Wednesday, July 16, 2008

Dari Hal Duit.



Last week, aku bayar yuran sekolah tadika Iman. slalu nye aku bayar waktu pagi, on d'way nak p keje. pastu, resit dan duit balance...aku soh cikgu masukkan ke dlm beg sekolah Iman. kang balik keje, aku check beg Iman dan amik resit, serta duit baki. so, last week tu...aku bayar yuran sekolah bulan Julai (rm130) dgn yuran rombongan sekolah (rm48). total amount rm178. aku bayar dgn duit rm200. balance rm22, macam biasa soh cikgu masukkan ke dlm beg Iman sekali dgn resit nye.


Ptg tu, balik ke rumah. Iman dgn happy nye tunjuk kat aku sampul plastik berisi resit dan duit rm22. "cikgu bagu duit kat Iman!!" kata nye. "eh, tu duit mama le. kan slalu cikgu bagu duit balance utk mama.." lepas tu, Iman terus nangis. beria dia kata tu duit dia. aku pun, kasi le 2 keping duit rm1 tu..kat Iman. Dia nak semua nye!! ish ish..jenuh aku explain, yg tu semua duit mama. aduih la hai. selalu Iman tak kisah pun pasal duit. kali ni, apesal lak Iman beria nak duit tu. ish ish. penat pujuk..Iman tanak diam. menangis la jugak. last last..aku cepung Afiq khair dan naik atas, sambil kata... "ha, biar le Iman. tanak dengar cakap mama. dok le kat bawah sorang sorang. takyah kawan mama..." kekkeke.. jahat betul aku. bila aku naik atas, berlari-lari le Iman ikut ke atas. sambil jerit2, "sorry mama. Iman nak mintak maaf. mintak maaf, mama. mintak maaf! Iman nak kwn mama. nak kwn adik. " sambil peluk2 aku, nak salam tgn aku. aku pun peluk le Iman. "lain kali dengar kata mama. duit mama ,duit abah, nak kena kumpul byk2. nanti boleh belikan Iman dgn adik buku, mainan dan banyak lagi , kan..?" Iman angguk2 kepala. aku amik sampul duit raya dan soh Iman simpan duit rm2 tu kat dlm tu. terus je ceria muka Iman. ambik sampul duit tu, masukkan duit rm2 ke dlm nye dan simpan ke dlm beg buku2 dia. huh! lega..mkn pujuk pun. hhehehe...




kemudian, last weekend masa dlm kereta.. kami sekeluarga on d'way nak p ronda-ronda.

aku, "Iman, duit 2 ringgit yg mama kasi hari tu ada lagi tak simpan?"


Iman, "ada,mama!"


aku, "duit tu nak buat apa?"


Iman, "Iman nak simpan banyak2. nanti boleh beli dompet, yg warna hitam macam abah punya tu.. lepas tu boleh simpan duit banyak2 kat dlm tu!"


aku, "duit banyak2 nak buat apa? Iman nak beli apa?"


Iman, "duit nak simpan la. nanti boleh belikan mama rumah. belikan abah kereta besar."


ABANG nyampuk, "bagus nye Iman. belikan rumah besar2 tu eh, utk mama dgn abah.."


Iman, "a ah. rumah beeeesar sgt utk mama."


aku, ABANG, "okeh.."


Iman, "eh,eh...tak! tak! rumah, err...rumah mainan la utk mama!"


aku, ABANG, "hah?!!!!! ahahhahaaha..." gelak besar kami.


ABANG, "beli lah rumah betul. yg orang boleh duduk, tinggal,tidur. kesian mama..."


aku, "entah Iman ni. belikan lah rumah besar yg betul tu. kalo rumah mainan, nanti jadi macam mama shinchan. dia bleh masuk umah mainan tu, tapi tak bleh keluar. abis tgn, kaki dia tersepit kat pintu dgn tingkap nye..."


Iman, "okeh la. Iman belikan mama rumah besar yg cantik, rumah betul tu eh.."


Labels: ,

7 Comments:

At Wed Jul 16, 08:46:00 PM, Blogger KakNi said...

Hah hah hah... macam tu la anak2 kan, semasa masih putih bersih, masa ni lah kita nak tanamkan nilai2 positif dlm hidup dia org...

 
At Thu Jul 17, 09:12:00 AM, Anonymous Anonymous said...

kawai ne...osyaberi dane...oashiwase kazokune...anyway...happy belated birthday...hahaha

 
At Thu Jul 17, 09:29:00 AM, Blogger umeboshi said...

k.ahni,
tu la kan... sama2 la kita usaha ke arah itu, selain mendoakan utk anak2 kita tuh.insya-ALLAH.

nash,
Iman mmg osyaberi! tak larat nak layan. eheheh.. anyway, arigatou ne for the b'day wish. dah tuo mokcik nih. ehehe..

 
At Mon Jul 21, 01:57:00 PM, Blogger Sinaran Xxx! said...

so sweetla Iman dan mamanya..

 
At Tue Jul 22, 09:30:00 AM, Blogger umeboshi said...

yan sinaran,
ehehe..sweet ke? ekeke...

 
At Fri Jul 25, 09:04:00 AM, Blogger rudy bluehikari said...

ahahahahaaha comelnyerrr

 
At Fri Jul 25, 10:24:00 AM, Blogger umeboshi said...

rudy,
ahahahha jugak!

 

Post a Comment

<< Home