Friday, April 02, 2010

Ibu-Ayah

Weekend lepas, kami balik kg. seronok dpt tengok muka mak abah, MIL FIL...dan kampung halaman. aku harap, dpt balik kg selalu. selagi parents ada ni..lebih baik kita selalu jenguk mereka. aku harap, kami akan beroleh kelapangan sentiasa utk jenguk mak abah kami..utk berbakti selalu kpd mereka. amin!!!

aku dgr kat radio selangor ef em. siaran last week la. abg jenal bacakan luahan hati seorg pendengar. antara nye...anak2 jarang dpt peluang balik kg. jarang meluangkan masa utk jenguk mak ayah di kg. tapi, bila nak balik kg tu...tepon siap2. mintak mak ayah sediakan makanan kegemaran etc. nanti mak ayah akan usaha sungguh utk dptkan apa yg sang anak hajati. ye lah kan...sapa yg tak sayangkan anak. susah macam mana pun, mak ayah akan cuba cari usahakan demi memenuhi kehendak anak. walhal, kudrat seorg ayah dah tak segagah dulu nak pegi menjala ikan sungai buat masak asam pedas, dah tak sekuat zaman muda2 utk mencabut ubi kayu buat pengat dan pelbagai menu kegemaran sang anak.

sepatut nye, seorang anak yg nak balik kg ni, tepon le mak ayah. bukan sekadar bagi tau nak bertolak balik kg saja...tapi, tanya lah mak ayah tu...kot2 mereka nak kirim apa2 barangan atau makanan yg ada kat kota ni. mungkin mak ayah ada teringin nak apa2... boleh kita belikan kat pasaraya2 besar di kota. bila kat kg, lagi baik kalo kita yg masak2 dan buat kerja rumah. masa kita kat kg la sepatut nye mak ayah boleh relax. tak yah sibuk2 di dapur...tak yah sibuk2 ke pasar. semua nye kita sebagai anak ni yg cuba buatkan semua tu. bukan nye selalu kita boleh berbakti cenggitu kat mak ayah.

selalu nye, anak2 akan jaga mak ayah bila mana mak ayah dah tak sihat. masa tu le, anak2 baru sibuk tanya "mak nak mkn apa?"..."ayah ada nak apa2 tak?"... walhal, mak ayah yg dah tak sihat tu, dah takde selera sgt nak mkn apa. kalo mkn pun, sesuap dua jek. tak aci betul kan, kita ni? sepatutnye, sejak awal lagi... dari mereka masih sihat le kita nak buat semua tu.

sebagai anak, kena la hormat mak ayah kita. tak terbalas jasa mak ayah yg membela dan mendidik kita sampai kita jadi "manusia". buat lah yg terbaik demi mak ayah, demi ALLAH, agama, bangsa dan negara...

emmmm... ini buat peringatan aku dan semua. aku bukan lah anak yg baik. balik kg pun jarang. kekadang tu, dekat 2 bln baru dpt peluang balik kg jenguk mak abah kami. telefon ada le sekali/ dua kali dlm seminggu. bila balik kg, jarang aku dpt berbakti kat mak abah/ MIL, FIL. anak kecik2 ni....mmg payah le nak membantu urusan rumah. huhuhu... maafkan anak menantu mu ini mak, abah!!

tapi, aku sebagai ibu...dok pikir...mmg kalo boleh, semua benda aku nak buat demi anak2 aku. kalo anak2 dah besar nanti, bila diorg nak balik bercoti kat rumah, aku mmg nak masak special (tak tentu lah sedap ke..heheh) buat semua. hati seorg ibu. buat apa saja demi anak2, kita sanggup...kan?

tu yg ada ibu sanggup buang anak, bunuh anak. tu pun sbb sayangkan anak la kot. kalo dia yg bela, atau biarkan anak tu hidup...belum tentu si anak tu dpt hidup bahagia dan diterima masyarakat. sbb dia pikir cenggitu le dia "terpaksa" buang/ bunuh anak dia. walau apa pun alasan nye, aku percaya, tentu org yg buat cenggitu hidup nye tak aman. mesti termimpi mimpi tentang anak dia. p mana2 pun dlm mata dan kepala dia terbayang akan apa yg dia dah buat tu. bertaubat nasuha sekali pun, mesti dia akan teringat semua nye. selagi nyawa dikandung badan... batin dia mungkin terseksa dan takde ketenangan. walau zahir nye dia nampak happy. na'uzhubillah! ish...merepek sampai kisah buang/ bunuh anak le pullok!!! ngerisss...

Labels: ,

2 Comments:

At Thu Apr 08, 03:29:00 PM, Blogger Name: Kak Wah said...

Satu peringatan yg sgt baik.. Anak kecik2 mmg susah jgk nak menolong mak kat dapur. Tapi kita cubalah juga yg terbaik. Tak dpt tolong belikan barang2 keperluan, kasi duit belanja..

 
At Thu Apr 08, 03:43:00 PM, Blogger umeboshi said...

TQ wah kasik komen dan pandangan. tu le..hulur mana yg mampu je la,kan?!

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home