Wednesday, May 31, 2006

Yogyakarta earthquake

Sabtu hari tu..27/mei...aku dgn ABANG dok sibuk2 dgn KL motor show. Tapi, sebelum tu..
awal2 pagi lps subuh, kat Indonesia...di pulau jawa kat pekan Yogyakarta nama nye telah berlaku gempa bumi ek. Gempa bumi 6.3 pada skala ritcher. Dalam sekelip mata, byk bangunan musnah, banyak jiwa yg terkorban. Aduh! betapa besar nya kuasa Mu,ya ALLAH.

Pagi tu, ada jugak aku tengok berita pasal gempa tu kat berita tv3. masa tu, baru 400 mayat yg ditemui..hari ni punya paper..dah ribu2an jumlahnye.

Bila ada kesusahan..mala petaka macamtu..aku slalu terbayangkan macam mana la mangsa2 tu mengadapi segala2 nye tu ek? mangsa yg tinggal dan masih hidup, mesti lagi macam2 masalah yg timbul. pasal air bersih..makanan..tpt tinggal..semua lah!

semlm punya newspaper..cerita pasal seorg ibu yg kematian anaknye.dia jumpa anaknye dlm timbunan batu2 rumah yg runtuh, dan si anak masih bernyawa. tapi cedera parah. dibawa ke hospital pun, tak sempat nak dirawat sbb terlalu ramai mangsa yg sdg nunggu giliran utk dirawat. dia cuma mampu mendengar rengekan si anak sambil memanggil manggil ibu,ayah..ibu,ayah sahaja...sebelum anaknye senyap dan disahkan telah 'pergi' oleh sang doctor yg berada selang 3,4 katil sahaja dari katil anaknye..

hari ini punya paper..seorg ibu menangis pilu sbb anak bongsu nye yg berumur 3thn meninggal dlm kejadian gempa tu. mayat anaknye dijumpai disebalik runtuhan dinding rumah mereka.

aku sedih sgt. anak2 kecil begitu, hampir baya macam Iman. ..Aku,kalo tengok anak2 kecik yg hidup melarat la..sdg sakit la...dlm kesusahan la..mmg tak tahan. kadang2 rasa nak mengalir aje air mata ni.aku rasa macam tengok Iman aje. Kalo la itu Iman...macam mana ek? Na'uzubillah.

Aku harap, Iman sentiasa sihat sejahtera. Aku doa, moga Iman sentiasa ceria dan selamat dlm peliharaan rahmat Illahi. Aku,demi tuntutan kerja, berpisah seketika dgn Iman dari pagi sampai senja ni pun...kekdg boleh jadik rindu tiba2 pada Iman masa waktu kerja. Apa lagi la dgn ibu2 yg kematian anak2nye dek gempa di bumi Yogyakarta tu. Berpisah habis. Tak mungkin boleh jumpa semula dgn si anak di dunia ini. Menanggung rindu sampai akhir hayat la kan.. sedihnye. Kesiannye. Semoga diberi kekuatan..diteguhkan iman kpd mereka itu.

Sesungguhnya,kita tidak tahu apa yg akan berlaku pada hari esok! Tapi, apa saja kemungkinan yg akan mendtg, mohon agar kita diberi kekuatan,ketabahan dan keteguhan iman utk m'hadapi segala nya. Al-fatihah utk semua muslimin dan muslimat yg telah kembali kpd-Nya!

Labels:

1 Comments:

At Thu Jun 01, 04:24:00 PM, Blogger ryu_hana said...

Takziah buat Indonesia amnya, Yogyakarta khasnya.

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home