Monday, March 07, 2011

Wadai Kipeng

Org banjar kata...makanan ni nama nye Wadai Kipeng. Org jawa lak kata, Bubur Chandel. senang je buatnye. tapi aku belum pernah buat sendiri. selalu nye kalo org banjar, utk majlis2 kesyukuran, kenduri doa selamat, wadai kipeng ni mesti ada. kena buat la...beramai ramai gituk buatnye supaya cepat siap, sebelum tepung kering dan mengeras.

macam family aku, mak aku org jawa...abah ku org banjar. tapi kami dok kat kg yg majoriti nye org banjar...(kg abah ku)..so, byk perkara kami follow cara2 org banjar. tu yg aku sedar le. masa aku dan adik2 nak kawin...2,3 hari sebelum majlis kenduri kawin, mak dan sedara mara atau kwn2 mak akan gotong royong buat wadai kipeng. masa kecik2 dulu, aku tak la berapa suka wadai kipeng ni. asal aku nak masuk asrama ke, nak masuk U ke, nak p nihon sambung belajar pun, mmg wadai kipeng jadi makanan wajib. kena buat! nenek la yg paling sibuk. mak turutkan aje. tanda kesyukuran gituk.

masa 2 hari sebelum kenduri kawin adikku; Misa...kami pun buat wadai kipeng. tapi aku tak berapa puas lak mkn masa tu. mungkin sbb penat ke sana ke sini dgn pelbagai keje kenduri dan urusan anak2...tu yg tak berapa dpt menikmati wadai kipeng tu. baru2 ni aku jadi ingin yg amat nak mkn wadai kipeng. macam mengidam tu. siap terbayang bayang akan rupa bentuk dan rasa enak wadai kipeng tu. maka nye, weekend baru2 ni...balik kg, sempat la kami adik beradik yg balik kg sama2 masa tu (Baya dan Ida) menggentel tepung buat wadai kipeng. best! lega dpt hilangkan mengidam aku ni. ahahhaha...tapi aku bukanle Ibu Mengandung ye. cuma teringin gituk. yg syoknye jugak, sambil menggentel tepung, kami bergossip gossip memacam cerita. yg menguli tepung...dah tentu mak ku yg tercinta. ehehhe..terima kasih mak!!!

tepung yg dah dibentuk bulat2. siap sedia nak dimasukkan dlm periuk utk direbus.



bahan2 nye cuma Tepung Pulut, Air sikit, garam sikit. uli dan uli. pastu gentel bulat2 dan titikkan sikit dgn jari. comel je!

utk kuah, guna air, daun pandan, santan, gula merah...gula/garam sesedap rasa. mmg mabeles!

boleh gak tengok resepi dari blog k.maisya ni. eheheh... gambar wadai kipeng yg dah siap sedia utk dimkn, takde la. tak sempat nak snap. rasa nye lemak2 manis. Afiq Khair dan Asha Zahra pun suka. utk Asha Zahra, aku tak berani kasi mkn tepungnye tu. takut tercekik. kalo size kecik halus mulus...boleh la suapkan ke mulutnye. Iman tak mo langsung. rasa sikit pun tanak!

kalo mak mertua ku pulak...(org jawa), selalu nye buat bubur chandel guna tepung gandum. sbb abah mertua ku suka guna tepung gandum. yg lecehnye kalo tepung gandum, nanti melekat lekat. nak kena guna byk tepung. sambil menguli, menggentel tepung, kena sentiasa sapu kat tgn tu dgn tepung supaya tak melekat. bila nak masak dlm periuk pun, mmg kena masuk sikit2 utk elakkan dari tepung2 melekat antara satu sama lain. leceh kata mak mertua ku..

anyway, mana2 pun cara, apa2 pun bahan....wadai kipeng ke, bubur chandel ke...mmg istimewa di hati ku. makanan yg membawa byk kenangan dlm hidupku dan family ku. makanan tradisional dan mesti diwarisi cara nye. sekian!

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home