Friday, January 16, 2009

SMS/ Email Berantai

Aku selalu dpt sms/ email dari teman2 dan kenalan yg m'hantar pasal doa/ zikir dan macam2 perkara lah. isi kandungan nye bagus tapi yg membuatkan aku tak suka dan tak bersetuju sangat2 adalah, dihujung sms/email itu, ada nota seperti ini (salah 1 contoh):- "tolong sebarkan sms/email ini kpd 7/10/20 (dan beberapa lagi la) org lain, insya-ALLAH dlm waktu 10 hari akan dpt rezeqi besar & jika tak disebarkan maka tunggu lah kesulitan besar akan muncul"!!!

tak sedap hati aku kalo dpt mesej sebegini. kalo nak menyebarkan perkara kebaikan, mengapa mesti ada syarat2 sebegitu? kenapa perlu kena sebarkan kpd jumlah sekian,sekian org...dan dlm masa sekian,sekian jam/hari/thn akan dpt balasan sekian,sekian..?!! bukan ke segala kebaikan, keburukan dan apa saja balasan itu ALLAH yg tentukan..tak kira la perkara apa yg kita lakukan, hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui akan apa yg bakal terjadi,baik buruk sesuatu perkara itu. kalo kita dah ikut je forward sana sini macam yg seperti mesej tu suruh buat, nanti kita terlalu m'harap. kalo fwd akan murah rezeqi, kalo tak fwd akan dpt kesulitan. tak ke itu macam kita percaya kpd perkara mengarut? dah tak yakin dgn Qada' dan Qadar ALLAH? kita jadi percaya dgn mesej sebegitu. takut sgt akan sesuatu, tanpa sedar, dah terlupa bahawa ALLAH lagi berkuasa atas sesuatu, bukan nye bergantung kpd penyebaran mesej sebegitu.

entah le, aku tak reti sgt nak bercerita macam mana. cuma nye, kekadang kalo aku dpt mesej yg isi kandungan nye elok dan baik2 gitu, aku fwd juga kat teman2. sakadar utk berkongsi ilmu pengetahuan dan pengalaman. tapi, nota dihujung mesej itu yg menyebut tentang syarat2 mengarut tu...aku delete terlebih dahulu. kalo dari isi kandungan nye pun macam mengarut jugak, awal2 aku delete dan tak fwd pun kat sesapa.

org lain macam mana agak nye eh? aku sekadar meluahkan rasa sahaja.

ps: hari ni ada mkn2 kat opis. pot luck style lak tu. aku malas nak buat apa2. just order mihun goreng kat restoran kegemaran aku...D'Santai Cafe kat dlm Shopping Gallery tu. actually hari ni b'day Shiho-chan dgn K.Isma...so, celebrate sekali lah :)

ps2: semalam, 1st day Giant kat Putra Heights tu beroperasi. balik keje lepas amik anak2, saja je kami meronda ke sana. amboi mak, jem giler. ramai sungguh org berpusu ke sana. mengejar 'sale' le tu. kami malas le nak bersesak sesak gitu. lepas meronda kat depan giant tu, terus drive balik umah.

Labels: ,

4 Comments:

At Fri Jan 16, 01:36:00 PM, Blogger Maisya said...

akak memang jaaarang sekali forward apa-apa email pun yg akak terima...termasuklah yg ada nota macam yg Nora cakap tu...selalu lepas baca delete or save bergantung pada isinya. Kalau org hantar attchment file yg besar-besar pun akak jarang bukak.

 
At Fri Jan 16, 11:16:00 PM, Blogger aNIe said...

Umeboshi...artikel2 macam tu memang bagus tapi yang buat akak tak suka ada pulak yang ditambah2...

Orang ramai pegi Giant sebab boikot Tesco..hehehehe

 
At Mon Jan 19, 09:32:00 AM, Blogger umeboshi said...

k.maisya,
kekadang fwd2 email ni, buat menyemak mail box aje. ehehhe..bagi yg rajin check email, ok la. bagi yg sebulan sekali bukak email, mesti tension jek.

k.anie,
kan? bab menokok tambah gitu sesuka hati yg tak bagus nye. owh, org reramai pakat p giant, mydin gituk kan..?

 
At Tue Jan 20, 05:28:00 PM, Blogger *∽ IZAN ∽* said...

takk.. aku pun tak caya.. selalu kalau yg ada syarat suh foward la apalah buat dek jee.. huhuhu

 

Post a Comment

<< Home