Tuesday, May 02, 2006

3 Renkyuu

Due to Labour Day..so,1 May (Isnin) dah memang cuti lah. Bestnye...cuti 3 hari. Sabtu, Ahad, Isnin. Aku sekeluarga, tak ke mana2 pun. Stay Shah Alam. Mak, Abah mentua ngan adik bongsu dtg umah kami Jumaat mlm tu.Lepak2, since my-sister-in-law yg bongsu tu ada program motivasi kat KL.

Aku suka kalo org tido umah. Tapi, tu lah...umah aku slalu bersepah. Ngan aku nye yg tak tau nak masak apa .Kang tak selesa lak depa. Hehhehe..Jumaat mlm tu,depa dah mkn kat umah Kakak (Kak Long).So...save le aku mlm tu.

Sabtu,29/04/2006.
Nak dekat kol 6 am gitu, aku bangun dah. Prepare breakfast. Maklumla, depa nak bertolak awal2 pagi hari ni utk pendaftaran program kat KL tu.
Breakfast..aku buat nasi lemak. Ngan sambal udang, ulam timun,telur rebus, rendang ayam (mak bawak dari kg). Pastu kukuskan pau segera(ni pun mak bawak dari kg). Minum, nescafe-O. Kol 7am depa dah kuar umah. Then, nak dekat kol 10am, ABANG, abah ngan mak balik umah. Kami lepak2 sambil baca paper. Lunch...aku masak lauk biasa2 je.Maklum la, sambal udang ngan rendang ayam ada lagi.Aku just goreng tempe, tumiskan sayur carrot+kobis, buat sambal belacan. Lepas Asar lak, buat air teh-O dan cekodok pisang (pisang mak bawak dari kg).
Utk dinner, masih lagi mkn sambal udang ngan rendang ayam tu. Then, aku masak jangan bening(kuah rebus) sayur carrot+potato+kobis & ikan pekasam masin goreng tepung+bawang.
Lepas dinner gitu, aku,ABANG, Iman,mak ngan Cik-Da( Iman panggil adik bongsu tu Cik-Da) p shopping ke Giant sec 13. Kitorang ni,dok berkejar nak beli susu utk Iman... Hai, melepas la aku nak tengok rancangan kegemaran aku tu. Aku jarang miss tengok cerekarama. Tapi, mlm ni, senang2 je aku mau p shopping. Balik dari shopping, sempat tengok cerekarama tu, 10 minit je sebelum abis! ok la tu kan kan..hehehe..
Iman, masa balik dari Giant tu dah terlena dlm kereta. Penat kot.

Ahad, 30/04/2006
Pagi ni, aku goreng nasi je, ngan kukus pau lagik.Pastu, ada roti potong Gardenia, jem strawbery, peanut butter, telur dadar.Air nye, teh-O. Lepas breakfast, ABANG ngan abah p anto Cik-Da ke KL. Aku ngan mak kat umah. Sambil baca majalah, settle kan cuci kain baju, borak2, layan Iman ngan Zafri main. Zafri(7 thn)-anak Kak Ayu (kakak kpd ABANG yg 2nd), sejak tgh hari semlm dok umah aku. Ibu dia keje. Then, semlm on-d-way diorg balik dari KL, p amik Zafri kat umah nye. Syokla Iman...ada kwn nak main.Tapi, Zafri tak pandai sgt main ngan bebudak kecik ni. Dia suka main game!Pastu,kalo main game ngan org, dia mesti nak menang. Kelako. Dia main game F1 ke, soccer ke..tapi dia mesti nak score lebih. Org lain tak bleh menang!Terjerit2 la dia kalo org menang. ABANG suka beno nyakat dia. Hai...riuh rendah umah tu.
Lunch..save le aku. Kami p mkn kat umah Cik-Awi..mak sedara ABANG, adik kpd mak. Amboi, sedapnye...ada ikan kukus, sambal belacan, cicah air asam, sup sayur, masak paprik, ikan terubuk masin goreng,air laici. Ptg ni, dlm kol 4 gitu ABANG bawak abah ngan mak p tempat Cik-Da bermotivasi tu, sbb ada sesi utk parents lak ptg ni, ngan acara penutup. So, kat umah tinggal aku,Iman,Zafri ngan kak Ayu. Tapi, tak lama lepas depa semua p, Kak Ayu ngan Zafri pun balik umah depa.
Dalam kol 8pm gitu, depa balik dari KL. Terus ABANG soh abah, mak,Cik-Da dok kat ruang tamu tu. Sesi apa ek...emmm, ye lah lepas p motivasi ni,nak kena la 'bedah siasat' sket Cik-Da tu. Apa yg dia dpt dari program tu.Apa pendpt dia. Kore-kara dia nak buat apa. Bla...bla..bla.. Lepas abis tu, kami siap2 nak kuar. Kak Ayu belanja dinner kat Pizza-hut. Yahho! Save lagi aku. Ye lah...aku pening pk nak masak apa.kkekekkeke...kering idea ma!
Iman, nampak pizza-hut pun dia sebut 'nonal' (mc donald). nampak kfc pun 'nonal' gak. kalo mc donald...dah sah la 'nonal'!! Mana dia belajo ntah mengenal 'nonal' ni...Aku ngan ABANG tak ajo ek...

Isnin, 1/05/2006.
Selamat Hari Pekerja!!
Breakfast, aku buat cekodok bawang+carrot+potato+daun sup+bilis. Cik-Da lak goreng nugget potato ngan spicy ayam goreng (Ayamas nyer..). Dlm kol 9am, kami semua kuar umah. Nak p lawat nenek ABANG kat umah Cik-Nah kat Klang.
Nenek...dah uzur. Sejak aku kawin ngan ABANG,Jarang aku nampak dia bercakap. Nak dengo suara dia pun payah. Tapi, aku kalo jumpa dia, slalu gak cakap2 ngan dia. Walaupun aku tau, dia takkan jwb sapaan aku, borak2 aku tu. Yg aku ingat, masa baru2 kawin,sampai saat mengandungkan Iman, nenek masih mau bercakap. Sejak akhir2 ni je..dia jadik pendiam. Agaknye nenek masih kenal ke anak2 cucu cicit nye ni? Paham ke dia ngan apa yg kami cakapkan ni? Aku rasa, dia kenal dan paham ngan kami. Cuma dia malas nak bercakap. Buka mulut pun cuma utk mkn dan minum.Tu pun disuapkan dek bibik Indon tuh. Aku dpt rasakan juga yg nenek sayang sgt kat anak2 mak (adik beradik ABANG la.) Mak cerita...dulu masa nenek tgh sihat dan arwah atok masih ada, ABANG ngan Imah (adik yg betul2 bawah ABANG) paling rajin tido temankan diorg. Sbb tu nenek nampak sayang sgt kat ABANG ngan Imah. Masa ABANG kat Jepun, mak kata time raya , nenek siap
nangis2 dok teringat kat ABANG. Melalui cerita2 mak, aku dpt rasakan yg nenek mmg sayang sgt kat ABANG.Ntah sejak bila nenek jadik cam sekang ni. Kekadg cam org nyanyuk.
Aku ingat jugak,masa aku ngandungkan Iman, masa aku p jumpa nenek kat umah Cik-Awi (nenek sejak dah uzur ni, slalu gilir dijaga oleh makcik pakcik ABANG), nenek pun macam paham yg aku tgh pregnant. Dia tanya aku dah berapa bulan..Dia pegang perut aku. Walhal masa tu,perut ku belum nampak besar pun. Org lain yg normal pun kalo aku tak bg tau yg aku pregnant, kompen depa pun taktau. Maksudnye, nenek tetap waras,sihat..
Lagi, masa nenek sakit. Macam semput, lemah2 badan dan tak bleh bangun dulu..Masa tu Iman dah lahir. Kami p ziarah nenek kat spital Sabak Bernam. Adik beradik mak dan cucu2 nenek ramai berkumpul kat wad spital masa tu. Memasing salam nenek,tapi nenek cuma pandang je muka depa. Macam tak kenal. Tapi,bila time ABANG,aku dan Iman p salam nenek, nenek bukan sekadar pandang. Dia siap genggam kuat tgn kami dan senyum kat kami. Lama juga dia genggam tgn aku.Mak kata..kalo nenek senyum tu,tanda nye dia ingat dan kenal kat kami. Wah...seronoknye.
Dan, hari ni, masa ziarah nenek kat umah Cik-Nah ni, nenek pun senyum kat aku,kat ABANG. Tanda nye nenek ingat kat kami. nenek kpd ABANG, nenek juga la kpd aku...dan dia pangkat nenek boyot (moyang) kpd Iman. Nanti kalo Iman ada anak, dia pangkat Jhublek(apa ek, atas kpd moyang..)kpd anak2 Iman..
Aku bangga jadik isteri kpd ABANG, cucu nenek yg aku kira, cucu kesayangan dia.. Aku teringin nak dengar cerita nenek. Tapi, ada ke peluang itu? Nenek semakin tua..semakin uzur.Kulit kaki pun dah kering dan menggelupas. Badan tinggal sekeping, tulang semata, tak rasa ada daging. Aku suka urut2 kaki,tgn nenek. Aku nak nenek tau, yg aku sayangkan dia...(aisey, rasa syahdu. Ntah kenapa aku bleh meleleh lak air mata ni ..) Moga nenek sentiasa bahagia dan sihat sejahtera...
Balik dari umah Cik-Nah,kami p umah Kakak. Lepas lunch , lepas zuhor, aku sekeluarga balik ke rumah kami.On d'way tu,singgah jap ke ATM...korek2 duit,pastu p AmBank...bayo utang2. Iman dah lena dlm keta. Sampai umah...terbongkang le memasing. Mlm pun mkn simple jek.

So...habih le cerita coti aku yg 3 hari tu!!

3 renkyuu = Cuti 3 hari berturut2. (kalo 4 renkyuu = cuti 4 hari berturut2).

Labels:

2 Comments:

At Thu May 04, 10:53:00 AM, Blogger Love Sweet Recipes said...

wahhh...
penuhnye schedule ciknoora..

 
At Thu May 04, 02:02:00 PM, Blogger umeboshi said...

ye ke?hehehhehe...sbb, masa2 bersama family ni,taisetsu na jikan dakara ne, chanto kinen ni shite okitai. tu yg dok pulun ngarang letak kat sini.hehe.

 

Post a Comment

<< Home