Saturday, December 22, 2007

Umi Azlim

selama ni aku selalu dgr berita , baca kisah wanita rakyat kita yg ditangkap gara2 menyeludup dadah ke negara asing. tapi, aku takde lah ikuti sgt perkembangan kisah diorg tu. sekadar dgr kat berita tv dan baca kat akhbar gitu gitu aje. tapi, kisah terbaru...Umi Azlim (nama yg diberi oleh ayah nye, hasil gabungan nama mak ayah ; Mohamad Lazim dgn Umi Slaia) betul2 buatkan aku ingin ambil tahu sgt2 kisah Umi. dia yg dihukum mati gara2 tuduhan menyeludup dadah ke China. aku rasa, semua rakyat malaysia tahu pasal ni. kalo tak tahu, bleh surf kat internet, cari le utusan online ke...etc.

utusan online hari ni, menceritakan pasal pertemuan parents Umi dgn Umi kat pusat tahanan Shantou, China. aku terharu bila membaca yg Umi nampak ceria dan sihat2 aje kat sana. betapa sabarnye Umi. walaupun dia dikenakan hukuman MATI(tapi masih boleh buat rayuan), Umi tetap nampak tabah menjalani kehidupannye kat sana. jauh dari family, di negara asing dan sudah tentu bahasa pengantara pun lain dari bahasa kita. tapi, Umi dah boleh bercakap bahasa cina! aku selalu bayangkan, kalo aku yg m'hadapi hukuman MATI itu, macam mana lah agaknye ek. menunggu hari2 akhir gituk. boleh setabah Umi? boleh jalani hidup dgn ceria ke di sebalik tembok tahanan tu? emmm...

sama2 lah kita doakan moga Umi dan semua rakyat malaysia yg ditahan di luar negara sana, beroleh kemudahan, ketenangan, kebahagiaan dan moga ALLAH tunjukkan jln yg benar (jika benar2 mereka tak bersalah.)amin!

Labels: ,

2 Comments:

At Mon Dec 24, 12:21:00 PM, Blogger minnie said...

Betul la kak ume.. saya pun dah mula ikut cerita umi azlin tu.. kesian dia kan... pendapat saya la kan... mungkin ini semua terdorong dari upah kerja yang tinggi.. ye la.. belajar tinggi-tinggi belum tentu dapat kerja.. kalau dapat kerja pun... gajinya tak berbaloi dengan kelulusan... ntahlah.. tuhan aje yang tau kebenaran citer si Umi Azlim tu... Semoga tuhan tunjukkan jalan yang benar

 
At Wed Dec 26, 09:02:00 AM, Blogger umeboshi said...

minnie,
kan minnie kan.. k.ume pun mula amik tau kes umi azlim ni.sekarang ni, susah nak dpt keje.sure le kita terpengaruh dgn iklan kerja dgn tawaran gaji yg lumayan. itu le, moga ALLAH tunjukkan jln yg benar.

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home