Thursday, October 16, 2008

Iman-no-kotoba dan setahun Afiq Khair.

(Iman-no-kotoba = Iman's words)



Suatu ptg lepas balik ke rumah, Iman menyanyi nyanyi sambil buka peti sejuk. setiap hari, mmg rutin dia, sampai rumah...amik botol susu dari beg neseri, pegi hantar botol susu dia dan adik nye ke sinki dan terus membasuh tgn. lepas tu sibuk2 bukak peti sejuk...dok termenung kat depan peti sejuk tu, membelek apa yg ada kat dlm tu, yg boleh dia mkn/minum. kekadang aku marah jugak Iman sbb buka peti sejuk lama2. ptg tu, Iman sambil membelek belek apa yg ada kat peti sejuk, aku terdengar dia nyanyi2... "wo-o-o balik kampung! hati girang.." ala2 nyanyian allahyarham Sudirman..lagu nak sambut raya tu. tetiba, Iman tukar lirik kpd... "wo-o-o balik BANGLA...wo-o-o balik BANGLA.. hati girang!!!" terjerit aku dgr Iman nyanyi gitu.

aku, "Iman tau ke apa tu BANGLA?"

Iman, "entah.."

Aku, "abis tu, yg Iman nyanyi2 tu..."

Iman, "Iman nyanyi je."

Aku, " mana Iman tahu kata BANGLA tu? sapa ajar?"

Iman, "Adli...dia nyanyi2 camtu la.." (sah! ngikut kwn je la tu..tanpa tahu makna nye apa).

Aku, "ish...jangan la ikut dia nyanyi camtu. tak baik tau...sebut2 BANGLA..BANGLA..nanti ada org marah.."

Iman, "OK la mama...sori, tak nyanyi la dah.."

Aku, "good!"





++++

Balik raya hari tu, setiba nye kami kat kg aku...Iman bersuara, " Iman seronok balik kg. kat kg Sekinchan ni...umah atok BAPAK BESAR!!"

Aku, "hah? apa BAPAK BESAR lak..?" 1st time aku dengar perkataan gitu. 1st time gak dgr words itu keluar dari mulut Iman.

ABANG, "tu mesti ngikut kwn2 dia. BAPAK BESAR tu, macam besar giler le..makna nye!!"

Aku, "woh..."

Iman, "apa la mama ni...mama tak tau, kan abah..kan.."



sejak tu, selalu la dengar Iman nyebut words BAPAK BESAR kalo berkaitan dgn benda2 besar ni. macam semalam...nak tido mlm, Iman nak selimut. aku kasi je lah selimut yg selalu ABANG guna..utk queen size gituk. terus Iman sebut, "BAPAK BESAR nye lah selimut ni, mama!!"





++++

Pagi Sabtu baru2 ni, lepas ABANG pergi ke KLIA, Iman lepas berhenti dari menangis gara2 nak ikut abah, terus aku suruh Iman mandi. Good boy. dia mau mandi tanpa membantah. apa aku mintak dia buat, semua dia turut tanpa protes.

Aku, "Iman good boy la,kan. Iman kan anak yg baik. jgn nakal2...mesti dengar kata org tua, tau!"

Iman sambil menyarung baju, dtg peluk leher aku... "bukan org tua la, mama. tapi MAKCIK!"

Aku, "hah? kenapa? siapa pulak makcik?"

Iman, "mama! mama kan MAKCIK!"

Aku, "ahahhahahahahhahahhha!"

berguling guling aku gelak...

anyway, OK lagi tu. MAKCIK. bagi Iman, kalo org tua tu...utk NENEK2 je kot?!!



++++

semalam, sambil tengok TV...Iman tiba2 berkata, "mama, kesian kat Iman.."

Aku, "kenapa pulak?"

Iman, "ye lah, dah lama abah tak balik. Pegi kerja lama2..."

Aku, "owh... takpe le. abah kan kena keje. nanti abah balik la. sabar ye.."

Iman, "kesian Iman..."

Aku, "OK...Iman good boy,kan. sabar ok?!"

Iman, "mama, agak2 abah belikan mainan dgn jajan utk Iman tak?"

ish ish....dia dok teringat le tu janji ABANG masa memujuk Iman yg nangis2 nak ikut ABANG pada pagi Sabtu lepas.

Aku, "ada beli la kot.." malas aku nak kata apa. kang merajuk lak. so...iye kan aje le apa Iman kata tu. akakakka...


++++
Pagi tadi, sambil menyikatkan rambut Iman..
Aku, "esok Hari Jumaat...abah balik,tau!"

Iman, "yey!yey! abah balik.."

hohoho....Iman sgt2 rindu kat abah dia. selalu, kalo ABANG outstation pun, hari2 sure ABANG akan call ke rumah utk bercakap dgn Iman. kali ni, sbb jauh....ptg Ahad tu je aku call ABANG masa kami kat umah k.Ayu. selain tu....langsung takde call. hari2 Iman paksa aku call ABANG, tapi aku buat tak tau aje. sbb dok pikir, bill tepon kang mahal lak. ehehhe. selagi boleh sabar, sabar je le. seminggu jek....kejap je lagi, ne Iman. err...mama pun rindu kat abah! sebenarnye, mama pun dok mengira hari bila abah akan balik rumah. wahahahhaha...


++++
RAZAN AFIQ KHAIR.
si kecik ku ini, sgt suka kalo tengok kucing. terjerit jerit le dia...macam panggil "cat" sambil jari telunjuk nye menuding ke arah kucing. sekarang, dia dah pandai tunjuk2 ke arah benda2 yg menarik perhatian dia. tunjuk dgn jari telunjuk nye yg comel tu. 4 OCT lalu, genap usia nye setahun. tapi masih belum pandai berjalan. tapi, gigi dah nak masuk 5 btg yg muncul kat dlm mulut nye tu.

sgt suka kalo aku urut2 kaki dan tubuh nye sambil menyanyi nyanyi, "nyet nyet bawang, Afiq kesel mbrangkang, nyet nyet tebu, abang Iman kesel mlaku!!" (picit2 bawang, Afiq penat merangkak, picit2 tebu, abang Iman penat berjalan). kekadang, Afiq Khair pun sibuk2 cari kaki aku utk dia nyet-nyetkan (diurut-urutkan..). seronok aku!! hehehe..

semoga anak2 mama sentiasa sihat, ceria dan selamat dlm lindungan rahmatNYA..amin!

Labels: , ,

4 Comments:

At Thu Oct 16, 04:41:00 PM, Blogger KakNi said...

Budak2 ni memang cepat mengikut cakap orang... tu yg susah nak tu... tapi tak pe, pelan2 ler kita ngajor... kita sendiri pun tak sempurna mana...

 
At Fri Oct 17, 09:42:00 AM, Blogger Name: Wah said...

Salam....
Kelakar jek dengar bahasa budak2 ni. Diaorg ni main ikut je org,walaupun tak tau makna tapi pandai pulak nak guna.
Jauhnye Pijan OT yek. Mencabar jg anak2 sorang2. Awak kuat, insyaallah.

 
At Fri Oct 17, 10:33:00 AM, Blogger umeboshi said...

k.ahni,
betul tu. sbb slalu masa nye byk dgn kwn2 kat neseri...apa yg kwn slalu sebut, mudah je dia ngikut. tapi, alhamdulillah setakat ni takde lagi dia sebut b*bi, b*d*h, dan sewaktu dgn nye.

kitty,
salam wah.. tu le. anak2 ni tak pikir pjg. mengikut aje!!
ye la, kali ni jauh Pijan pegi. mmg mencabar. lagi2 waktu maghrib dgn pagi2 nak p keje. time kita sibuk nak solat tu...time tu le afiq khair buat hal melalak lalak. sabo je la!!

 
At Fri Oct 17, 10:33:00 AM, Blogger umeboshi said...

This comment has been removed by the author.

 

Post a Comment

<< Home