Tuesday, January 29, 2008

Aku vs Siti

mlm tadi, lepas dinner...kami lepak2 depan TV. aku saja suka2 tanya kat Iman...kebetulan masa tu, kuar muka Mawi kat tv, sbb ada iklan apa ek..lupo lak.
Aku: Iman, abah dgn mawi, sapa hensem?
Iman: abah!
Abang: abah mmg la hensem, kan Iman kan..
Iman: a ah....abah hensem.
Aku: mama dgn Siti sapa lawa, sapa cantik? (chehwah...mama perasan lawa la nih. nak lawan siti nurhaliza?!!!)
Iman: Siti lawa! ehehehe...(sambil meleset badan dia kat Abang, sengeh2 ngejek Aku!!)
Aku: Iman ni ....la...tanak kawan Iman la!
Iman bo-layan...
Abang: mama tak lawa ke?
Iman bo-layan jek!!! ish ish....geramnyeeeee...


++++
Ahad, 27/01/2008
pagi ni ABANG p main badminton dgn kwn2 x-MRSM lagik. then, dlm kol 10am..kak ayu tepon. Zafri sibuk2 nak borak dgn Iman. aku panggil Iman, soh cakap2 dgn Zafri kat tepon. ntah apa la yg diborakkan dek budak berdua ni. aku dengar, banyak citer pasal ulraman jek!! then, k.ayu kata nak dtg umah. nak buat demo buat kek guna periuk special brand Tupperware tuh!
aku sms ABANG, kasi tau yg k.ayu nak dtg umah.

sambil nunggu k.ayu dtg...aku siap2 utk masak lunch. dlm kol 11 setgh, k.ayu sampai dgn zafri dan pana. lepak2 dulu. aku masih kat dapur jugak. sebelum kol 12 gitu,ABANG dah balik umah. tak lama kemudian, Imah dgn Peah pun sampai. then...k.ayu mula le demo membuat kek guna periuk special tu. buat kek upside down pineapple. bahan2 nye simple sgt!
butter yg seketul 250g (guna separuh ketul jek!)
telur 3 biji (asingkan kuning dan putih)
tepung segera->mix -butter cake
nanas dlm tin
buah ceri
cara2: butter dgn kuning telur dipukul sampai kembang guna mixer.
putih telur digoncang dlm shaker(tupperware punya) sampai kembang.
masukkan tepung sikit demi sikit ke dlm adunan butter+kuning telur dan kacau dgn mixer.
kemudian masukkan putih telur. kacau semua dgn mixer.
nanas dikeluarkan dari tin dan dikeringkan. susun nanas kat periuk.buah2 ceri letak kat tgh2 bulatan nanas. kemudian, tuangkan adunan tepung ke atasnye. then, boleh le letak periuk kat atas api. bakar dlm 15 minit. siap!

rasa nye mmg sedap. aku suka! ABANG pun suka. ABANG dok puji kek tu sedap.
k.ayu tanya, sapa nak beli periuk tu. aku, ABANG, imah, peah..dok pandang2 sesama sendiri.
ekkekeke... ABANG tanya aku, nak beli ke? aku jwb, "iranai (no need) le". rege asal RM273 kot.. tak ingat. then, offer 20% sampai 6 feb ni, dpt le rege RM216 (bawah rm220 le..) kot!

so, dlm kol 1 setgh...kitorg lunch sesama. aku masak nasi putih, sayur sawi+carrot+kacang apa ntah dimasak bening, daging masak kicap, telur grg dadar, ikan kembung pekasam grg bawang, dan sambal belacan. simple jek!

ptg tu, dlm keta on d'way p Puchong (nak p citibank..), aku borak2 dgn ABANG. periuk tu cam best jek! ehehhe... bleh buat bakar pizza...buat kek..buat masak2 biasa pun ok. emmm..tertarik gak nak beli. ni tgh dok pikir2 nih, nak beli ke tak. ngehngehngeh...

*gambo periuk tu, dari http://www.tupperware.com.my/ (cookware)

Labels: , ,

5 Comments:

At Tue Jan 29, 06:51:00 PM, Blogger aNIe said...

Umeboshi..periuk tu macam menarik aje...kalau kak lady pun berkenan lah jugak kan? Tapi boleh bakar kek2 jenis yang lain ke?

 
At Tue Jan 29, 09:06:00 PM, Blogger KakNi said...

Mmmmm... iklan tupperware ke?.....

 
At Wed Jan 30, 10:16:00 AM, Blogger umeboshi said...

k.lady,
mmg best le periuk tu. ume pun dah t'paut hati. pineapple kek hari tu, jadi elok. 15 minit je dah masak. pizza lak dlm 10 minit. kalo kek lain, x pasti lak. tapi, marble kek, bwh nye hitam sket le. dlm nye masak elok. b'minat? jom membeli!!! ahahhaha...

k.ahni,
tau takpe....ehehheh.. macam buat iklan tupperware lak ek? boleh le!

 
At Wed Jan 30, 07:42:00 PM, Blogger Leyla Shuri said...

salam noora chan,
ingatkan tupperware cuma barang plastik saja...nampaknya k lela dah ketinggalan piok-miok!

 
At Thu Jan 31, 09:09:00 AM, Blogger umeboshi said...

k.lela,
betul tu. sekang ni tupperware, memacam dah ada. brg2 mencuci, brg2 make up dan penjagaan diri pun ada gak tau! ehehhe..tapi, rege nye mahal yg amat!

 

Post a Comment

<< Home