Monday, March 31, 2008

Air-cond Off!

Ye! hari ni aku kepanasan. dok dlm opis yg ber-air-cond tapi air-cond terpaksa off. sebabnye, pagi tadi tgh buat keje, tiba2 opis black out. bila check , downstairs...semua ok. cuma opis kat upstairs ni aje bergelap. masa tu ms s takde kat opis. aku le yg tepon TNB. mula2, TNB tanya apa problem. "dah panggil building technician dtg check ke belum", tanya TNB kat line sana. aku kata le...aku tak tau contact nomo sesapa, kecuali TNB yg 15454 tu aje. PIC iaitu Ms S takde, tu yg aku terus call TNB. aku cakap le, DB box ok. pastu breaker pun ok. (sbb Mr TM yg pegi check semua electric box kat downstairs tu. )

TNB kata, confirm ke semua tu TNB punya problem? aku kata, mana aku tau. kalo tak check, kita tak tau mana problem. apa salah nye TNB hantar org utk dtg check. TNB kata, kita takut kalo hantar org..nanti takde masalah apa2 dgn kita. hangin la aku. aku lak kata, aik! apa salahnye dtg check. tolong je le tengok2 apa yg patut. nanti baru le tau apa yg problem dan sapa yg patut dtg betulkan keadaan. sekarang ni customer dah tepon mintak tolong, takpe le diorg dtg tengok dulu. aku dah membebel kat situ. ehehhee.. ye lah kan. kena pikir le, customer 1st!! sibuk macam mana pun, diorg ada tanggungjwb kpd setiap customer. problem kecik ke, besar ke... depa kena la handle. mana bleh main lepas tgn gitu je. pantang betul,kalo aku. ehehhe.. tu, dlm kol 11 setgh pagi tu. dekat kol 12 setgh tgh hari baru TNB dtg.

bila check, TNB punya box..semua ok. just box yg contractor pasang utk saluran power ke opis tu aje, keluar alarm error. so, TNB takde masalah apa le. ha, kan senang... dah tau sapa punya problem. then, 2 org 'pakwe' TNB tu baik hati nak p tolong check lagi apa yg dtgkan masalah tu. diorg naik upstairs, rerupa nye kat atas ni pun ada elektrik box jugak. kat dlm tu byk breaker. tapi, big breaker dah 'tertendang'!! bila tolak balik, elektrik pun OK. yatta! macam mana le aku, dan Mr TM pun tak perasan akan kewujudan breaker box yg kat atas ni?!! then, kitorg start on satu-satu benda. sbb nak tgk mana satu yg menyebabkan breaker down tu. komputer, fax, telefon, pure water, lampu, air-cond, cctv...etc. time nak on air-cond yg betul2 kat depan aku ni, semua off la pulak. 2,3 kali cuba on air-cond tu. mmg tak bleh. tak sampai seminit lepas on air-cond tu..sure semua off balik.

sms je kat ms.s. bagi tau..nak kena panggil wiring man. ms.s kata..dia akan call sbb dah on d'way balik opis. so..tunggu je le dia balik. bila sampai opis, ms.s decided utk call air-cond-man jek la dulu utk dtg check. emm...diorg bleh dtg only on wednesday. so...sepjg hari ni dgn esok.. kepanasan le aku. pening kepala weh sbb berpeluh peluh ni. tension jek. dok berkipas dgn kertas kat tgn ni aje. sabo byk2... cikpuan ume!

++
Sabtu, 29/3/2008.
anak2 hantar neseri. aku & ABANG p PWTC. ada NATPRO expo. belum pukul 10am ,kitorg dah kat sana. org tak ramai pun lagi. dok pusing dari 1 ke 1 booth. best jugak sesekali tgk expo yg macam tu. tambah knowledge. dulu, pernah sekali tgk natpro expo dgn Wah . kali ni, pegi dgn ABANG. tengok macam2 bhn2 hutan, herba dan bhn2 alam semula jadi ni boleh menghasilkan pelbagai produk kecantikan, ubat2, perhiasan dan macam2 produk. kami memborong pokok buah namnam, perfume, coklat, seaweed (rumpai laut, yg diimport from japan. ) sempat gak aku belajar resepi macam mana nak masak guna seaweed tu. dlm kol 12, keluar dari pwtc. kami p shopping kat tesco pulak. kol 2 setgh ptg...amik anak2 kat neseri dan balik rumah terus.

Ahad, 30/3/2008.
lepas subuh, sibuk2 aku kat dapur nak prepare buat kek coklat.

(kek choko ku yg hangit atas nye!!)



ikut resepi, patutnye kena kukus kek tu. tapi, aku malas beno nak kukus. bakar dlm oven je le. siap sms ujen, tanya berapa lama patut dibakar kek tu.heheh.. tenkiu ujen for your advise. dah hampir 50 minit pun, kek tu yg bahagian dlm masih tak masak2. cair gituk. aku dok tambah lagi masa bakar.. 10 minit. tgk lagi , tapi tak masak jugak lagi. tambah lagi 10 minit masa bakar. 2,3 kali gak le macam tu. last2.. aku tgk oven tu berasap semacam, pastu bau hangit. aduih mak!! mmg hitam legam bahagian atas kek tu. ekkeke... iman siap cakap,"tak lawa la kek ni,mama..". bila dah agak sejuk,aku potong bahagian yg hitam legam tu. hah..baru nampak ok kek nye. rasa nye pun ok jugak. kol 11am keluar rumah sbb ada kenduri kat umah ciknah(bibik kpd ABANG) kat klang. sebelum tu, singgah umah Turin sbb nak menziarah mak pak turin yg akan berangkat buat umrah pada hari rabu nanti. kat rumah ciknah tu, sebenarnye ada kenduri nyambut cucu baru. ciknah baru dpt cucu. baby girl. makanan kat situ...semua nye sedap2.
(Afiq Khair di pangkuan k.Min. Yasmien macam ibu2 je. baru 6 thn)



ada nasi minyak, ayam masak merah, kari kambing, kari ikan, sayur dalca, kek ada 3 jenis, buah tembikai..air pulak pelbagai perisa. cendol pun ada. alhamdulillah. siap bleh tapau lauk2 bawak balik rumah..tu. best! mak ABANG pulak.. bawak byk tapai pulut dan buah jambu air dari kg. mak bungkuskan jugak tapai dan jambu utk kami. hamboi. mewah dgn makanan. dlm kol 4pm...aku bertolak balik ke shah alam. mlm tadi, aku mkn jek la makanan yg dpt dari umah ciknah. ABANG lak..kekenyangan. minum nescafe panas jek.. anak2, lepas maghrib je masing2 dah terlena. ABANG balik dari surau terkejut nengok diorg dah tertidur lena. keletihan la tu! aku dgn ABANG, sambil baca newspaper, sambil tu layan ABPBH 2008 kat TV, sambil settle kan pakaian yg dibasuh kat dlm mesin dan sambil jugak lipat2 kain lepas abis baca newspaper.

Labels: , , ,

5 Comments:

At Tue Apr 01, 01:44:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Ume...kek tu legam pun legamlah ye...asalkan sedap dan boleh dimakan...hehehhe

Sedapnya orang tu dpt tapai pulut...kecur airliur dibuatnya..Kalau balik dari kampung memang sarat barat dengan pelbagai jenis buah tangan ye?

 
At Tue Apr 01, 03:26:00 PM, Blogger umeboshi said...

k.lady,
kek tu mmg legam tau, bahagian atas nye. cuba tgk gambo nye tuh. gerun menengok nye. tapi, bila dipotong bahagian hangus tu, ok gak rupa dia. rasa nye pun sedap. alhamdulillah.ehehe..

suka tapai pulut ke? ume tak suka. tapi, jamah gak la utk merasa. maklum le, mak mentua yg buat. dia buat sedap! adik beradik ABANG dan ABANG mmg penggemar tapai tu. balik kg mmg selalu sarat dgn macam2 dibawak balik ke s.alam. kalo p umah makcik/pakcik pun mesti dpt macam2 jugak. best!

 
At Wed Apr 02, 08:53:00 AM, Blogger aNIe said...

Umeboshi...hahahaha...orang kata macam bon*** kuali dah...

Tgk Yasmien tu...macam ye ye pangku baby...kak lady memang peminat tapai pulut...kalau pergi majlis ada tapai yang sedap...akak boleh makan banyak...pastu mula lah batuk...hehehe

 
At Wed Apr 02, 09:29:00 AM, Blogger Sinaran Xxx! said...

makan2 jugak tapi noora tak gemok2 pun..hehehe..besar macam tu gak..hihi

 
At Wed Apr 02, 10:32:00 AM, Blogger umeboshi said...

k.lady,
lawak lah! a ah, macam 'menda' tu hitam nye kek tu. ekekke.. yasmien macam ibu2 je kan? comel jek. ha, mkn benda sedap mmg selalu tak hingat! bahaya tu. hati2 k.lady. ehehe..

yan, cik sinaran xxx..
ish. badan kiter dah berisi sket tau. harap2, jgn le gemok. tapi, kiter mmg suka mkn2. ekekke.. eleh, yan pun kurus jek..kan?

 

Post a Comment

<< Home