Friday, March 07, 2008

Barang Orang Lagi!

semlm ptg..balik dari school...layan Iman buat homework. english. berlatih menulis huruf "f" dan "g". ada fox and fork for f , ada goat and grapes for g.

lepas siap homework..aku nak tolong dia simpan buku ke dalam beg sekolah. tapi beria Iman tak kasi aku sentuh beg dia. eh? apesal ni..kata aku dlm hati. aku dah agak, sure ada sesuatu dlm beg dia. aku pujuk dia..kasi aku tengok beg sekolah tu. dan, aku dpt tengok ada kad (kad mainan) gambo robot. geram le aku. tu sah sah bukan Iman punya. ni dah tentu dia amik kwn dia punya. aku tanya Iman, tu sapa punya. marah gak la aku time tu sbb dah byk kali kami ingatkan Iman, jgn amik brg org! ni, dia buat jugak lagi. aku tanya marah2...Iman terus monyok. tanak bersuara pun. "Iman dah lupa ke.. abah kata kalo amik lagi brg org, nanti mlm kena apa?" aku.

"tanak...Iman tanak tido kat luar...uwaaaa", nangis2 teresak-esak dah Iman. sedih gak aku.

"abih tu nape buat lagi? nape amik brg org lagi ni? nak mama bagi tau abah?"

"tanak.."Iman.

aku dah turun nada suara. tanya dia dgn lembut...tu kad sapa. baru le Iman nak jwb nama kwn dia, yg empunya kad tu. ish ish... aku terus naik atas. siap2 nak mandi dan solat maghrib. kebetulan Afiq Khair tgh lena.. pastu, Iman dok lari2 dari bwh naik ke atas sambil jerit2, "mama, mama.. mintak maaf! Iman tanak tido kat luar.." ulang kali Iman cakap camtu. sedih aku dengar. tapi geram...

bila Iman dah sampai kat depan aku, aku terus tunduk pandang Iman, pegang bahu dia, "ok, promise. lain kali..lepas2 ni jgn amik brg org tau!" Iman angguk dan angkat tgn dia..tanda promise sambil tersedu sedan. "nak mama bagi tau abah?" Iman geleng2. "lepas ni, kalo amik brg org lagi, mama mesti cakap kat abah, pastu Iman kena tido luar tau!!" "tanak, mama!!!!"

mlm tadi, bila ABANG balik dari keje.. Iman jadi good boy. sibuk menulis nulis, dan tak nakal. mungkin dia harap agar aku tak hebohkan pasal kesalahan dia tu kat ABANG. dan, aku pun tutup mulut aje. tak bagi tau pasal tu kat ABANG. anyway, nanti aku nak cerita kat ABANG, cuma mintak ABANG buat2 tak tau aje le. ye lah, cukup le kena marah dgn aku ptg semlm. nanti terganggu pulak emosi Iman tu. next time...bila dia dah besar, dah tau mana buruk, mana baik, kalo Iman buat salah ...time tu le better ABANG pun kena settle dgn Iman sendiri..

harap2...Iman takkan buat lagi kesalahan yg sama gitu. brg org...tetap brg org, Iman!

++++
selamat mengundi kepada semua. cikpuan ume sekeluarga akan balik ke kg mlm ni. kami mengundi kat kg. sekinchan dan sabak bernam.

Labels:

2 Comments:

At Wed Mar 12, 11:16:00 AM, Blogger rudy bluehikari said...

wah musti nora buat muka sambil mata jegil2...ekekekeke..hiro kalu buat mcm tuh... dia boleh balas balik; Papa, tak baik tau marah2... muahhaah bertuahnyer anak.

 
At Wed Mar 12, 01:34:00 PM, Blogger umeboshi said...

ludi,
wahahaha..biasa la tu. buat2 muka garang gituk. mama iman ni mmg garang.abah dia yasashi lor. tapi, kalo abah dia marah, mmg takut!

tu tanda nye, papa Hiro buat2 garang pun, langsung takde nampak garang. ekekke...

 

Post a Comment

<< Home