Thursday, April 08, 2010

Anak2ku


hari2 kat opis...aku dok tak sabar nak nunggu abis waktu keje. nak bergegas balik umah. nak jumpa anak2. mmg kalo boleh nak menatap muka diorg je sepjg masa. ish...tapi, kalo time memasing byk kerenah, nangis, merengek je...tak boleh tahan pulak!!! time tu dok pikir, kalo p keje lagi bagus. takyah susah2 layan kerenah anak2. aduih...sabo jek la.


iman makin cerdik berkata-kata. mmg boleh diharap la utk jaga adik2. kekadang Iman tension jugak lagi2 kalo terpaksa layan kerenah Afiq Khair. tapi, aku respect sbb Iman takde le nak belasah adik dia kalo marah macam mana pun. paling hebat, dia akan baling je apa2 brg yg ada dekat dia utk lepaskan geram. kesian jugak kat Iman. slalu kena buli dek adik. tapi, aku slalu kata kat Iman, Iman kena sabar. Iman kan dah besar. Abang mesti kena layan adik baik2. kalo adik2 nangis, dan mama sibuk nak solat atau buat keje lain, Iman akan berzikr berlagu-lagu atau mengaji surah2 lazim al-quran utk memujuk adik2 nye. Iman mmg sayang kat adik2. itu aku tahu sgt! membaca BM dan english pun agak lancar. sekrg aku dan ABANG melatih dia utk baca tulisan jawi pulak. aku taknak le paksa sgt dia study. dlm suasana santai, sambil tgk tv...kami baca buku sama2. kalo Iman kata penat, aku suruh je dia simpan buku2 tu. suruh dia rehat. aku harap, Iman tak boring belajar. risau juga. dgr dari cerita kawan2, ada anak2 yg sejak umur 4 thn dah lancar membaca. naik sekolah rendah pun result exam tiptop punya. tapi, bila semakin remaja, anak tu dah jadi malas dan bosan belajar. akhir nye...pelajaran pun tak secemerlang seperti apa yg org harapkan.


Afiq Khair..dah 2 thn 6 bln. butir2 percakapan nye pun masih pelat lagi. slalu aje kami tak paham apa yg dia cakapkan. kadang2 tu, Afiq Khair mengamuk sbb kami tak paham apa yg dia nak kan. ye lah, dia cakap pun kami tak paham...tu yg tak tau apa yg dia nak. kesian Afiq Khair. nak mula train dia tanpa pakai drypers pun tak berani. hari tu, pernah aku tak pakaikan dia drypers. saja je nak tgk macam mana dia boleh bagi tau kat kami ke tak kalo dia nak 'membuang'. tapi, akhir nye give up je le...2 kali Afiq Khair terkencing kat ruang tamu tu. Afiq Khair tak tau lagi yg dia tu nak 'membuang'. susah nye!! so, kami pakaikan je le drypers kat dia. Afiq Khair suka tiru apa yg org buat...especially abang Iman nye. kalo Iman sibuk baca majalah/buku..dia pun nak jugak. yg kepoh tu, bila Afiq Khair sibuk nak buku yg abang Iman nye tgh baca tu jugak. tanak buku lain. aduih!! apa yg adik dia; Asha Zahra main pun...yg tu gak le yg Afiq Khair rebut nak main jugak. camne tu..?? tapi, kalo Asha Zahra nangis, pandai lak dia nak pujuk. dok nyanyi2 dan zikr...tiru gaya abang Iman nye le tu. aku suka sgt dengar Afiq Khair kata "okke-" (OK). bila aku suruh Afiq Khair buat apa2, kang dia jwb "okke-". comel je intonasi nye. suka!


Asha Zahra..hampir 9 bulan dah. masih nyusu badan without formula milk. alhamdulillah. mkn pun, dia takmo yg instant2 ni. nak kena simpan stock dlm peti sejuk beku tu bubur utk dia. aku le kena masak dan simpan siap2. hari2 kena bawak bekal bubur ke neseri. baru 2 hari ni dia terror dgn posisi duduk nye. merangkak dah laju. panjat tangga kat rumah tu pun dah boleh. risau aku. tapi, dia tak boleh nampak aku yg lalu depan dia tapi tak ambik dia. kang nangis meraung le dia. cam kena dera. ABANG pujuk, ABANG dukong pun kekadang payah dia nak diam. nak jugak mama nye yg dukong dia. aku slalu tension time ptg balik rumah tu. org sibuk nak angkut2 brg dari kereta nak masuk rumah, time tu le dia nangis nak mintak aku dukong dia. lagi, pepagi kita sibuk bersiap nak keluar rumah. time tu le dia nak 'bergayut' dgn aku. kadang2, dah masuk kereta nak bertolak keluar tu pun, terpaksa gak aku 'mimik'kan dia. jenuh le yg sorang ni. kat neseri pun, kata diorg...Asha Zahra ni mau dgn sorang indon ni aje. anak2 kat situ panggil dia "kak mi". kalo org lain yg ambik Asha Zahra, sure le menangis tak henti anak dara ku yg sorang tu. manja habis! ptg, bila aku sampai neseri nak ambik Asha Zahra, dia mesti takmo. dok toleh tempat lain sambil peluk kak mi nyer. sabo je le!!!


aku harap dan doa, moga anak2ku menjadi org yg soleh/solehah, baik2 belaka... moga dipermudahkan utk aku dan ABANG membela, menjaga, mendidik mereka. mama saaaaayang sgt kat anak2 mama!!!


Labels: , , , ,

8 Comments:

At Thu Apr 08, 08:37:00 PM, Blogger hanny said...

Iman nampak dah besar ya....
nanti bebila free jawab tag kat blog akak ek...

 
At Thu Apr 08, 10:49:00 PM, Blogger *∽ IZAN ∽* said...

wah wahhh...untung adik2 dapat abang - Iman yang rajin dan penyayanggg..!
kandou shichatta!

 
At Fri Apr 09, 08:54:00 AM, Blogger Sinaran Xxx! said...

pjg betul citer che ume..apa2 pun itulah citer seorang ibu yg penuh dgn kasih sayang..may Allah bless U and family..forever..

 
At Fri Apr 09, 09:12:00 AM, Blogger umeboshi said...

k.hanny..iman dah 6 years. dah besar, kan? owh, ada tag kiter ek? nanti kiter p 'umah' k.hanny.

izan, Iman ok la. buleh diharap setakat ni. alhamdulillah. cuma, takut gak kot2 kita ni terlalu m'harapkan dia tolong itu dan ini...kang tension lak dia...huhu..

yan, pjg ek citer kiter? ehehhe.. itu le. tgh dok terbayang keletah anak2 je masa buat entry tu. memacam nak story. jenuh! TQ. you too....moga diberkati ALLAH selalu ek..amin!

 
At Fri Apr 09, 12:31:00 PM, Blogger Mama Liena said...

Alhamdulillah anak noora baik2 ikut mamanye ..hehe ..

Saye pun kenkadang sian ngan Arissa , tak paksa sgt ..kalau die dah tak larat ..saye suruh stop ..Keje sekolah budak tadika pun skrg ni advance yer tak mcm kiter2 dulu ...

Semakin besar cabaran nak mendidik anak2 zaman sekarang ..Gambarre!!

 
At Fri Apr 09, 03:19:00 PM, Blogger umeboshi said...

lina, ciknoora ni baik ke? ehehhe.. nakal jugak le. anyway, kita ni doa2kan je le utk kebaikan zuriat kita. diorg ni, tak bleh dipaksa sgt utk study. nanti jemu. bior le seada nye saja. kalo nampak dia malas sgt, kena la kita bebel jugak. ekekke..sabo jek la! anak2 sekrg mmg advance..

 
At Mon Apr 12, 09:15:00 AM, Blogger rudy bluehikari said...

aminnn! doamu diaminkan. xsabar nunggu adik kpdhiro lahir september ni. Alhamdulillah, wife xhadapi masalah sgt selama ngandung 5 bulan ni. harap semuanya ok.

 
At Mon Apr 12, 09:29:00 AM, Blogger umeboshi said...

ludi, amin!! sama2 la kita mendoakan kesejahteraan anak2 kita. sept ni ek due nye? lama lagiiiii!! ehehhe..sabor..sabor byk2 deh. 5 bln, dah boleh tau le gender dia. B ke G? ekekke.. owh,, sure RAHSIA jawapan nye, kan? moga Dayah dipermudahkan semua nye hingga bersalin, berpantang.. papa pun take care juga le!!

 

Post a Comment

<< Home