Thursday, October 01, 2009

Syawal 1430H..Sept 2009

salam aidilfitri buat semua. maaf zahir batin!!





aku macam selalu. balik kg le masa raya hari tu. tahun ni sambut raya kat kg ABANG. tema baju raya kali ni kat kg ABANG ialah ala2 coklat gitu. raya ke3, kami balik ke sekinchan. raya ke4, beraya dgn family aku pulak..menziarah sedara mara kami. tema baju family aku pulak, hijau!



jumaat, raya ke6..aku dan ABANG bersiap utk balik ke putra heights, petang lepas solat jumaat. sebelum bertolak balik, macam selalu, aku pegi ke rumah nenek utk bersalam dan bagi tau nenek yg aku dah nak balik. masa raya ke3 hari tu...bila aku bersalam dgn nenek, nenek masih ingat pada aku bila aku sebut aku siapa. (nenek dah tak nampak. penglihatan nenek, mungkin serba gelap je pandangan mata dia...tu sbb, bila bersalam, kena sebut kita siapa..). tapi, masa hari yg aku nak balik ke putra heights tu, byk kali nenek tanya aku siapa. jenuh aku jelaskan, aku siapa..nama aku apa...aku anak siapa..dan segala! ohh...paling aku tak tahan, bila nenek tanya, "anak2 ada yg dah berkahwin ke?"..ohhhh!!! terkedu aku. terus aku mengalir air mata...



sah! nenek dah TERlupakan aku. aku, cucu nye yg dulu masa kecik2 selalu dtg tidur kat rumah nenek. tidur dlm kelambu sama nenek. menemankan nenek bila hari coti. esok pagi nye, bila nak balik umah, nenek atau busu ipah akan kasi duit...seposen, dua posen gitu. upah sbb menemankan nenek. kalo mak abah dan adik2 aku pegi bermalam di rumah kami yg satu lagi kat taman ria sekinchan tu, aku selalu taknak ngikut. aku lebih suka tinggal kat rumah nenek. aku suka sgt dgn 'cacapan' asam nenek yg dimakan dgn ikan goreng atau ikan bakar. 'cacapan' nenek selalu ada hirisan pelam muda, kadang tu ada hirisan pisang muda...rasa agak masam2 kelat gitu, kekadang ada hirisan belimbing jari. sedap sgt 'cacapan' nenek.



aku suka berborak dan bertanya tanya kat nenek. sambil nenek membersihkan halaman rumah, memotong rumput2 kat depan rumah. atau pun, sambil nenek mengacip pinang dgn daun sireh dan kapur utk disontel ke mulut nye. k.nizah pun akan join berborak sekali. (k.nizah ni, sepupu aku belah abah aku..). nenek, kalo menggosok gigi, dia akan tanggalkan satu set gigi palsu dia tu dan akan menggosok gigi dia tu kat tgn. dan, aku akan gelak2 tengok muka nenek yg kecut gara2 tak bergigi tu. lagi, kalo aku lepak kat umah nenek...selalu aku jadi mangsa sakat abang mi (adik k.nizah). abang mi mmg suka kacau aku. suka sgt dengar aku terjerit jerit marah kot? nanti, bila aku dah tak mampu melawan dan rasa kalah gitu, aku akan menjerit jerit dan ngadu kat nenek. yg kemudian nye, nenek akan pujuk aku..nenek akan marah dan bebel2 kat abang mi. selalu gak nenek kata, "nanti dikahwinkan aje korang berdua ni...gatal sgt **mi ngacau adik". tapi, nenek bersurah (berakap) banjar lah.

yg paling aku ingat, masa aku bersekolah tabika. tabika tu, letaknye dlm kawasan sekolah kebangsaan kami je. satu hari, kwn karib aku masa tu, zana, ajak aku main2 kat kawasan sekolah kebangsaan tu lepas abis waktu sekolah tabika. kami bermain kat tepi kelas kak zam (kakak nye zana..). zana ni pun kira sedara bau2 bacang gak le dgn aku. sedara belah mak. leka bermain...dan tak ingat nak balik umah aku masa tu. sampai satu masa, tetiba aku terpandangkan nenek sdg berjalan kat kawasan sekolah tu ditemani dgn pakcik tukang kebun sekolah. nenek, bila terpandangkan aku, terus dia meluru ke arah aku dan dipegangnye tgn aku. ditarik tgn aku ajak balik. kata nye, dah lewat tgh hari kenapa aku tak balik umah lagi. sbb risaukan aku, tu yg nenek dtg mencari aku ke sekolah. mak kat rumah...menjaga adik2 aku yg masih kecik masa tu. kesian nenek. sejak tu aku dah tak ngikut kwn2 utk bermain lepas abis sekolah. aku terus balik umah. aku taknak dgr nenek marah2, membebel lagik. tu yg paling aku ingat!

lagi, waktu bulan ramadhan...aku selalu ngikut nenek ke masjid. naik kereta sama2 dgn abah. join tarawikh kat masjid.

lagi, aku..tiap kali nak masuk 'alam' baru...macam nak masuk sekolah berasrama, nak masuk mendaftar ke um, nak berlepas ke jepun...nenek akan mintak mak aku masak 'wadai kipeng' (tu bahasa banjar le. jawa kata bubur candil..melayu kata apa entah!! sila rujuk resepi ke sini http://-maisya-.blogspot.com/2007/02/wadey-kepeng.html atau http://rinnchan.fotopages.com/?entry=1662817 ). lepas tu, abah akan bacakan doa selamat sebelum kami menjamah bubur tu. nenek byk pantang larang. byk peraturan nye.

emm..tu semua, kenangan waktu nenek masih sihat, masih hawas (jelas) penglihatan, masih elok pendengaran, masih kuat ingatan. sekarang, nenek dah jauh berbeza. makin uzur. makin kurus sangat2!! badan tinggal tulang je rasa nye. kalo pegang tgn nenek, mmg tak terasa daging. terus rasa tulang yg dilapisi oleh kulit nipis sahaja. pendengaran nenek pun dah kurang. kalo bercakap dgn nenek, kena cakap kuat sikit. mata nenek mmg dah tak nampak apa kot. berjalan ke dapur, ke bilik air mmg teraba raba sendiri. dia, kalo dlm umah sendiri..nenek mmg boleh menuju sendirian. tapi sejak akhir2 ni...selalu tersasar arah. sbb dah tak nampak apa, nenek pun dah tak tahu siang ke...mlm ke...hari apa ke..mmg tak tahu! so, bila masuk waktu solat, kena bagi tau dia. "dah masuk waktu asar!" gituk. tapi, sejak akhir2 ni...ingatan nenek macam dah makin pudar. memori dah makin OUT.cuma, nenek masih waras dan tak nyanyuk. busu ipah cerita, kadang tu, nenek baru je dikasi mkn malam. tup..tup, tak lama tu, nenek dah tanya balik.. "cepat la pah, nak sarapan nih..". nenek mintak busu ipah sediakan sarapan!!

ohh ohh..hari tu, raya ke6 yg aku bersalam dgn nenek masa nak bertolak balik ke putra heights.. byk kali aku ulang2 kata, "kesian nenek, busu. dgn kiter pun dah tak ingat lagi.." aku nangis. busu ipah pun nangis. mmg tak tahan. baru aku sedar, yg nenek dah mmg makin uzur. aku pujuk diri sendiri.. yg nenek mungkin kepenatan. maklum le, musim raya ni...mmg ramai yg dtg menziarah nenek. dah ramai sgt org...mungkin nenek TERlupa seketika sama aku. busu ipah kata, nenek ok la lagi tu. dia masih boleh berjalan ke toilet kalo terasa nak buang air. harap dan doa aje le...moga nenek sihat2 aje. tak nyanyok. moga nenek masih upaya utk solat, dan tetap iman nye. amin!!

ni, masih musim raya, kan? so..selamat beraya kepada semua. jaga diri. jaga family. pandu hati-hati. sabtu ni, macam selalu, aku dan adik2 bercadang nak p beraya umah bibik2 (makcik) kami. umah biksu (nong, ada kat umah mak tak nanti???), umah pmn lem, umah bik ijah kalo pmn matnor dah kuar ward...kalo idak, kami p hospital le melawat..., umah bik inem, umah bik ton....emm, byk nye plan umah nak p. tak tau le sempat sampai ke tak semua tu. kalo tak abis round sabtu ni... kami sambung di lain hari lah. insya-ALLAH.

Labels: , ,

5 Comments:

At Thu Oct 08, 12:14:00 AM, Blogger ambrynaa said...

Takder gambo ke Noora?

 
At Thu Oct 08, 08:59:00 AM, Blogger umeboshi said...

gambo ada, tak dpt amik byk la sbb bz layan anak2. ahhaha..err, nak upload kat sini, tak sempat lagi.

 
At Sat Oct 10, 04:47:00 PM, Anonymous YanZZ said...

aahla noora citer2 tapi takdak gambar..hehehe..anak dah 3 ni sibuk ek..lagi ada baby kan..

 
At Thu Oct 15, 08:35:00 AM, Anonymous en_me said...

salam aidilfitri maaf zahir bathin dr me dikejauhannns..

 
At Thu Oct 15, 03:06:00 PM, Blogger umeboshi said...

yanzz...
tu le. kalo amik guna camera...mmg berchenta la nak upload ke pc ni. kalo dgn henpon, rajin sket la nak upload. kekek.. anak 2 ke, 3 ke..mmg busy manjang. lagi ada baby, super busy lah.

en-me, salam aidilfitri juga buat en-me. maaf zahir batin ne.

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home