Friday, January 30, 2009

Banyak Cakap.


Malam semalam, sambil aku bawak masuk pakaian yg dah berbasuh dari ampaian di belakang rumah, masuk ke dlm rumah, Iman yg sedang menonton tv bersuara.


Iman: mama, mlm ni abah balik umah tak?
(mmg hari2 Iman akan bertanya soalan ini. abah dia balik rumah ke, tidak.. naik jemu aku nak menjwb nye. uhuk! )


Aku: insya-ALLAH balik.


Iman: balik lambat ke, cepat...mama?
(kalo aku jwb abah dia akan balik, ini le soalan berikut nye )


Aku: hari ni balik lambat sbb abah ada meeting. ada kerja byk lagi kena buat kat opis.


Selalu nye Iman akan sambut dgn kata "owh..ok!" kali ni, lain pulak.
Iman: abah ni selalu balik lambat lambat. kot kot abah byk cakap2 tak, mama...masa kat opis?


Aku: eh, apesal pulak?


Iman: ye lah...abah byk cakap cakap aje...keje dia lambat abis. pastu, abah balik umah pun jadi lambat. cikgu kata, kalo org yg byk cakap2 aje...nanti keje dia jadi byk. tak siap2 pun keje nye. cikgu tak bagi org byk cakap kat kelas...


Aku: ohho...ke situ la pulak dia.
kekekke....geli hati bila mengingatkan apa yg Iman kata tu. dia ingat, sekolah dgn kerja... sama aje ke suasana nye.
++++
Weekend baru2 ni...setelah hampir 2 bulan kami tak balik ke kg...so, kami amik kesempatan sempena coti raya cina...kami pun balik le ke kg. Sabtu, pagi tu sarapan kat tempat kegemaran kami...food court sec 15 shah alam. pastu teruskan perjalanan ke kg. singgah jap kat kg aku kat sekinchan. lepas zuhor, bertolak balik ke kg ABANG kat sabak. Pagi Ahad, seawal jam 7 pagi, semua org dah bersiap utk keluar rumah. ABANG, mak abah dan adik2 ipar ku akan bertolak ke Kedah. kenduri kawin sepupu kami. aku tak ikut serta sbb masih mabuk2 dan tak tahan dgn perjalanan yg jauh dan lama begitu...dan masih dlm keadaan berjaga jaga..di awal pregnant lagi. maka nye, aku dan anak2 drive sendirian balik ke sekinchan.
ahad tgh hari tu, sempat le aku join p kenduri kawin anak kpd kawan karib mak; cik saadiah... yg melangsungkan perkahwinan nye.
Iman seronok sungguh bermain dgn sepupu2 kecik ku (azam, ijal dan mimi) serta sepupu2 dia.. (najah dan nabil). Afiq Khair pun dah mula mau dgn org lain. dia suka sgt lepak dan meleseh dgn abah aku kat kusyen depan tu. Iman, dah seronok bermain main, amat payah utk aku paksa dia siapkan homework. buat sikit je, terus mengeluh penat la.. dahaga la.. ngantuk la. geram jugak aku.
Selasa ptg..lepas asar, ABANG sampai di sekinchan. Peah yg on d'way balik ke KL dtg m'hantar ABANG. lepas bersiap2, hampir kol 6pm..kami adik beradik..lepas sorang, sorang.. keluar meninggalkan kg balik ke umah masing2. aku dan ABANG tak ikut jln biasa sbb nak mengelakkan jem... ikut jln dlm (jln lama) je. merentasi kawasan sawah padi..terus ke bangkenal di hujung kg...tak lalu pekan sekinchan, tg karang, kuala s'gor. sampai kat mana entah, tetiba Iman termuntah..membuak buak pulak tu. abih pakaian Iman, pakaian aku jugak serta kereta bahagian dlm tu terkena muntah Iman. terpaksa le kami berenti kat mana entah...dekat2 dgn sebuah surau kecil. tumpang cuci badan, tukar pakaian, cuci kereta sikit2 dan terus solat jamak qasar Maghrib dan Isya' di situ. huhuhu... dlm pukul 9, kami dah sampai di Alam Megah...pegi dinner dulu. so, hampir kol 10 mlm baru le sampai umah.
mlm tu, kami paksa Iman siapkan homework. menangis nangis dia sbb terpaksa rela utk siapkan homework dia tu. uhuk! alhamdulillah...siap jugak le homework dia tu.

Labels: , , , , , ,

11 Comments:

At Sat Jan 31, 07:59:00 AM, Blogger KakNi said...

Nampaknya saya dah ketinggalan zaman dah... rupa-rupanya afig khair nak dapat adik tuh... hu hu hu...

Babah cakap banyak kat tempat keje eh... siap baik tak kena denda berdiri depan opis ek... heheheh

 
At Sun Feb 01, 08:21:00 AM, Blogger en_me said...

iman makin bijak.. hi akak ume tewww, salammz dr me dikejauhannns

 
At Tue Feb 03, 09:54:00 AM, Blogger umeboshi said...

k.ahni,
owh..baru tahu ek, yg afiq khair dah nak jadi abang? hoho.. doakan la moga semua nye OK2 dan selamat ek!
ahahha..itu le. baik le abah dia tak kena denda macam tu, kan?

en_me,
terima kasih! tu le..makin bijak, kita le kekadang letih nak layan. ahahhahah.. salam juga buat en_me dari k.ume.
tokoro de, kita pernah jumpa kana? hehehe

 
At Wed Feb 04, 09:06:00 AM, Blogger en_me said...

pernah jumperr katner? hmmm, akak bio betoiii..

 
At Wed Feb 04, 09:41:00 AM, Blogger umeboshi said...

en_me,
k.ume bukan buat kenyataan tu. just, soklan tuh. "kita pernah jumpa kana?" = "kita ada pernah jumpa ke?" hehhehe..

 
At Wed Feb 11, 04:30:00 PM, Blogger pB said...

laaa kak pB pun ketinggalan zaman lar nie ...


dah nak dpt adik dah ...

tahniah

moga moga yang ni pompuan lar pulak nyer

 
At Thu Feb 12, 02:07:00 PM, Blogger umeboshi said...

k.pb,
lor...k.pb pun ketinggalan gak eh? ehehehe...bakal dpt 3rd baby. doa2kan moga selamat, sihat semua nye. amin!

 
At Fri Feb 13, 01:06:00 PM, Anonymous Anonymous said...

salam noora...
aku x sure bleh post comment ke tak... test dulu ek...

 
At Fri Feb 13, 01:46:00 PM, Blogger umeboshi said...

iffa,
buleh komen...tu :)
silakan...silakan..ehhehe

 
At Tue Feb 17, 03:51:00 PM, Blogger Name: Wah said...

Sy pn termasuk dlm org yg ketinggalan la nih.. hahaha..
tahniah..tahniah..tahniah.
cpt pulak kali ni yeah. Hopefully sy pn boleh join the club kali nih.

Kalo baca posting pasal sembang awak ngan iman klakar jer. Petah betul dia yek.. nanti beso sure pandai nih. Aminnn...

 
At Tue Feb 17, 04:01:00 PM, Blogger umeboshi said...

wah-kitty,
loh, ketinggalan jugak awak eh? ekkeke.. jom join d'club! tu le, rezeqi lah ni. kali ni copek lak. ehehhe... tu le, kekadang dgn keletah dia tu, time nak marah tak jadi marah kalo tetiba dia kuarkan kenyataan yg tak disangka sangka. sabo je le!

 

Post a Comment

<< Home