Friday, May 21, 2010

Kaya

Di suatu ptg, sambil menonton cerita Adamaya...



Iman: mama, bila kita nak jadi kaya?



Mama: kenapa? nak kaya macam mana? boleh beli makanan utk kita semua, cukup lah.



Iman: bukan itu saja. Bila kita boleh pindah rumah?



Mama: Buat apa? rumah yg kita duduk ni, dah mmg rumah kita la. buat apa pindah?



Iman: Iman nak kita jadi kaya dan pindah ke rumah besar macam rumah adam ngan maya.



Mama: owh...mana boleh. mama ngan abah tak akan pindah mana2 dah. sbb mama ngan abah dah beli rumah ni. ini rumah mama ngan abah. iman la kena kumpul duit. belajar rajin2. usaha dan kerja rajin2. nanti boleh kumpul duit banyak2 utk beli rumah Iman sendiri yg besar2 macam yg Iman nak.



Iman: owh, betul jugak tu. bila besar, nanti Iman beli rumah. lepas tu, Iman duduk dgn isteri dan anak2 Iman la kan...macam mama ngan abah. kena kawin dulu baru duduk rumah sendiri la, kan... Iman tak sabar nak jadi besar!



Pulak dah!



seingat aku, dulu2 masa zaman aku kanak2 ribena..tak pernah pun terfikir nak ada rumah besar. mungkin masa dulu2, jarang nonton tv. tak pun, dulu2, kalo tengok cerita kat tv pun...jarang la ada cerita pasal org kaya yg sgt kaya...yg rumah besar yg amat. paaaaling aku ingat, cerita org kaya2 masa aku kecik2 tu, cerita PJ Holding. pelakon nye Melissa Saila...tak berapa ingat jalan cerita nye. dlm ingatan aku, Melissa Saila ada 2 watak dlm cerita tu. Julia dan Puspa. sbb tu kot tajuk cerita nye PJ Holding...sempena P pada Puspa dan J pada Julia. ntah Puspa ke, ntah watak Julia yg Melissa Saila jadi anak org miskin. ada sakit jantung kot. pastu meninggal. pastu, mak bapak dia jadi kaya ke ek..? then, depa terjumpa dak pompuan anak yatim piatu yg rupa sebijik anak depa yg dah meninggal. terus depa amik budak tu jadi anak angkat... gitu seada cerita nye.



cerita kat tv sekrg ni...kalo dok kisahkan pasal kehidupan org koperat, org kaya ni...sure depa tayangkan kehidupan depa yg sangat2 kaya dan mewah. macam tak logik je. sbb selalu sgt disogok ngan cerita camtu. bukan semua org malaysia ni kaya teramat sgt macam yg digambarkan tu. nyampah aku!!



ok, have a nice weekend la kawan2. kejap je masa berlalu. rasa nye baru je masuk hari isnin hari tu, la ni...hari ni dah jumaat. mlm ni insya-ALLAH aku sekeluarga balik kg.. moga selamat perjalanan kami. moga dipermudahkan segala nye. amin!!









hari tu masa p pesta buku antarabangsa kat pwtc, kan aku tak dpt beli buku kraf kertas yg aku idam2kan.. so, aku dok surf sana sini. atlast, terjumpa kat http://www.karangkraf.com/ . terus aku join membership...and click sana...click sini...dekat rm100 gak le berhabis shopping buku online. yg dicari cuma 1 buku je. tapi, tak pasal2...jadi byk la pulak buku pilihan ku. antara yg aku beli ialah buku kisah nabi2 utk bacaan anak2ku, buku kraf, buku resepi, buku belajar easy english (utk aku sendiri), novel2 lama, buku motivasi dan agama...etc. semua2 tu dpt harga diskaun. seronok dpt shopping buku...

Labels: , ,

5 Comments:

At Fri May 21, 04:52:00 PM, Blogger Me_Bee N Kids said...

Betui tuh Noora ..kalau tgk sketsa / drama orang Melayu , sume gah2 belaka ..rumah bagai istana ..pada hakikinye bape kerat je yang camtuh ...

Budak2 mmg akan terpengaruh biler tgk cite2 cam ni ..same lar kite :(
Sume mende kuar kat tv sume nak ..huhu ..pengsan ..!!

 
At Fri May 21, 10:56:00 PM, Blogger *∽ IZAN ∽* said...

fuhhh.. advance betul Iman!

 
At Sun May 23, 03:52:00 PM, Blogger Name: Kak Wah said...

Dailog Iman tu slalu meature betul lah. Hahhaa.. sure nak tergelak baca. Advanced. Moga2 nanti jd org yg berjaya.
Nanti surf2 lah buku kat kedai sy pulak ye. http://www.stormreaders.net/Safuah

 
At Mon May 24, 10:09:00 AM, Blogger umeboshi said...

lina,
tu le. sekrg ni byk sungguh kalo cerita pasal org kaya ni, semua nye terlampau mewah. padahal org melayu, org malaysia ni tak le semua nye senang lenang begitu. iye, anak2 mmg cepat terpengaruh. pastu, apa yg kuar kat tv, semua benda depa nak..


Izan, apa yg advance izan..? angan2 dan impian seorg kanak2 ribena jek...eheheh..

wah, TQ. amin...amin..amin!! a ah, nanti saya jenguk2 kedai buku awak tu ek.

 
At Tue Jun 08, 01:46:00 PM, Anonymous en_me said...

ammvoiii.. mama nak dapat cucu x lamer lagik tewww.. uhuhu

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home