Saturday, January 12, 2008

Surprise B'day Party!

Kalo p 'umah' kak pb (http://pulutbakar2.blogspot.com), ada kak pb citer pasal aku nak buat surprise b'day party utk ABANG. ehehe... ye lah, aku mati idea nak kasi apa utk ABANG sempena b'day dia thn ni. hadiah...tak beli2 pun lagi. macam selalu, aku belanja mkn japanese food kat hotel ke, kat restoran mana2 yg best jek. tak pun, sama2 amik coti dan p dating ke mana2. kali ni, terlintas idea nak buat party secara rahsia utk ABANG. jemputan nye cuma adik beradik ABANG je le.

so, aku sms dan email kat adik beradik, ipar2 ABANG utk mintak kerjasama diorg menjayakan majlis tu nanti. alhamdulillah semua kasi response positive! 9 jan 2008...ulang thn kelahiran ABANG. pagi tu aku call mak ABANG, utk tanya khabar dan ucapkan terima kasih sgt2 sbb mak melahirkan ABANG ke dunia ini. lagi, aku bg tau le yg kitorg nak buat sambutan b'day ABANG. mak dgr macam happy je. mak tak berapa sihat dan tak bleh nak dtg dari kg ke majlis tu nanti. so, just salam mak utk ABANG saje.

rabu, 9 jan...macam yg kak pb cerita...aku amik half day. sbb nak p ronda cari kek dan nak masak2. tanya kak pb, kat Ole Ole sec 18 shah alam nu, ada Secret Recipe ke tak. then kak pb kata ada. aku maleh nak p sec 9 sana...so, amik keputusan...p SR kat sec 18 je le. p jumpa kak pb sekali. dating sat kat SR. tup tup kak pb kuar citer pasal dia kena saman sbb tak byr parking kat area depan Giant sec 18 tu. alamak! aku terus teringat yg aku tak byr pun parking keta tu. gabrah! terus mintak diri nak chow sbb takut aku lak kena saman. ehhehe.. tak nyempat2. sorry ek kak pb. kejap jek dpt lepak sesama. kang len kali kita dating lagi ek. tenkiu sbb nyempatkan diri dtg jumpa Ume! love u...muahhhs!

alhamdulillah, selamat! tak kena saman. hehehe... sampai umah dlm kol 2pm, kuarkan tulang lembu dari peti ais, dan aku solat zuhor. lepas tu siap2 semua utk masak sup tulang lembu ala mamak. ikut resepi kak liza. p jenguk:- http://hanieliza.fotopages.com/?entry=864389

sambil masak2, aku dok kemas2 ala kadar le umah yg bersepah tu. kol 5pm, lepas solat asar, dan sup tulang pun dah ready...aku kuar p shopping kat kedai dan pasar mlm. kemudian p amik Iman dan Afiq Khair kat school. balik umah....sambung siapkan bahan2 sampingan menu mlm tu dan sambil layan anak2. aku dok risau ABANG balik lewat mlm sbb ABANG kata ada ceramah sempena Ma'al Hijrah ptg sampai mlm kat opis. tapi....tu le, sbb aku dah pesan ABANG jgn balik lewat sgt...tup tup, adik beradik lain yg nak sama2 nak buat surprise tu belum sampai, ABANG dah balik umah dulu around kol 8 setgh mlm. ahhaha... aiseh, takut surprise tak menjadi. ABANG pun, dia tengok suasana rumah lain macam. "ada org nak dtg ke? kemas je umah ni?" ehhehe.. aku jwb le, "mana ada. kita anak beranak je la. apa salahnye umah kemas sempena hari special camni. sekali sekala.heheh.." okeh, ABANG angguk2. pastu, aku tak kasi ABANG ke dapur sbb hari special gitu biar aku masak habis2 dan hidang kat depan terus. takyah le ABANG nak jenguk2 kat dapur, apa yg aku siapkan. kekonon le!

aduh...kesian ABANG...kelaparan. sampai nak dekat kol 10pm baru semua org berkumpul. kekeke... kes dera sungguh, biarkan ABANG kelaparan sempena b'day dia. anyway, ABANG pun macam terpinga pinga gak kot. pesal le reramai dtg ke rumah mlm tu. kakak sekeluarga dan k.akish sekeluarga yg tak pernah sampai umah baru kami tu pun, mlm tu bleh sampai. ABANG sangka depa semua dtg dari ziarah cik awi( makcik ABANG) yg dok kat sec 27 shah alam..dekat je dgn umah kami...org tu baru je balik dari HAJI. tau, semua nak sambut b'day ABANG.. Pastu, sibuk la Pana kata, dia akan tutup switch lampu, kasi gelap semua dan aku akan keluar bawak kek yg dah terpasang lilin tu ke depan. tapi, umah aku tu byk sgt lampu. switch nyer merata. kesian Pana dok lari sana sini utk off semua lampu. akakkaka.... aku ni tak sabar2 nak kuar. at last, ada lagi 1 lampu tak ter-off lagi, aku dah kuar bawak kek!! akakaka.. suasana masih terang gitu. semua org gelak. ish ish... aku apalagi, terus je lah ajak semua nyanyi lagu HAPPY B'DAY reramai. ahahhaa...SURPRISE tak?!!! ABANG kata, surprise lah. ahahhaha...

so, menu mlm tu, mihun mkn dgn sup tulang yg berisi kentang & carrot, ada bawang grg, daun sup+daun bawang dan sambal kicap, 1kg ayam grg AYAMAS (instant), kueteow grg (psr mlm mari), cendul merah (psr mlm jugak), samosa & otak2 grg (kakak supply), buah apple merah, air teh-o panas perisa mango. kek b'day dari SR lak..choco indulgence. mmg sedap kek tu. aku pun, tu le 1st time beli kek kat SR. hasil survey kat kwn2 Ojosama...beria sungguh Izan dgn Ujen kata kek tu le paling best dan berbaloi dgn rege nye. tu yg aku amik kek choco indulgence tu. cair di mulut. fuwafuwa!!! tapi, kek ni tak leh terbiar lama kat luar. kang lembik, mencair.

mlm tu meriah la kan, sbb kumpul reramai camtu. bebudak pun suka. abis semua mainan Iman dikeluarkan. jadi cam neseri pulak. bersepah sana sini dgn mainan! kita2 yg dewasa ni dok lepak dan bersembang sambil mkn2. syok la...kumpul macam tu. hampir kol 1 am baru le semua balik. dan mlm tu jugak aku & ABANG kemas umah dan segala. hampir kol 2 am kitorg masuk tido... zzzzzz....syukur le esoknye coti sempena Awal Muharram.

syok sgt bila ABANG kata 'arigatou' dgn penganjuran majlis tu. ehhhe.. doumo! gomen ne ABANG, hadiah takde lagi le. anyway, HAPPY BIRTHDAY to my beloved ABANG. saaaayang sangat sangat!

*k.ayu dgn zafri tak dpt join the party sbb balik kg..
**abag jali pun takde mlm tu sbb fly ke Dubai -keje punya hal. so, k.akish & anak2 dijemput dek imah ngan peah utk dtg ke umah aku tu...

Labels: , , ,

9 Comments:

At Mon Jan 14, 09:34:00 PM, Blogger KakNi said...

Hepi Besday to Hubby Umeboshi!

Hubby kita pun sikit hari lagi nak besday jugak... apa la nak beli kan ek? Hubby kita tak suka cake... :-(

 
At Tue Jan 15, 12:19:00 PM, Blogger umeboshi said...

k.ahni,
tenkiu!! woh, hubby k.ahni pun dlm bln 1 ni gak ek b'day nyer..? kalo tak suka kek, apa kata buat pulut kuning dihias cantik dan ada inti serunding/rendang. best gak tu. pasal hadiah..ume pun mati akal nak kasi apa. hehehhe..henpon?!

 
At Tue Jan 15, 03:59:00 PM, Blogger Qaseh Bidadari said...

hepi belated besday...

romantik gak ume ni ye!

 
At Tue Jan 15, 11:23:00 PM, Anonymous Anonymous said...

heppi besday 2 cik abang :) lama abanglong tak singgah blog ni :)

 
At Wed Jan 16, 08:45:00 AM, Blogger pB said...

Alhamdulillah ....

berjaya akhirnya jamuan 'terkejut' tu ...

 
At Wed Jan 16, 09:42:00 AM, Blogger umeboshi said...

abanglong,
terima kasih. abanglong busy ke.. len kali singgah lagi :)

kak pb,
alhamdulillah..menjadi le.. ehehe.

 
At Wed Jan 16, 09:43:00 AM, Blogger umeboshi said...

mama ranggie,
thank you. romantik ke? ekekke.. biasa2 jek..

 
At Wed Jan 16, 03:30:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Cik ume...

sedapkan choco indulgence..
nanti aku nak survey recipe dia...kalau aku ngendeng kat SR tu mau ke dia bagi...kekek dah le nama pun secret recipe...muhahahah

happy brithday to cik abang takde nama tu....:)))

 
At Wed Jan 16, 03:45:00 PM, Blogger umeboshi said...

ujen,
mmg sedap le kek tu. tenkiu kat ujen dgn izan atas osusume korang tu ek. mmg digemari! cuba2 la ngendeng dgn SR..mintak resepi. tapi rerasa nye, kalo pun bos kat situ tu u'r friend pun, tak mungkin senang2 dpt resepi nye. ;p

tenkiu..semakin bertambah umur dah cik ABANG ku itu.

 

Post a Comment

<< Home