Friday, May 16, 2008

Salam Hari Guru 16/05/2008

Puding roti/ simple pizza. semlm punya dinner.


Puding roti yg dah dipotong.

dinner mlm tadi. mknshare-share dgn ABANG. Mamu-kueteow (special char-kueteow). ada udang, kerang, telur. mewah dan rasa mmg umph! rm5 rege nye. kalo char-kueteow yg biasa tu ..rm3.50. kami beli kat gerai yg ada kat tepi/ depan Restoran Dusun, kat Putra Heights 10/3A.


gambo matahari di waktu pagi. sempat aku snap masa on d'way p keje pagi tadi, masa berenti kat traffic light.

Hari Guru dtg lagi!
Dgn itu...Selamat Hari Guru buat semua yg bergelar guru...
yg sedang mengajar dan yg pernah mengajar. di sekolah, kelas tuisyen, kelas tambahan, di IPT, kolej2... dan kat mana2 saja le yg pernah/sdg mengajar...anda tetap seorang guru. sampai bila2 pun anda akan bergelar guru...org akan ingat/panggil anda guru. moga jasa, budi dan bakti anda akan sentiasa dirahmati ALLAH.


dan, thn ini adalah pengalaman pertama aku sebagai ibu yg ada anak bersekolah dan akan meraikan Hari Guru kat sekolah. aku lak yg excited tak habih2. belikan hadiah utk cikgu2 Iman.. ada cikgu Lijah, Cikgu Nor, Cikgu Julina dan Cikgu Haiza kata Iman. aku sempat belikan sorang sebtg pen berdakwat basah. kat sekolah pun ada sambutan Hari Guru. pagi tadi aku bangun kol 4am, nak membakar kek coklat (ikut resepi kek coklat k.hanieliza..). tu pun tak sempat nak buat topping coklat nye sbb aku dok kelam kabut melayan Afiq Khair yg terjaga nak nyusu. kek tu, sebagai sumbangan dari kami sekeluarga utk sambutan Hari Guru kat sekolah nur ummi hari ni.


Senja semlm...aku kelam kabut tepon ABANG..mintak ABANG balik awal. aku panik sebab seluruh tubuh Afiq Khair ,muka, kepala, leher, kaki nye penuh dgn bial2 merah macam kena gigit sesuatu. Afiq Khair pun tak jadi tido ...merengek..tergosok gosok tgn nye ke telinga, kaki, peha,perut..mungkin sbb gatal yg amat. takmau diletak. nak berdukong aje! aku pun terus teringat yg ptg tu masa aku sibuk angkut brg2 dari kereta masuk ke dlm rumah, Afiq Khair dah merayap rayap sampai ke depan pintu menjenguk aku yg ada kat luar rumah. terus aku p tengok kat lantai depan pintu tu. ya ALLAH.. semut api berbaris baris. eii..ngeri. geli. sure Afiq Khair kena gigitan semut2 api tu. kesiannnn nye baby aku tu. bayangkan le kalo kita yg dewasa ni kena gigit semut api. gatal dan pedih! aku terus buka pakaian Afiq Khair. tukar pampers. dan sapu seluruh tubuh nye dgn minyak gamat. tak lama tu, baru mau diam dan tersengeh sengeh nak main dgn abang Iman dia. sebelum kol 9mlm..ABANG dah kat rumah. terus kami p klinik nak amik ubat sapu utk Afiq Khair.. kesian Afiq Khair...


balik dari klinik..abah aku tepon . soh aku keluar rumah tengok bulan. pemandangan yg cantik kata nye. keajaiban ALLAH. adik aku..Ajer pun sms soh nengok bulan. aku bersama sama ABANG dan anak2 terus ke halaman depan rumah. betul lah! subhanallah! cantik!! semlm..9 JamadilAwwal. bulan tak penuh lagi. apa yg kami nampak mlm tadi, kat sekeliling bulan tu ada 1 bulatan besar macam kolam yg mengelilingi nye. kemudian ada macam awan yg membentuk 1 garisan lurus...menyentuh 1 titik atas garisan bulatan yg besar tu. (terus aku teringat subject matematik... kan ada belajar garisan lurus menyentuh 1 titik di atas garisan bulatan..) makin lama, cahaya bulan makin terang dan bulatan serta garisan lurus tu makin pudar. aku tepon kampung.. tanya Ajer, apa nama fenomena tu. dia pun tak sure. mungkin itu kawasan graviti bulan kata nye. emm.. fenomena ni mmg selalu terjadi ke ek..cuma mlm tadi je baru kami perasan? wallahua'lam.. tapi, mmg 1 pemandangan yg cantik. terpegun kami melihat nye. aku rasa, begitu dekat dgn mak abah dan keluarga aku. sbb kami sama2 melihat bulan yg satu itu, walau masing2 berada di tempat yg lain2. aku dan ABANG ada snap gambar tu. tapi, tak nampak le. kena guna kamera mahal kot baru nampak jelas suasana tu. hihihi..


esok, ada Hari Sukan sekolah Nur Ummi. Iman masuk acara apa ntah agaknye.. seawal 8am kena ada kat padang sekolah rendah alam megah 3, shah alam..


Ahad dan Isnin ni..kami berada kat kg Insya-ALLAH. Isnin, coti Hari wesak.. so, selamat berhujung minggu kpd semua. take care!

Labels: , , , ,

7 Comments:

At Fri May 16, 06:52:00 PM, Anonymous Anonymous said...

paling best tgk char kuew teaw tu ha dgn cili jeruk tu..adus...hehehe

 
At Sat May 17, 11:33:00 PM, Anonymous Anonymous said...

siannya afiqqq, meh uncle bababkan umi ume ni...biasa ni biarkn afiq kena geget semut heh.

awat xamik gmbr bulan?

ludi

 
At Sun May 18, 10:59:00 PM, Blogger Sri Diah said...

Amboi happening sungguh life Ume, seronok akak membaca entri ini, ada masam, ada manis... yang bestnya akak terliur tengok gambar puding roti tu - nantilah bila free nak masak cam tu. Salam hari ibu utk Ume juga.

 
At Tue May 20, 09:25:00 AM, Blogger umeboshi said...

HE,
owh, char-kueteow tu mmg sedappp! suka cili jeruk ek..? tu pun sedap!
slurrrp!

ludi,
hehe..tak sengaja dong. si kecik tu amat pantas pergerakan dia sekarang. Iman la..tak jaga adik dia bebetul! (akkaka..salahkan Iman lak?!) tokorode, sila baca my entry ni bebetul. kitorg ada snap gambo bulan tapi tak nampak le keindahan pemandangannye tu. kena guna kamera canggih?!hehhe..

k.sri,
tu le. tetiap hari happening gituk! heheh.. mudah je buat puding roti ala2 pizza tu. rendamkan roti dgn susu segar. telur dipukul dgn sikit black paper powder. utk inti atau bhn2 sampingan..paling simple guna tuna, atau sosej/daging hancur yg ditumis dgn sayur2. campur semua ke dlm loyang. atas sekali tuangkan telur yg dah dipukul dan boh cheese, mayo, sos cili, serbuk oregano. bakar. dan siap!! ubah suai le ikut kesukaan. Salam Hari Ibu juga k.Sri!!

 
At Tue May 20, 11:57:00 AM, Blogger pB said...

apasai tak sms kak pB ...

hu hu hu

 
At Tue May 20, 09:44:00 PM, Blogger KakNi said...

Sedap nyer nengok makanan tu... lapar lah pulak...

Kesian nyer kat baby... kdg2 dlm kita dok jaga pun terkena jugak perkara2 macam tu...

 
At Wed May 21, 10:35:00 AM, Blogger umeboshi said...

k.pb,
sms masa bila? masa tgk bulan yg cantik tu ke? sorry.. tak sempat dah masa tu. dok berlari lari ke luar rumah sambil ngendong baby. t'tinggal hp kat dlm rumah. ehhe..

k.ahni,
ehhe.. sila sila jamu mata nengok makanan tuh! kekke..
itu le. betul kata k.ahni.. dlm dok jaga tu pun kekadang bleh jadi gak menda2 yg tak sepatutnye :(

 

Post a Comment

<< Home