Monday, May 22, 2006

Chilled Cheese Cake

Aku, selain kek coklat, cheese cake pun mmg kegemaran ku jugak. Disebabkan aku teringin nak mkn, maka Sabtu hari tu aku pun amik kesempatan bershopping di Giant tu,beli sekali la bhn2 yg perlu utk cheese cake tu nanti. Sebenarnya tujuan asal p shopping masa tu,cuma nak beli Drypers & susu Dutch Lady 123 Iman jek...Menyelam sambil minum air la gituk!
Aku buat cheese cake tu mlm nye la.Maleh nak buat siang,sbb kang kek tu tak sempat nak keras dlm peti sejuk, aku dok berkali2 intai..tak sabo nama nye tu.Kalo buat mlm, bagus. Sbb lepas simpan sejukkan dlm peti sejuk,aku tinggalkan tido.Kang bgn esok pagi nye, kek dah ready utk dimkn gituk.

ni resepi nye ek. Sumber:Kak Hanieliza...(aku slalu amik resepi akak ni utk rujukan buat kek dan kuih muih aku. Aku kenal pun lalu salah 1 forum internet nih.) Resepi ni pun aku dah ubah sket dari resepi asalnye.

CHILLED CHEESE CAKE
Bhn2 base
150g biskut mini chipsmore (yg double coklat tu, best!).Blend hancur.
2 s/b butter (suhu bilik)

Bhn2 krim nye
250g cheese cream Philadelphia
300ml yogurt perisa buah (aku guna yogust Nestle rasa mix berry)
100g gula castor (aku blend kan aje gula kasar biasa tu)
100g ais krim vanilla
*yogurt,ais krim dan cheese kena ready dlm suhu bilik.

Larutan Agar2 cair (panaskan)
130ml air
1 s/b agar2 serbuk
*aku boh semua sepeket agar2 serbuk tu (10g)+ 150ml air panas. Dikacau2 agar tak berketul2.

Cara2
1.Alaskan loyang dgn kertas kek/A4 paper. Aku guna bekas aluminium yg pakai buang tu.So, takyah alas pun..
2.Gaulkan biskut chipsmore dgn butter dan tekan padat ke dlm loyang.
3.Pukul cheese cream dgn gula hingga kembang.
4.Masukkan yogurt dan ais krim.Kacau rata guna whisker.
5.Masukkan agar2 cair dan kacau sebati.
6.Masukkan ke dlm loyang yg dah ada base biskut chipsmore tadi.
7.Sejukkan ke dlm peti sejuk.
8.Bila dah beku, bleh la hiaskan permukaan atas kek tu.Aku cuma campurkan jem strawberry+air panas sket, kemudian sapukan kat permukaan kek tu.Ok gak!

Yummy yummy!!

*Sesama la doakan utk kesejahteraan dan kesihatan Erina, baby nye Hada.Dengarnye dah kali ke-3 kena sawan and now admitted kat spital. Hada, byk2 sabar ne.

2 Comments:

At Tue May 23, 09:57:00 PM, Anonymous Anonymous said...

hahaaa.. baru leh komen.sbb selalu baca time balong g kije.. so tak paham tulis apa kt tmpt komen nie ekekekek... mlm nie baru ingt nk tanya dia :D

 
At Thu May 25, 04:12:00 PM, Blogger umeboshi said...

wop! Tini...ha ni dah tau cara nak tulih komen ni,sila2 la rajin kasik komen ek.heheheh..tq tq ne..

 

Post a Comment

<< Home