Wednesday, July 23, 2008

Panggilan Telefon

Aku sangat2 benci dgn panggilan telefon yg dtg dari syarikat2 /ejen2 pelancongan, atau bank2 yg mempromosikan kad kredit/ kad percutian/ kad travel dan pelbagai panggilan yg sekadar utk mempromosikan 'kad keahlian' seumpama itu.

minggu lepas, aku dpt call dari ambank. si perempuan itu, dok tanya aku masih gunakan kad kredit ke tak? kad jenis apa? sejak bila? expired bila? aku jadik HOT!! HOT!! aku kata, kalo dia call dari credit card center ambank, aku yg masih gunakan kad ambank ni, sudah tentu dia bleh check details pasal aku melalui sistem dia. apasal nak tanya benda2 tu kat aku? dia kata, takut tersilap org, better dia tanya utk mengesahkan yg aku ni pemilik sebenarnye. owh, tak rajin aku nak layan. terus aku tanya apa hal dia call aku. (aku mmg tak akan layan baik2 pun kat org yg sibuk2 call utk buat promosi nih. ..). dia kata, nak hantar kad yg mana aku bleh guna kad tu macam guna cash. aku buat simpanan kat akaun ambank, selagi ada simpanan dlm tu, just banyak tu je la kita bleh guna duit kita. mudah utk budget belanja. pastu, depa akan kasi 4 tiket percutian, dlm dan luar negara secara percuma. pastu ada insurans nyawa. pastu, nak service kereta pun ada diskaun. dan pelbagai lagi kemudahan. sebelum pompuan tu dok cerita lagi lanjut, aku tanya pasal payment yg aku perlu buat. dari awal dia kata...takde bayar apa2. yearly payment pun takde, macam kebanyakan kad kredit atau kad keahlian lain2 tu. aku tak puas hati. takkan le takde apa2 payment? last2 dia kata, ada 1 payment je...bayar sekali seumur hidup. bila kad dihantar nanti, dia akan charge sekali tu je la...rm599!! cheh! takyah le. terus aku kata...aku tanak. dia sibuk tanya, kenapa tanak... aku letak tepon terus! tu, kalo aku main kata OK aje , then depa hantar kad tu...terus aku kena bayo rm599 tu. tak aci le depa ni. patut nye, depa kena cerita dulu tentang charge yg akan dikenakan tu...

aku dah byk kali kena panggilan macam ni. slalu nye dari mana2 agency/ kelab/ hotel... soh masuk jadi ahli. memula tu, mmg manis mulut depa. kata, kita ni terpilih le utk dpt percutian percuma, atau p dinner percuma. tapi, kena p amik voucher holiday/dinner tu kat opis depa. sure le kalo p amik ke sana nanti, kena dgr ceramah depa. kata sejam aje...tapi abis sampai berejam-rejam. last2, voucher tak dpt..kalo kita blah awal tanak dgr abis ceramah depa tu. ye lah, kalo dipikirkan secara logik...tak kan le senang2 je depa nak kasi hadiah camtu . kalo betul ikhlas nak kasi hadiah, pos aje le kat aku. takyah sibuk2 suruh aku ke sana. lain le kalo aku masuk pertandingan apa2, hanto borang peraduan Maggie ke, Milo ke...then, aku jadi pemenang. kena p amik hadiah sendiri ke sana..tu, aku bleh caya. insya-ALLAH.

aduh...memacam lah. tapi, ada org...yg kekadang bleh join ahli kelab memana hotel, atau memana agent percutian sbb diorg mmg suka p holiday. so, bagi org2 yg macam tu... mmg berbaloi dan untung la kot. kalo aku, mintak maaf. maleh layan!!

hari ni dpt call dari Armada hotel. dok promote kad keahlian dia le tu. macam biasa, aku maleh layan. cakap tak interested. tapi dia sibuk gak nak bercakap walau berkali kali aku tolak utk mendengar. last2, aku tutup henfon. ahhahah.. jahat tak aku?!!! mmg teruk aku ni. tapi, aku dah cakap 'tanak!!' dia tak pedulikan pun kata aku tu. ha...sapa suruh..?

*ada dlm 8 hari je lagi , aku sebagai staff company sekarang ni. Mr FF tak dtg pun lagi dari Japan utk settle kan segala gala nye. especially pasal penghantaran machines ke Japan dan Philippines. Ms S dah membebel bebel. selagi machines tak clear kat bawah tu, dia tak bleh nak settle kan utk runtuhkan divider dan lain2 tuh. aduh la ...

Labels:

5 Comments:

At Wed Jul 23, 03:04:00 PM, Anonymous Anonymous said...

kalau dah org kurang sopan kat kita...kita boleh jadik 2 kali lebih kurang sopan kan...hahaha...telemarketing ka...kekadang tanya sapa je...kalau telemarketing...terus putuskan talian...hahaha...jahat jahat...

 
At Wed Jul 23, 04:18:00 PM, Blogger umeboshi said...

tu la pasal...memula kita dah tolak cara baik, dia degil jugak. last2, terus jadi kureng sopan gituk. ahahaha... nash, kalo dari awal kita terus putuskan talian, mmg jahat tuh!! atleast, kita kena cakap "TAKNAK" dulu, kalo degil gak...baru OK tutup talian terus. wahahhaha...

 
At Wed Jul 23, 08:39:00 PM, Blogger KakNi said...

Saya pun selalu gak dapat call macam tu, memang menyampahlah... kdg2 kita ckp 'taknak' dia mcm nak hot kat kita pun ada... mmg melampau...

 
At Wed Jul 23, 08:40:00 PM, Blogger KakNi said...

Eh, nak tanya la, Umeboshi ni background finance ke? Ada experience iso9000 tak?

 
At Thu Jul 24, 01:46:00 PM, Blogger umeboshi said...

k.ahni,
betul tu. kalo kita kata 'TAKNAK', sibuk2 depa tanya reason nye apa. pastu diorg nak HOT kat kita lak. nyampah!

finance?takdak. masa study jek ada belajar account. kerja, experience dgn ISO9001 dan ISO14001 ada sket. ntah bleh pakai ke tak ntah tu. akkaakka.. nape k.ahni?

 

Post a Comment

<< Home