Friday, October 31, 2008

Tunang

Isnin, 27 Oct 2008/ 27 Syawal 1429H... Adikku; Ida, anak ke4 kpd mak dan abah aku, selamat menjadi tunangan org. bersempena public holiday (Deepavali), kami buat majlis pertunangan nye hari tu. tak la buat kenduri besar2 pun. maklum le.....majlis tunang je pun. dihadiri oleh sedara mara terdekat sahaja. insya-ALLAH, parents aku bakal dpt menantu org Sabak lagi. hihihi... husband aku (ABANG la...) org Sabak, husband adikku Baya, pun org Sabak. Next...Ida pun dgn org Sabak. memasing (sedara mara) dok kata, tak ke mana le kami ni. dpt org dekat2.. sama daerah semua nye. ok la tu kan..? dah jodoh, nama nye. insya-ALLAH!

tak buat kenduri besar pun, dah teruk kerja gotong royong nye. memasak, mengemas, gubah hantaran, layan tetamu, cuci pinggan2 kotor, memacam la lagi kerja yg kena buat. alhamdulillah, sedara mara, jiran dekat pakat tolong membantu kami. terutama sekali keluarga Busu Ipah, Angah Andung, Angah Biah, cik Saadiah dan semua keluarga dan sedara mara kami yg dtg gotong royong, dtg mkn, jengah muka dan memeriahkan majlis. alhamdulillah.. menu kami hari tu...nasi putih, sup ayam, rendang daging, pulut kuning, pecal, ayam goreng, sambal kicap...air oren dan kuih muih serta buah2...yg dibawa/ disedekahkan oleh sedara mara yg dtg hari tu.

tema pilihan Ida dan Fazmi (tunang nye le..) utk majlis bertunang ni, kaler pink. so, brg2 hantaran dari kedua-dua belah pihak...kaler pink. family aku pun memasing sedondon pakai baju kaler pink. doakan lah moga mereka kekal bahagia, aman sentosa dan kekal jodoh nye nanti. maklum le, zaman bertunang ni byk dugaan nye!

++++
aku, ABANG dan anak2 bertolak balik ke kg hari Ahad pagi. singgah beraya kat rumah Kakak (kak long nye ABANG). kat sana pun, adik2 ABANG semua ada. makan2 dan borak2 kejap, kami pun bertolak balik kg. terus ke kg ABANG dulu...masuk simpang BNO tu, nampak papan tanda kenduri kawin kwn lama ABANG. Jarir. baru teringat ada jemputan ke majlis Jarir tu...tapi terlupa kenduri nye hari sabtu ke, ahad. rerupa nye hari ahad tu le. terus kami singgah ke kenduri tu dulu. makan2. jumpa pengantin. eh, ada kwn2 lama kami...serta cikgu2 lama kami... masa sekolah kat SAMT bt 38 dulu...ada cikgu Sanaiah (cikgu BM favourite aku...), cikgu/ustazah Jamaah.. pastu paling bahagia dan seronok...dpt jumpa dan borak2 dgn sahabat yg dah lama tak jumpa...Aisyah Bain. dah berisi sikit minah tu. anak dara nye pun dah 2 thn. comel!!

lepas tu, kami balik ke rumah mentua aku. ptg tu baru balik ke kg aku.. Iman, seronok sgt masa kat kg tu. sbb dpt main2 dgn sepupu2 kecik aku yg dekat2 situ. anak2 Baya...Nabil dgn Najah pun ada. meriah sungguh depa main. main sakan. sampaikan, ptg isnin tu kami ajak balik ke shah alam, Iman macam terkejut. tak puas main. kejap sgt balik kg, kata Iman. bila kami dah balik ke shah alam, Iman dok sibuk2 ajak balik kg lagi. ish ish... sabo je lah!

ala...sebenarnye, selain syok main dgn sepupu sepapat dan kwn2 kat kg tu, Iman ada benda lain yg dia nak kalo balik kg. kalo kat kg ABANG, dia mesti ajak p kedai yg letaknye kat seberang jln je dari umah mak abah ABANG tu... buat masa ni, Iman tgh giler B-Daman toys. ala, kat tv pun ada kartun nye. yg ada patung ala2 org/ robot/ pahlawan, pastu ada guli/bola kecik diletakkan kat perut nye...bila kita tekan punat/butang kat belakang, guli/ bola tu melantun keluar. then, kalo balik ke kg aku, dia ajak p pekan sekinchan...p beli CD/VCD/DVD. teruk betul anak bujang ku itu. hihihi...

start 29/oct/2008, rabu hari tu...Iman tgh minggu exam. sampai next week. harap2 dia dpt buat dgn jaya nye. exam last semester, dia dpt nomo 2 utk kelas 4 tahun....daripada 5 org murid sahaja yg ada dlm kelas 4 thn tu. kali ni...entah la. siap dia mintak janji dgn aku, kalo dia dpt nomo 1, nak toys ultraman. uwaaaaahhhh.. dah byk mainan dia. ABANG kata, bukan pasal banyak ke, sikit ke, dah ada ke belum ke mainan nye tu...tapi, hal keseronokan bila membeli mainan/ brg baru. emmm...ye ke ek?

OK, selamat berhujung minggu kpd semua. take care!!

Labels:

4 Comments:

At Fri Oct 31, 07:42:00 PM, Blogger fireflies said...

tahniah la buat adik noora dan noora sekeluarga.. bakal menambah bilangan ahli keluarga.. :)

 
At Mon Nov 03, 10:02:00 AM, Blogger umeboshi said...

nani fireflies,
arigatou ne. tu lah, moga ada jodoh utk mereka berdua dan moga kekal bahagia. insya-ALLAH!

 
At Wed Nov 05, 02:14:00 PM, Anonymous YanZzz said...

Tahniahla Noora dapat bakal adik ipar..last ker?

Esah Bain? Takde gambor2 ker? Hehe..Beshnya dapat jumpa cikgu2/ustazah2..dah berumurla depa ek..kita pun dah tua ni...hehe

 
At Wed Nov 05, 04:56:00 PM, Blogger umeboshi said...

yanzzz,
syukran. bukan yg last. bawah dia ada lagi 3 org dan atas dia ada lagi sorang yg belum 'lepas'! eheh.. masa jumpa echah bain tu, terlupa nak snap gambo. dok syok sgt berborak. ahahhaha... itu la, cikgu sanaiyah pun kata, "saya dah tua ni.." pastu, kiter terus sambung..."ala cikgu, kitorg pun dah tua gak!!"

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home