Saturday, February 02, 2008

BangLong

sejak seminggu ni, Iman selalu mintak dipanggil diri nye "BangLong". sebelum tu, Iman selalu cerita yg dia ada berkawan dgn BangLong kat school. (kat neseri). Iman kata, dia suka main dgn BangLong. Sikit2..BangLong.. Sikit2, BangLong!!

kemudian, ntah malam bila, aku tanya, BangLong tu siapa sebenarnye? nama sebenar dia? Iman kata, "Abang Long la, mama..!" ish ish..siapa dia tu? aku tanya lagi. akhir nye, baru Iman jwb, "Aris. Abang Long tu Aris.." owh, Aris...kwn Iman kat school...dan bersekolah sama2 kat Sekolah Nur Ummi. tapi, Aris tu umur 6 thn. Dan....Aris ada adik yg sekelas dgn Iman kat sek.Nur Ummi tu. baru mlm tadi aku tahu, nama adik nye Aris yg sama kelas dgn Iman tu ialah Amira. selama ni Iman dok kata...nama adik Aris ialah "Kakak..". dan, Aris pun ada lagi seorg adik yg dihantar ke school yg sama. so, ada 3 beradik le Aris tu. seorang dipanggil "BangLong", sorg lagi "Kakak" dan seorg lagi "Adik". owh!

mlm yg aku tanya2 pasal siapa BangLong tu jugak, Iman dok tanya aku. "kenapa dia jadi BangLong,mama? BangLong tu apa..?" aku jwb le... "sbb dia abang sulong. Aris kan anak mama dia yg nombor satu..abang nombor satu...sbb tu dia jadi Abang Long. macam mama pun, mama kan anak nenek dgn atuk yg nombor satu .so, mama ni Kak Long. pastu jadik Mak Long. Iman pun boleh jadi BangLong sbb Iman anak nombor satu!" "owh!" pendek jawapan Iman sambil mengangguk-agukkan kepala dia.

ingat, habis macam tu aje. tak lama tu, Iman dtg kat aku lagi.. "Iman nak jadi BangLong la mama. Iman ni BangLong, tau mama!" "ye ke..?"aku tanya. "A ah,mama. nanti kiter nak cakap kat abah la. kiter jadi BangLong", sambung Iman... kemudian, bila ABANG balik dari keje mlm tu, Iman sibuk2 heboh soh panggil dia BangLong. kalo aku atau ABANG dok panggil dia "Iman" atau "Abang Iman"...cepat2 je Iman perbetulkan, "BangLong la!"uhuh..! ye lah, ye lah... BangLong la... dan, bila kitorg panggil dia dgn nama BangLong, bukan main lagi dia. tersenyum senyum, tersengeh sengeh...happy nampak! ekekkeke... suka la tuh! Tapi, ABANG kata kat Iman, kalo nak jadi BangLong, kena ada adik banyak2...dlm hati aku...hah?nak adik banyak2? mampuih?!!!..ekekke... tapi, Iman cuma nak adik satu je kata nye. takmo manyak2.

semlm ptg, balik ke rumah dari amik anak2 kat neseri. "mama, kat school sekang ada 2 BangLong. ada BangLong nomo satu dan BangLong nomo dua. Iman ,BangLong nomo dua!" kata Iman... a ah la, apa2 la Iman. ehehhee...

Iman sekang, tak suka makan. sejak masuk sekolah ni...kurang makan nye. asyik susu aje. baru habis minum susu sebotol, jap lagi dia dtg tagih lagi sebotol! Aku dgn ABANG selalu kata, kalo tak makan nanti tak membesar..dan cikgu tak kasi dtg sekolah. pastu, kalo tak besar, nanti tak bleh beli selipar spiderman yg cantik tu.. (ptg jumaat bila ntah, kitorg p psr mlm, kebetulan mmg nak belikan selipar utk Iman sbb selipar yg ada dah haus tapak nye. masa tu, Iman berkenan dgn 1 selipar ni...yg penuh dgn gambar spiderman tapi takde size kecik yg sesuai utk Iman. so, kitorg kata, kalo nak yg itu..kena mkn byk2 biar cepat besar. dgn itu Iman baru boleh beli selipar cantik tu! terpaksa le Iman setuju utk amik selipar lain, size yg sesuai dgn dia, tapi gambo spiderman gak la..kecik jek gambo nye.). dgn pujuk2 camtu, mau gak la Iman mkn sikit2..

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home