebelum berkahwin. atleast utk persediaan mental dan fizikal utk menghadapi sebarang kemungkinan pada masa depan.

sekian...
ps: thank you to my opis-met sbb mengutarakan hal thalessemia ni. boleh nambah pengetahuan aku juga.

Labels: ,

2 Comments:

At Wed Sep 29, 04:25:00 PM, Blogger Nor Ramli said...

i am a thalassemia carrier cik noora. Itupun sbb masa kat UK buat blood test. Siap depa bg ID card as carrier...

 
At Wed Sep 29, 04:51:00 PM, Blogger umeboshi said...

Am,
owh ye ke? so, selalu rasa letih tak? setakat ni takde big problem kot, kan..? moga kita sama2 diberikan kesihatan yg cemerlang ye. amin! take care..

 

Post a Comment

<< Home