Friday, September 12, 2008

Puasa

Iman dah 4 thn. sebetul nye..4 thn 5 bulan. aku takde le nak paksa dia berpuasa. aku dulu2 pun, mak abah soh berpuasa bila masuk darjah 1. usia 7 thn gitu. tapi, masa umur 5, 6 thn gitu...aku dah mula sibuk2 nak cuba berpuasa. follow sepupu2 yg dok kat umah nenek aku le. Terutama, kak nizah. dia slalu ajak aku puasa. aku pun, mmg join gak berpuasa. tapi, tak pernah nye abis sehari. masuk tgh hari je, dah sibuk nak mkn dan minum. eheheh.. anyway, naik drjh 1, mmg dah mula puasa penuh sehari. masa tu, total 8 hari aku berpuasa separuh hari. selebih nye dpt penuh. masuk drjh 2, aku dan adik beradik mmg kena puasa penuh sebulan. takde alasan. kecuali demam dan sakit gituk!

so...iman, 4 thn ni..bila tanya apa itu puasa pun, dia tak tahu lagi. bila aku dan ABANG dok terangkan...puasa tu, tak boleh mkn...tak boleh minum.. tak boleh korek hidung dan telinga tau! Iman pun angguk2 macam paham. ehehhe..

hari tu, suatu mlm saja pesan kat Iman, "esok Iman puasa ek." Iman kata OK!

esok nye, lepas balik rumah..aku tanya Iman, "puasa ke tak?" Iman kata..."puasa!" tapi tak lama tu dia nak aku buatkan susu. walhal belum lagi dgr azan.
aku, "kan puasa..?"
Iman, "ye lah.puasa. Iman nak susu aje."
aku, " puasa kan tak bleh mkn, tak bleh minum"
Iman, " yelah mama. Iman tak mkn. tak minum. kat sekolah tadi Iman ikut macam mama kata"
aku, "kat school (neseri)?"
Iman, "kat school...Iman mkn biskut..." sambil tersengeh sengeh.
pastu..tak lama tu, Iman kata, " mama, puasa tu tak bleh mkn..tak bleh minum, kan?"
aku, "iye lah. tapi nape Iman nak susu?"
Iman, "susu boleh lah mama..apa lah mama ni.. susu boleh tau!"
erk.....???


++++
tahun ini, aku dan ABANG just berbuka puasa dgn juadah yg simple aje. aku sampai rumah pun dah nak dekat pukul 7pm selalu nye. sempat masak air, kukus pau segara (import dari kg ABANG), atau pun grg popia segera..mkn dgn kurma, buat air teh-o/nescafe panas dan buah2 yg ada dlm stok kat rumah. tu je yg sempat aku sediakan. ABANG ada gak la bawak bubur dapat dari opis dia. menu bubur nye pun bertukar tukar ikut hari. bubur lambok, bubur pulut hitam etc. nak p singgah pasar ramadhan, malas sgt! balik dok harungi jem dan dah agak lewat camtu, aku jadi penat la pulak nak meronda dlm lautan manusia kat bazaar ramadhan tu. kepala ni dok ingat nak cepat2 amik anak2 dan cepat2 balik rumah. sudah nye, kami berbuka dgn apa yg ada aje le. tu pun dah kenyang. alhamdulillah. mkn nasi cuma masa bersahur je la. cuma, ada hari tu...aku nak ubah selera, beli mihun grg sebungkus..mkn share dgn ABANG masa berbuka. tu pun, aku sakit hati sgt. sebungkus mihun tu, selalu nye rege dlm rm1.50 atau rm2 je. ni...aku beli tu rm2.50!! mahal nye aku rasa.

utk sahur pulak...kena ada nasi! lauk nye simple2 jugak. time rajin, aku masak le sendiri. mlm lepas afiq khair tido, atau bangun awal pagi..masak le pagi2 tu. kalo rasa penat sgt, aku beli je la siap2 lauk tu kat gerai yg kat bawah opis aku ni. sebelum sahur, aku panaskan lauk tu.

tapi, kalo berbuka puasa dan bersahur kat kg...mmg hebat. baik kg aku, atau kg ABANG. memacam menu ada. lagi la bila adik beradik kumpul beramai ramai kat kg. meriah. mak pun suka sgt masak pelbagai utk anak menantu. kitorg pun of course menambah menu dgn juadah2 yg dibeli dari pasar ramadhan sekinchan, tak pun..sg besar. ala, kalo dah mkn beramai ramai ni, menu yg biasa2 tu pun jadi sedap!

Labels: , ,

8 Comments:

At Sun Sep 14, 12:43:00 AM, Anonymous Anonymous said...

bebudak...

skrg memang tak berapa selera nak berbuka puasa...saya pun makan simple2 aje

 
At Mon Sep 15, 04:37:00 PM, Blogger KakNi said...

Kalau berbuka kat kampung memang best, bukan sebab lauk pauk nya sedap, tapi sebab kemeriahan nya... itu bagi keluarga yang meriah lah... tidak selalunya kat kampung tu meriah... lepas anak menantu balik, tinggal lah orang tua tu makan sorang-sorang...

 
At Mon Sep 15, 11:13:00 PM, Blogger aNIe said...

Hehehe...comelnya iman tu..pandai2 aje dia puasa boleh minum susu...

Anak akak semua 6 tahun baru belajar puasa...Insyaallah...tahun depan iman leh pose

 
At Tue Sep 16, 02:05:00 AM, Anonymous Anonymous said...

salam ramadhan noora

 
At Tue Sep 16, 01:23:00 PM, Blogger *∽ IZAN ∽* said...

salam ramadhan..
OK la tu Iman dah ada juga test-test nak posa walopon ala-ala yang yang yokk..
Kalau Danish lagi best tengah makan kalau kita tanya
Danish tak posa kee
Jawabnyer posa la - tapi mulut mengunyahh!

 
At Tue Sep 16, 03:03:00 PM, Blogger umeboshi said...

HE,
ye la..bebudak.memacam kerenah nye. agak2 nye sebulan tak berapa selera nak mkn ni, boleh turun gak ke berat badan? ehehe..

k.ahni,
ahahha..betul tu. kalo mkn reramai, suasana meriah gitu yg buat semua jadi best. tak kira la kat kg ke, kat mana2 la. asal dpt kumpul reramai!

k.lady..errrrr..k.anie..ehehhe.
lepas2 ni kiter dok panggil k.anie la ek?!! itu le, pjg gak akal Iman tu nak susu! itu le, nak try melatih dia berpuasa le ni. sikit2..

wawa,
salam ramadhan gak!

izan,
salam ramadhan gak!
Iman tak berapa nak mkn. bila org suruh puasa, suka je dia. cuma, susu le yg tak boleh tahan. ahahh! nak jugak susu!!!

 
At Thu Sep 18, 01:53:00 PM, Blogger rudy bluehikari said...

kuruslahh jawabnya noname buka puasa simple makan sahur pun simple... myahahahhaahhaha~

 
At Fri Sep 19, 05:30:00 PM, Blogger umeboshi said...

ludi,
tak jugak!! maintain montel. ahahhahah!!

 

Post a Comment

<< Home