Saturday, December 29, 2007

Kesihatan Yg T'ganggu

sabtu lepas, 22hb tu, lepas keje...aku rasa seram sejuk dan kepala pun pusing2 dan mata pun rasa panas2 gituk. mlm tu aku dah terbaring aje dgn berselimut penuh kat dpn tv. ABANG pun demam jugak. memasing lesu. kitorg sesama asyik minum air aje utk jaga suhu badan supaya tak demam teruk.

ahad, 23hb...lepas solat subuh...aku bantai tido aje. tak larat nak buat apa2. ABANG prepare roti bakar utk sarapan. aku tak jamah apa2 selain minum air aje. takde selera. lepas zuhor, pegi jugakla kenduri kawin Chot (kwn ABANG). kat sana jumpa kwn lama...mirza, classmate masa english course lepas SPM dulu. mirza lak kwn se-mrsm dgn ABANG. lama betul tak jumpa dia. ye lah, dia antara classmate yg peramah dan kelakar gituk. makin bulat. anak2 dia pun comel macam wife dia. ptg tu balik umah...aku dah melepek lagi. layan bantal aje le.

isnin, 24hb.. company aku mmg coti. ABANG amik coti. pagi ni aku masih belum sihat. hari ni, kami hantar Iman dgn Afiq Khair ke school sbb pagi ni aku & ABANG nak pegi bank. simpan duit Iman dan buka account utk Afiq Khair. sebelum tu, aku pegi klinik. amik ubat. lepas mkn ubat, rasa lega sket. baru le pegi bank.then, pegi shopping sket kat HERO. beli nasi ayam utk aku dan mihun sup utk ABANG. lunch. lepas tu kami berdua lepak2 aje kat umah. aku layan tido lagik... ptg lps asar...siap2 p school amik anak2 dan singgah taska nur ummi sbb nak settle kan payment utk persekolahan Iman thn depan. masa tu hujan lebat. tapi cikgu lijah tu terlupa nak bawak kunci. so, kami lepak aje le kat dpn pintu taska tu. at last, sbb cikgu lijah kata, ahad ni diorg akan buka utk hari pendaftaran..maka aku ajak aje le ABANG balik. dtg lagi ahad ni.(esok).

selasa, 25hb...coti krismas. kami takde plan apa2 pun. just lepak2 kat umah. aku pun masih tak sihat. rasa sejuk2 gitu. aku dok baring aje le kat dpn tv tu. pastu dari pagi asyik dok termuntah muntah. lemah badan rasa nye. tambahan pulak....jiran sebelah tu, yg sebelum ni aku pernah buat entry pasal kucing2 dia yg suka lepak dan berak2 kat kawasan belakang umah aku tu, saluran sinki dia bocor le kot. kemudian air nye melimpah sampai ke kawasan belakang umah aku pulak. jadik macam kolam. siap ada sampah2, nasi, buangan lauk pauk, kepala dan janggut sotong etc ...terdampar kat tanah belakang tu. betul2 kat belakang dapur aku dan kat situ jugak le tpt aku menyidai pakaian yg dah berbasuh. dah jadi macam tu, bau busuk pun timbul. (cacing2 pun ada!!!) satu rumah boleh terbau. aku yg demam ni pun makin tak sihat rasa nye. makin galak muntah2 bila angin bawak bau busuk tu. errrkkkk... tapi kan, lepas abis isi perut ni keluar, lepas baring2 utk redakan keletihan lepas muntah2 tu...kepala aku jadi ringan pulak. pening2 dah reda. aku rasa bertenaga sket. alhamdulillah. ABANG kata, mungkin semua toksin2 dlm badan dah kuar dgn muntah2 aku tu. tu yg rasa lega je badan. syukur. aku pun terus boleh masak2 utk lunch!!

woh, pasal jiran aku yg buangan dari sinki nye mengalir ke tanah kat belakang umah aku tu kan... pagi tu ABANG dok potong2 rumput dan bersih2kan kawasan belakang umah kitorg tu. dan masa tu kebetulan abang sebelah tu ada kat belakang. maka ABANG pun buka gate belakang dan bagi tau kat diorg pasal tu. abang sebelah tu pun terus pegi tengok sinki dia. adjust apa2 ntah...then, alhamdulillah ok dah. takde leaking dah. rerupa nye...selama ni, sang isteri kalo guna sinki tu...dia tanggalkan filter sinki tu. then, terbuka luas le lubang sinki dan semua sampah2 size kecik, size besar boleh masuk ke dlm lubang tu. macam mana la tak tersumbat sinki nye tu?!! pulak tu, bleh pulak segala sisa2 tu mengalir ke kawasan aku. kitorg lak yg leaking. terpaksa menanggung akibat nye. ish ish ish. tapi, secara rasional nye....sebelum cuci pinggan atau bekas makanan tu, selalu nye kalo aku, akan kutip semua sisa2 dan sampah2 kat dlm pinggang tu dan buang ke dlm plastik dulu sebelum cuci pinggang2 tu. idakle aku tuang segala nye kat sinki. even minyak2 dan sambal2 pun aku akan buang ke dlm plastik dulu. huh...

sekarang, selagi bau busuk kat tanah tu tak hilang, aku menyidai pakaian kat dlm rumah aje. mlm sebelum tido...aku on kipas dan esok pagi nye most of the clothes dah kering. takmau le aku jemur pakaian dgn kawasan yg ada bau busuk gitu. rasa tak sihat jek. lagi2 le ada pakaian baby ni. ABANG kata nak simen aje le tanah tpt kitorg letak penyidai pakaian tu. senang. tak tau le bila bleh menyimen. kena peruntukkan masa utk itu. ehehhe... tapi...bill letrik bulan ni sure tinggi dari bulan2 lepas sbb tetiap mlm (hari bekerja ni) kipas kat tingkat bawah tu aku on utk keringkan pakaian...huhuhuhu... hari coti je, waktu siang bleh jemur kat luar umah.

Labels:

3 Comments:

At Sat Dec 29, 06:44:00 PM, Blogger maklang said...

Ni dah baik ke belum? Jaga diri baik2...

 
At Mon Dec 31, 08:40:00 PM, Blogger Sri Diah said...

Salam tahun baru utk Ume sekeluarga semoga dilimpahi rezeki dan kesihatan yang berkekalan. Amin.

 
At Wed Jan 02, 10:23:00 AM, Blogger umeboshi said...

maklang,
alhamdulillah. terima kasih, sihat dah...

k.sri,
syukran. salam thn baru juga buat k.sri sekeluarga.moga k.sri&keluarga juga beroleh kebahagiaan, kesihatan dan kerahmatan-NYA sentiasa. amin!

 

Post a Comment

<< Home