Monday, January 21, 2008

Cerita Hujung Minggu

Sabtu, 19/01/2007
pagi ni sarapan pau inti kaya (instant-beli kat kg masa balik kg baru2 ni..), pastu grg popia & samosa (instant-kakak kasi masa dtg surprise b'day party ABANG baru2 ni), air teh-o rasa mango. dlm kol 8 setgh pagi, ABANG p opis. so, tinggal le aku, Iman dan Afiq Khair kat umah. kitorg lepak2 baca newspaper, tgk tv dan layan Iman serta Afiq Khair. tgh hari...aku nyempatkan diri masak sup daging + sayur2 , grg ayam dan masak nasi. tu je le yg sempat aku masak... sambil kemas2 umah, sapu umah, settle kan basuh baju yg dah ABANG mulakan sejak pagi2 lagi..

err...hari ni, kan 10 Muharram. aku ingat pasal tu tapi aku tak berpuasa pun. teruk, kan aku ni?!! ish ish.. aku dok teringat kat kg aku. selalu org2 kg aku mesti gotong royong kat masjid masak bubur asyura bila tiba 10 Muharram. bubur asyura kat kg aku, sedap! macam bubur nasi biasa tu jek. cuma byk le bhn2 yg diisi ke dlm bubur tu. ada ayam, daging, sayur2, kacang tanah, jagung etc. aku suka sgt. ish...rindu nye nak mkn bubur asyura!

dekat kol 2pm, ABANG balik umah. kitorg lunch sesama. then, kol 3pm keluar p Giant Shah Alam yg kat stadium tu. sbb nak byr duit keta kat RHB bank dan nak byr bil air+api+ indah water+ MPSJ(cukai pintu)+ TM. sampai sana pun dah nak kol 4pm. memula jumpa post ofice, kitorg pun byr le bil2 tu dulu. bila dah settle, p RHB bank....tengok2 depa dah tutup pintu sbb saturday& sunday ,open 10am-4pm. ish ish.. tak sempat le nak byr duit keta. geram lak aku rasa nye!!! lewat beberapa saat je kot! ehehe.. then, takpe le. kami pun masuk Giant. shopping susu dgn pampers anak2 tu dah tentu lah. pastu beli le brg2 keperluan lain. alhamdulillah Iman tak byk kerenah kali ni. maklum le, sekarang ni dia dah pandai mintak2 nak beli itu ini. kalo tak dibelikan, pandai merajuk. muncung semacam.tak best! hari tu, pernah sekali..Iman merajuk sampai menangis nangis lak tu kat Tesco sbb nak beli beg sekolah.

selalu nye, kalo nak keluar p shopping tu..kitorg akan buat janji dgn Iman dulu. "jgn beli apa2. takmo beli CD sbb kat umah dah byk CD...dan mainan pun dah byk..kita beli susu dan pampers aje tau.." masa tu, ok lah..ok lah katanya. tapi, bila dah kat tpt shopping tu, kekadang mau gak Iman mintak2 itu ini. lupa diri gak tuh :(

balik umah, solat Asar. ABANG p tanam pokok ubi kat belakang umah. harap2 menjadi le nanti dan ada hasilnye. ehhehe.. btg pokok ubi tu kami amik masa balik kg hari tu.

mlm...menu utk dinner...sama macam lunch. cam biasa...hari sabtu mlm mesti aku nak tengok cerekarama. memula semua org tgk cerita tu sesama. minggu ni tajuk YASIN BUAT BONDA (ker...Yasin buat ibu ntah....). then, tak lama tu...ABANG dah lelap. aku tgk tv sama2 Iman sambil layan Iman. dan tak lama tu, tinggal aku sorang2 layan cerita tv!! selalu macam tu. eheheheh....

Ahad, 20/01/2008
kol 5 setgh pagi aku terjaga. Afiq Khair sibuk2 nak mimik(breast feed..). pastu, panik jap aku sbb keadaan sekitar betul2 gelap dan rasa panas. rerupa nye black out. aku kejutkan ABANG. rerupanye umah2 keliling pun gelap gak. so...mmg taman tu black out la kan. aku dah tak leh tido sbb panas. lepas solat subuh, aku ajak ABANG p doraibu (drive). ABANG tanya, nak p mana? aku kata...p breakfast kat McD!!ehehhe... sekarang, kan McD dah ada 24jam punya service. dan breakfast seawal 4pagi (betul ke..?) sampai 11 pagi. tu, 1st time le kami mencuba menu breakfast kat McD.

ABANG kata ok. so...kami siap2 utk keluar. anak2 yg tgh tido tu, kami angkat je masuk dlm keta. kat luar masih gelap lagi. sampai kat McD, kitorg order lalu drivethru je le. Iman lak, tau2 lak dia kitorg kat tempat yg dia suka (McD). terus Iman bangun dan nak order Happy Meal. iman nak permainan dia jek.. bukannye nak mkn sgt pun! exited je Iman...dgn muka bgn tido lak tu. ehehhehe... sampai umah, kitorg pun menjamu selera. tapi, Iman cuma mau mkn Hash Brown nyer je...dgn air milo. emm...rasa2 nye, len kali takmo la dah breakfast dgn McD. aku rasa macam tak puas mkn. akakkakaka... (nampak sgt aku ni suka makan, kan...?!!!). takpe le, lepas la dah keinginan aku nak rasa Hash Brown McD tu. sedapp. tu je le yg menarik utk breakfast menu ni. yg lelain...biasa2 jek.

pagi ni, ABANG p main badminton dgn geng2 x-mrsm dia. so,tinggal le lagi pagi ni aku dgn anak2 kat umah. mmg lepak je le. layan anak2. hari ni Afiq Khair byk kerenah dia. kepanasan kot sbb still black out. nape ntah. apa masalahnye TNB ni. aku dok risau dgn brg2 yg kat dlm peti sejuk tu je. takut rosak. dekat kol 12 tgh hari gak la, baru elektrik ok. tu pun guna generator. tgh hari ni Iman tertidur awal lak. sambil minum susu, terlena.. Afiq pun terlena. maka nye...hampir kol 12 setgh gitu, aku pun jadi ngantuk. layan tido je le. hampir kol 2pm, ABANG sampai umah. aku baru nak bangun. siap2kan menu utk lunch. simple giler sbb nak cepat mkn! eheheehhe... masak nasi, grg telur dadar, grg ikan bilis bercili dan berbawang , serta sup sayur. settle.

lepas kol 3pm, ABANG keluar dgn Iman p Giant lagi utk byr duit keta. Tinggal aku dgn Afiq Khair kat umah...ptg2 semlm, ABANG p bawak keta kancil aku utk dicuci kat kedai, dan ABANG cuci sendiri keta wira dia kat umah lepas balik dari cuci kancil. ehhehe.. kesian ABANG. anyway, tenkiu ABANG. keta aku tu, mmg selalu comot dgn taik burung sbb aku dok parking keta kat bwh pokok, kat depan opis aku tu...huhuhu...

mlm ni lepas dinner...tgh lepak2, black out lagi! tapi kejap je. tak lama tu api ok semula. alhamdulillah.

++++
aduh..sekarang ni, rasa macam tak cukup tido. badan pun sakit2. ni, gara2 dok mimikkan Afiq Khair. Afiq Khair kuat mimik!! kuat minum susu! sabo je le. aku doa selalu moga air susu sentiasa byk dan cukup utk Afiq Khair. aku pun nak nyusukan Afiq Khair sampai dia berusia 2 thn...macam Iman dedulu. tapi, aku tak le setabah, serajin, sekuat Izan, Wah dan Ifah.... depa tu sampai berbulan bulan gak, masih lagi full breast feeding utk anak depa. aku, time keje...anak2 just dikasi susu formula. bila aku bersama dgn diorg..macam hari cuti dan mlm lepas balik keje je, aku breast feeding.
Jumaat ,18/01/2008...p bawak Afiq Khair cucuk utk 3 bulan punya. alhamdulillah cucuk kali ni, Afiq Khair tak kena demam. beratnye 6.1kg..kalo tgk graf, berat Afiq Khair ni menurun sket. owh, kena kasi Afiq Khair minum susu secukupnye la ni ek..

Labels: , , , , ,

3 Comments:

At Tue Jan 22, 07:25:00 AM, Blogger maklang said...

terimakaseh kerana singgah kat blog maklang...

sibuk nampaknya Ume ye...

samalah kita ni..dah kalau namanya ibu...mesti sibuk punya!

 
At Wed Jan 23, 08:26:00 PM, Anonymous Anonymous said...

hi noora.. lama tak jenguk blog hang ni.. biasa la semenjak 2 menjak ni sibuk kat sekolah, balik umah lagi la sibuk.. hehe.. hutang tag belum buat lagi, nanti2 la kalau ada masa ekk.. take care!

 
At Thu Jan 24, 11:23:00 AM, Blogger umeboshi said...

maklang,
sama sama kasih ;p
mmg sibuk selalu.dah jadi isteri, dah jadi ibu ni...macam2 komitmen nyer! sabar je lah kan?!

wawa,
wah, busy la tu ek? study ganbatte ne. ok, kalo free buat le tag tu. wawa pun take care ne!

 

Post a Comment

<< Home