Friday, January 25, 2008

Anak-Anakku

Semlm pagi, tgh aku dan ABANG dok sibuk siap2, dan dok ulang alik keluar masuk umah-p buang sampah, angkut beg2 utk bekalan ke neseri dan sekolah serta brg2 sendiri utk ke opis.. letak ke dlm kereta, panaskan enjin keta memasing, etc...tau2 je, ABANG kata; "cuba tengok Afiq tu..." aku pun toleh ke tilam yg ada Afiq Khair terbaring...alamak! terkejut aku...Afiq dah menelangkup!seluruh badan,kaki,kepala dah tergolek ke lantai dlm keadaan menelangkup ke lantai. meniarap! tapi, Afiq Khair tak reti lagi nak tarik keluar tgn nyer yg tertindih kat bwh badan dia yg montok tu. ahahhaha...loh...dah mula meniarap ke,anak mama ni. atau hanya kebetulan je, tergolek? selama seminggu ni, mmg perasan yg Afiq Khair asyik dok mengiringkan badannye aje.

ptg semlm, time amik anak2 kat neseri...penjaga neseri tu kabo kat aku, Afiq Khair mmg dah mula meniarap. woh..ku sangkakan yg pagi tu, hanya kebetulan aje Afiq Khair tergolek. ehhehehe.. dan,bila kat umah, bila diletak aje Afiq Khair kat tilam..terus dia mengiringkan badannye ke belah kanan dan mula menelangkup. meniarap. ya ALLAH! aku baringkan balik dia secara menelentang. kejap tu gak, terus Afiq Khair meniarap balik! ahahhahah... cuma, dia tak berapa terror lagi le. bila penat dan agak lama meniarap, Afiq Khair menelangkupkan muka nye ke bantal. ish..risau aku. takut kelemasan aje dia. Iman lak, suka sgt dok nengok adik dia dah pandai meniarap camtu.

Afiq Khair, asal celik je mata...terus nak meniarapkan badan dia. sambil tu mulutnye bising2..."uh...uuhhh...uhhh..." sungguh2 nak golekkan badannye utk meniarap. kalo rasa payah tu, ngamuk2 le dia...marah2. tak keruan aku nak buat keje umah mlm tadi. dgn nak uruskan Iman yg kejap2 nak ke toilet..nak susu..nak mkn..nak baca buku..ngaji etc. aku nak solat pun tak khusyu'. teruknye... sbb dok risau Afiq Khair yg asyik nak meniarap aje tu. aduih..

Iman pulak sekang ni dah ada kemajuan sket sejak masuk sekolah Nur Ummi ni. dah pandai tulis huruf dan kenal huruf A, I, O, U, C, B, E dan huruf2 kecil nye...a,i,o,u,c,b,e... serta, sudah hafal ABC sampai Z. (hafal sambil berlagu le...). alhamdulillah...ngaji iqra' nye pun dah mula kenal huruf2 jawi dan tanda baris atas/bawah/depan... huruf alif,ba,ta sampai ya sudah lancar dihafalnye. doa penerang hati dan khatam quran pun sudah lancar walaupun dgn pelatnye yg tersendri. tapi, anak2 kecil ni..kalo selalu diajar, dilatih...insya-ALLAH diorg senang ikut dan senang ingat, kan? kang cuba le coti beberapa hari..bila mula ajar semula...ada le kang yg dia terlupa...terlangkau. mmg kena sabar dlm mendidik anak2 ni. kalo jadi cikgu tu,lagi la kan.. dlm 1 kelas kena handle lebih dari seorg pelajar. memacam kerenah. nak bagi semua jadi pandai , betul2 menguji kesabaran.

moga anak2 mama sentiasa dikurniakan akal yg bijak, cemerlang pelajaran & akhlak, rajin dan jadi org yg baik dan berguna...amin!!

Labels: ,

3 Comments:

At Fri Jan 25, 05:03:00 PM, Blogger Sinaran Xxx! said...

Noora..si adik tu baru berapa bulan? Hehehe..seronokla baca blog Noora..Hmmm..lama dah berkecimpung erk dalam berkarya ni..hehehe..Noora yg saya kenal ni memang peramahkan dan kekadang tu terlalu diam jugak..(teringat2 kenangan dulu). Anyway korang memang pasangan secucok..May Allah bless you - Azean.

 
At Fri Jan 25, 09:28:00 PM, Blogger Kak Lady said...

Hehehe...mesti umeboshi suka tengok anak dah pandai meniarap...& kesian bila tgk dia tergodek2 nak membetulkan tangan tu...betul tak

Banyak yang kita kene lakukan untuk membantu anak2 membesar menjadi anak yang cerik pintar dan berguna dimasa hadapan...semoga mereka akan menjadi insan yang sentiasa kita inginkan....Ameen

 
At Sat Jan 26, 10:21:00 AM, Blogger umeboshi said...

sinaran xxx! owh, yan!!!!
si adik,lagi seminggu lebih akan masuk 4bln.syukran ek sbb sudi jenguk sini dan suka baca celoteh kiter. ahaks! mmg le, kekadang t'ingat kenangan dolu2.sekang ni, memasing dah jadi mak budak ;p ish ish, ye ke? kiter ni ada masa nye terlalu pendiam gak ek? ohoho.. terima kasih,yan. moga kami hidup bhgia selama nye.doa2kan ek. doa kiter utk yan pun gitu gak. amin!

k.lady,
betul! ume t'kejut le. belum masuk 4bln dah meniarap walau x terror lagik. iman dulu..nak masuk 5 bln gak le baru meniarap. tapi, anak2 ni memasing x sama kerenah dan p'kembangannye kan. lain anak,lain hal nye. yup! sama2 le kita doakan moga anak2 kita m'jadi seperti apa yg kita inginkan. moga semua baik2 aje. amin!

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home