Thursday, July 20, 2006

Iman sekarang..

Hai...lagi2 Iman ek. heheh..
Baru2 ni...aku dok ajar Iman mengenal nama sendiri, nama mama dan nama abah dia.
aku: ni siapa nama? (sambil tgn cuit2 Iman)
Iman: Man..
aku: siapa nama mama?
Iman: mama...
aku: mama siapa nama? (adjust ayat...)
Iman: O-la
aku: siapa nama abah?
Iman: a-bah..
aku: abah siapa nama? (kena adjust lagi ayat)
Iman: A-fi-zhan.. (kdg2 ji-jan)
Iman..Iman..kalo ayat lain sikit(walau makna sama)..dah tak bleh paham.hehehe..

hari tu, lepas amik Iman dari school, kitorg p mkn mee bandung kat restoran Awang Pochana. On the way balik umah tu..Iman dok ulang2 nyebut sambil angguk2 kepala"abah baik...mama baik..abah baik..mama baik..hahaha.. mana dia belajo ntah. agaknye kat school la kan? Tapi,aku rasa..dia main sebut jek tu. tak paham lagi makna nye kot. anyway,ok la tu kan. ..

2,3 hari ni..aku pasan ada new word yg Iman sebut. "rasyasye". Dari awal...mmg aku sangka 'raksasa' la. Tapi..utk kepastian, saja je tanya dia..."mana rasyasye nye Iman?" pastu, sibukla dia cari gambo raksasa yg ada kat dlm buku2, dlm katalog Toys'R'Us.. sibuk dia buat gaya macam ultraman tgh dok lawan2 dgn raksasa, sambil tgn memegang patung ultraman nye. Agaknye kat school dia dok main lawan2 ala raksasa vs ultraman la kot.

Lagi..kalo dlm majalah ke..dlm katalog Cosway ke..atau memana buku lah, asal saja dia ternampak gambo mainan, ralit la dia dok menenung je gambo2 tu. Especially katalog Toys'R'Us. ke sana ke sini dibawanye majalah2 tu. tak bleh kalo org dok selak2 muka surat lain. hehhee..

Iman..sekang ni suka beno mkn aiskrim, coklat, carrot, sup/miso shiru, cekodok (especially yg bahagian kuping nye tuh..kan rangup macam keropok gituk), mee (adik badik mee..tak kisah la laksa ke, mihun ke, spagety ke..). Nak suruh mkn nasi...mmg susah, ikut mood dia le. balik dari school pun dah pandai dia mintak2. lepas on je TV..ke dapur la dia. Tunjuk2 kat peti sejuk ke, kat balang jajan dia ke. "jajan nak" (nak jajan). "kokolat nak" (nak cokelat). "ai-shem nak" (nak aiskrim). kekadang kat umah dah takde stok jajan /coklat/aiskrim/sweet. "oti nak" (nak roti). pandai lak dia mintak roti!! tapi, tu last choice la.ahahahhaha. kalo aku rajin, aku gorengkan la dia keropok ikan. yg ni,dia mesti nak cicah dgn sos cili. haai...cam org tua. kekadang, siap dia colet2 sos tu dgn jari pastu dihisap2 nye. amboi...macam la sedap sgt ek. kalo dpt mkn yg sedap tu, pandai lak dia angkat thumb nye tuh.kiri kanan. "emm..good..oichi..edap.." (mm...good, oishii, sedap). hamboi, kira puas hati la tu. semua disebutnye..

sejak Iman dah pandai bercakap ni..tiap kali balik dari keje, tak sabo nak dengo celoteh Iman. Memacam diborakkan nye. Aku dgn ABANG slalu tanya dia... "Iman kat school main dgn sapa". "Ichat..Ichel..A an..Pipi..bla bla..." (Irshad, Michele, Pa an, Fifi...nama kwn2 dia kat school). "Iman main apa kat school.." "ain totomen,o-pen, car.." (main ultramen,aeroplane,car).

Kalo aku dok usik2 dia, dia merajuk dan p ngadu kat ABANG. "abah, abah..mama uat". (mama buat..). Aku suka usik Iman. Kekadang jegilkan bijik mata la kat dia. Kekadang aku cakap, "tanak kawan Iman la...p main jauh2..". Hehhe...kang dia dtg dekat aku, hug and kiss aku. "mama, mama.." konon nak pujuk aku la. Kalo aku buat donno je..terus la dia tersedu sedan kesedihan. Kekkekke..kelako la.

korekara mo, motto motto takusann kotoba wo oboete ne,Iman. (dari sekarang pun, hafal lah byk lagi words ek..Iman).

Labels:

2 Comments:

At Wed Jul 26, 11:32:00 AM, Blogger Love Sweet Recipes said...

cikume, nihongo, eigo, marego sume iman belajar ke?

 
At Wed Jul 26, 12:33:00 PM, Blogger umeboshi said...

cikRyu..taklah semua kotoba kami dok ajo iman dlm semua bahasa tu. ikut suka jek!ahahhaa.. tapi,iman nyer kotoba dah jadik mix memacam bahasa. cian lak kan. takut dia kompius.

 

Post a Comment

<< Home